Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trådlöst nätverk på företaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-04, 14:18 #21
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Ja.. "idioterna" är väl kanske dem man bryr sig minst om patrik. Det är mera avancerat industrispionage jag skulle bekymra mig över. Dem du aldrig märker och som du inte vet om förrens din info finns till salu eller bankkontona är tömda.

Dessutom, ingen kryptering är starkare än sin svagaste länk. Hur vet du att ipsec-nycklarna hålls hemliga av alla anställda tex? Som fabian säger, det är lätt att knäcka wlan-krypteringen, den underliggande må vara svårare men den är inte starkare än ett telefonsamtal från "it-supporten" till din receptionist.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-04, 14:30 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Du glömmer många andra saker, vill folk åt informationen spelar det ingen roll om dom har kablar eller inte.

Hur får dom tillgång till sitt internet? Är inga problem kapa en telekabel för avlyssna eller vidare i en annan punkt i nätet.

Sedan om inte dom anställda ens håller ipsec nycklar hemliga så varför skulle dom hålla annan information hemlig?

Sedan vilka skärmar använder dom? Tagentbord, Skärmade TP kablar? Finns många sätt att avlyssna information.

Vill folk verkligen åt något som kan sina saker så spelar inte wlanet någon roll alls i grunden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-04, 14:41 #23

Wlanet är en helt ny attackvektor med teknik som i princip alla har tillgång till. Att hålla på och kolla bakgrundsljus från skärmar/kablar, avancerad avlyssning etc.. det är lite annan division.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-04, 14:48 #24

Citat:
Originally posted by grazzy@Jan 4 2007, 15:41
Wlanet är en helt ny attackvektor med teknik som i princip alla har tillgång till. Att hålla på och kolla bakgrundsljus från skärmar/kablar, avancerad avlyssning etc.. det är lite annan division.
Du säger emot dig själv, först sa jag att frekvenshoppning etc skyddar mot nästan alla idioter. Sedan säger du att det inte skyddar mot folk som verkligen kan och vill åt informationen.

Då säger jag att det är skitlätt att komma åt information på annat sätt och nu kommer du och säger att det är i helt annan division.

Alla som jobbar med telecom/infrastruktur/internet och kan sina saker skulle klarat att få tag i den information dom vill.

Skulle säga att frekvenshoppning + wpa + ipsec är mycket säker lösning mycket säkrare än det skulle varit på vanliga kablar. Då antagligen inte företaget skulle krypterad det som skickas på fysiska kablar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017