FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
För en gångs skull måste jag hålla med Patrikweb på ett hörn och konstatera att iLO är en av de bästa uppfinningarna någonsin (mild överdrift...). På en viktig burk placerad i en avlägsen hall är det guld värt att kunna starta om, få konsolaccess och installera om (!) remote.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Har kunden en viktig tjänst så vet dom om det och påtalar det för tilltänkt operatör som då får erbjuda de möjligheter som finns, det är inga snack om att tekniken erbjuder olika säkerhetsklasser. Jag opponerade mig inte emot tekniken i sig, utan Patrikwebs attityd mot allt och allt i vareviga tråd, en riktig server är den först med ILO, en riktig serverhall är i bergrum, en riktig isp är... , kan fortsätta hur långt som helst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
ILO/IPMI finns igentligen bara i "riktiga" servrar, sedan brukar man klassa en server att det ska vara viss hårdvara.
PDU/Ip-kvm är separat hårdvara så du bör lära dig att det inte har något med server att göra förutom används vanligtvis till servrar. bra SLA kostar en del, medans ILO finns som standard vid HP servrar, alla fall DL serien. Självklart är SLA ett bra alternativ ellr helt enkelt ha båda, fast många trycker nog enter före ringa en som kanske tar 600 för gå trycka på reset fysiskt. Sedan var det inte jag som kalla Webcows saker b-märke |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Vill verkligen inte få denna tråd att bli någon kritik mot Webcows, tycker att dom har fungerat bra ända till detta hände, mycket pga av att burken som vi fick testa inte är en helt ny och en servertyp som vi inte kommer att satsa på. Varför jag valde detta "billigare" alternativ var för att testa en del saker för att se om det är värt "merkostnaderna" att flytta allt tillbaka till Sverige. Supporten fungerar bra på webcows, dom gör det dom ska enligt avtal.
Ville helt enkelt fråga om det fanns något sätt att kunna starta om datorn då ingen på Webcows kunde göra detta då jag under testperioden inte skaffat någon typ att tilläggsavtal som ger mig möjlighet att få support på obekväm arbetstid. Så min förhoppning är att Webcows inte ser detta som något påhopp dom! Vill bara klargöra detta! Tackar återigen för all information som vi fått angående detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
En sak jag bruka köra med om man har 2 eller mer burkar är att koppa serie kabel mellan dom sedan lägga upp en console som går logga in på via den. Finns även i linux kernel att man kan sända en viss byte för göra restart via console med.
Anledningen till att allt dog för dig tror jag var att du fyllde minnet och swapen eller liknande. Tror inte webcows tar det som påhopp, då du inte har någon SLA har dom inte gjort något fel. Sedan har väl även webcows lite bättre "servrar" att hyra om jag inte minns fel. Tyvärr är allt mycket billigare utomlans och oftast bättre saker/service man får för mindre kostnad. Fördelen med Sverige är väl om man har Svensk trafik och samma dygn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag ropade in ett DRAC4/P (Dells motsvarighet till ILO)-kort på Ebay till min nya dellserver, £35 jämfört med 7-8ggr så mycket om jag bett Dell starta om det. Har just satt upp det och testat att starta maskinen från jobbet och boota på den freebsd-iso jag har på jobbdatorn. Grymt imponerande!
Det finns rätt gott om serverkomponenter på ebay. Man lär väl inte få nån garanti direkt dock. Det har hänt lite sen jag grejade med HPs "Toptools"-kort 1997 eller när det nu var, det här kortet kräver ingen egen nätverkskabel och ingen separat strömförsörjning som det gjorde. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Självklart går det köpa sådant billigt på ebay, dock IPMI för klara starta om servern ingår som standard nästan alltid.
Fast DRAC/ILO är riktigt fina, enda gången man behöver vara fysisk vid servern är vid hårdvaru fel. Fast DRAC är annars rätt billiga nya med, runt 2000 och det sparar man lätt in. Fast är fördel att kortet har eget el/nic etc för få riktigt krävande säkerhet om det nu skulle hända något. DL140 har alla fall eget NIC för det, och även DL380 om jag minns rätt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|