Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Annonsera i en tidning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-09, 00:29 #1
Purex Purex är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
Purex Purex är inte uppkopplad
Nykomling

Vet någon här vad det ger att annonsera i en vanlig tidning? Jag menar får man tillbaka pengarna på det eller är det helt bortkastat?
Jag driver en erotikbutik.

Mvh
Micke
Purex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 00:53 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Har WN som tidsfördriv

det fina med tidningsreklam är att du inte vet om det ger något.. du kan aldrig med 100% säkerhet veta att reklamen gav avkastning

men "alla andra" gör ju det så nån effekt måste det ju ha
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 01:01 #3
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Citat:
det fina med tidningsreklam är att du inte vet om det ger något.. du kan aldrig med 100% säkerhet veta att reklamen gav avkastning
Jodå, jag har kört ett antal helsidor i FHM och Moore nu under några månader där jag har med
"Ange KOD så får du med en gratis DVD i din beställning". På så sätt har jag koll på vart i tidningen
samt i vilka tidningar det funkar. Jag har även kört ett par veckor i Expressens sportbilaga med samma koncept.

Jag kan väl säga att de mer nichade tidningarna funkar bättre än dagstidningarna.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 01:23 #4
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Hej Mats!

Vet att helsidor inte brukar vara dom billigaste. Eftersom du körde med kod (smart!) lönade det sig med helsida i ditt fall?

Jag har nämligen fastnat i tankegången att tidnings annonser aldrig lönar sig - bara branding (kan ju ha fel )
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 08:15 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Mats@Apr 9 2007, 00:01
Citat:
Jodå, jag har kört ett antal helsidor i FHM och Moore nu under några månader där jag har med
Ange KOD så får du med en gratis DVD i din beställning. På så sätt har jag koll på vart i tidningen
samt i vilka tidningar det funkar. Jag har även kört ett par veckor i Expressens sportbilaga med samma koncept.
Jag kan väl säga att de mer nichade tidningarna funkar bättre än dagstidningarna.
// Mats
Sant.. men du kan aldrig veta hur många "visningar" en annons har, så du kan aldrig se hur effektiv den var kontra exponeringen.. Iaf inte på samma sätt som elektronisk reklam =)
Oläst 2007-04-09, 11:40 #6
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av melin
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Citat:

Ange KOD så får du med en gratis DVD i din beställning. På så sätt har jag koll på vart i tidningen
// Mats

Sant.. men du kan aldrig veta hur många "visningar" en annons har, så du kan aldrig se hur effektiv den var kontra exponeringen.. Iaf inte på samma sätt som elektronisk reklam =)
Antal visningar är väl helt enkelt antal prenumeranter.
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-09, 11:51 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Adam
Citat:
Originally posted by -melin@Apr 9 2007, 08:15
Citat:
Citat:

// Mats

Sant.. men du kan aldrig veta hur många visningar en annons har, så du kan aldrig se hur effektiv den var kontra exponeringen.. Iaf inte på samma sätt som elektronisk reklam =)

Förutsätter att det inte är en lösnummer's tidning.. eller en mix.. som t.ex Internetworld, PC för alla, Moore osv osv
Oläst 2007-04-09, 14:17 #8
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av melin
Citat:
Originally posted by -Adam@Apr 9 2007, 10:40
Citat:
Originally posted by -melin@Apr 9 2007, 08:15
Citat:
Citat:

// Mats

Sant.. men du kan aldrig veta hur många visningar en annons har, så du kan aldrig se hur effektiv den var kontra exponeringen.. Iaf inte på samma sätt som elektronisk reklam =)

Förutsätter att det inte är en lösnummers tidning.. eller en mix.. som t.ex Internetworld, PC för alla, Moore osv osv
Eller att någon annan än den som köpte tidningen läser den.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-21, 08:16 #9
Jonas Carlström Jonas Carlström är inte uppkopplad
Nykomling

Jonas Carlström Jonas Carlström är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Originally posted by Purex@Apr 9 2007, 00:29
Vet någon här vad det ger att annonsera i en vanlig tidning? Jag menar får man tillbaka pengarna på det eller är det helt bortkastat?
Jag driver en erotikbutik.

Mvh
Micke
Ett sätt jag använder för att relativt pricksäkert avgöra hur effektiv en "offline annonsering" har varit är inte särskilt svårt.

Så här gör du :

1. Skaffa en separat domänadress för detta ändamål... (den skall vara relevant och enkel att komma ihåg för läsarna - så att de inte glömmer av den innan de kommer till datorn )

2. Använd ett tracking program. Jag använder t.ex Adtrackz då skapar jag bara en unik trackinglänk på några sekunder för den tidning jag vill annonsera i.

3. Du vidarebefodrar alla som kommer till din nya "offline" adress till trackinglänken.

4. Med detta trackingprogram kan du även lägga in små koder på t.ex. sidan där de blir nya medlemmar och på "tack sidan" efter en betalning. På så sätt så får du inte bara fram hur många klick din annonskampanj gav utan även också hur väl inriktad trafiken var ifrån denna källa.
Du får nu enkelt reda på antalet nya gratis medlemmar eller antalet nya försäljningar kampanjen gav(eller vad nu vill mäta för just din affärrsmodell). Om den gav en vinst = öka din annonsering i denna tidning/media etc...

5. Detta förutsätter att du bara testar en offline källa per domänadress.

Med denna teknik kan du ganska enkelt få fram vilka tidningar mm som är effektivast för just din verksamhet. Testa själv så får du se...
Jonas Carlström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-21, 08:34 #10
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Originally posted by Jonas Carlström@Apr 21 2007, 08:16

1. Skaffa en separat domänadress för detta ändamål... (den skall vara relevant och enkel att komma ihåg för läsarna - så att de inte glömmer av den innan de kommer till datorn *)
Det där var det korkaste rådet jag hört på länge. När man annonserar i en tidning måste man tänka på varumärket. Branding. Det är mycket sällan annonsering i tidning ger avkastning direkt. Utan det är oftast på längre sikt. Och det kostar pengar. Att använda en annan domän än sin egen är inte att rekommendera. Du vill branda din huvudsajt och inte någon annan. Annars kan du lika gärna spola ner pengarna på toaletten, för ingen kommer ihåg din andra konstiga adress du angivit i annonsen. Adressen de minns är givetvis den som är samma som butikens namn och inte någon annan.

Bästa sättet att spåra en tidningsannons är att ha en rabattkod som Mats som löses in i webbutiken eller att man kan klippa ut annonsen och ta med till butiken (om det är en fysisk butik) och få rabatt. På så vis vet man om det ger något eller inte. Man skall alltid ha ett erbjudande i kombination med detta, annars är det givetvis ingen idé.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017