Kom ihåg mig?

Köpa ny mobil via operatör?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-19, 23:00 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Köpa ny mobil via operatör?

Hej!

Tänkte köpa HTC Desire nu i veckan. Behöver ett nytt abonemang också. Givetivs så skiljer operatörernas erbjudanden, men generellt sett, brukar det vara väldigt lönsamt att köpa mobilen samtidigt som du tecknar ett nytt abonemang hos teleoperatörerna?

För och nackdelar med att köpa mobil via operatör kontra köpa mobilen på säg elgiganten?

//
Hansen
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 00:13 #2
Allee Allee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Allee Allee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Lite offtopic men skippa htc och windows lurarna generellt... det blir bara många "låne telefoner" medans din är på reklamation/reperation... Kan rekommendera dig Iphone om du vill slippa omstarter, lagg osv

Nackdelen med att casha en telefon på tex el giganten är väl att du köper den för säg 7000:- och efter några månader är den inte värd mer än 2000:-

och när du tröttnat på telefonen så får du lägga ut 7000:- igen

Abonnemang kan man alltid "förlänga" och sen slipper du den tunga prislappen
Allee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 00:41 #3
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Jag som har HTC Hero håller inte alls med Allee och förstår inte varför han uttalar sig på det sättet om HTC som faktiskt inte alls har någon dålig stämpel.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 01:04 #4
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
iphone is the shit!

Fördelen med att köpa på elgiganten är att du inte är bunden till en viss oepratör. Du kan byta när du vill. Nackdelen är att du ändå måste ha ett simkort i, och skall du ändå skaffa ett abb på egen hand så kanske det finns en operatör som bjuder dig på telefonen?

Jag hade själv ett telenor-abb som gick ut nyss, när jag förlängde det i 24 månader fick jag en iphone helt gratis. Jag var ju nöjd med mitt abonnemang och tänkte ju fortsätta att ha det i vilket fall som helst, så nu fick jag telefonen gratis.

Nackdelen är ju att den är bunden till telenor, och när jag t.ex. är i Indien kan jag inte anävnda den eftersom det blir galet dyrt med telenor roamingen där, hade jag köpt en olåst hade jag kunnat sätta i ett indiskt simkort.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 01:59 #5
W2Bests avatar
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem
W2Bests avatar

Reg.datum: Jan 2010
Fabian sammanfattar riktigt bra.

Telenors erbjudanden på Iphone är nästan otäckt vassa just nu. Både Iphone 3GS, teleabb och fri data (som blir mobilt bredband med en usbkabel) för 299 kr är det nästan att jag inte kan hålla mig. Dock skulle det döda mitt företag helt, då jag skulle spendera hela dagarna med att försöka bli nr 1 i världen på Rope and Fly!
W2Best är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 06:53 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Nu ska vi inte generalisera så hårt. Min iPhone har varit UTBYTT 3 gånger och jag ska gå ner med den igen till service så fort jag gjort en backup. Har tidigare hållit mig till Nokia och aldrig lämnat in en enda mobil på lagning.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 07:55 #7
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag tolkade frågan som att TS är intresserad av att köpa en telefon med bundet abbonemang, men undrade om det är mer fördelaktigt att köpa direkt av operatören.
På den frågan skulle jag svara generellt NEJ, men det finns undantag. Kan du åka till operatörens egen butik och förhandla finns chansen att göra en bra affär, jag förhandlade bort startavgift, fick en iPhone 3GS 32GB till priset av en 16GB, och en billaddare på köpet, och jag försökte inte ens pruta.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 09:03 #8
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
HTC fungerar absolut bra, varit bra tryck på HTC - Desire och hört bara bra om det. Som de flesta smartphone lurarna så är de otroligt sega. Personligen gillar jag när det går undan, snabba menyer och inget häng = Apple iPhone.

Men smaken är som b... Är du osäker så gå in till en butik och testa lite olika modeller.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 09:37 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Hårdvarumässigt är ju HTC Desire nästan dubbelt så snabb som iPhonen, och det är en telefon som är väldigt mycket öppnare och friare. Men det är givetvis en smaksak. Själv är jag väldigt nöjd med min HTC Desire.

När det gäller mobilval spelar väl också din användning av tjänster in. Är du Mac-användare fullt ut, använder mobile.me och iTunes är såklart en iPhone ett taktiskt val. Använder du mycket Google-tjänster och kanske inte direkt älskar iTunes, så faller sig ju Desire mer rätt.

En grej att påpeka är att HTC Desire via operatör (iaf med 3) är en helt generisk telefon, utan någon som helst anpassning eller operatörslås. Så på den punkten blir det ingen skillnad mot att köpa telefonen på Elgiganten.

Sen brors det på hur mycket du ringer för, om det är lönt att köpa den via operatör. Jag betalar ungefär 5-6.00 per månad med 3 och har tecknade ett pott-abonnemang på 18 månader för en femhundring.

Då fick jag telefonen på köpet, utan någon extra kostnad. Förutom det överpris jag betalar för samtalsminurerna

En nackdel med operatörsköpt telefon är att telefonen försäkringsmässigt är värd 0:-
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 10:55 #10
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg

...

En nackdel med operatörsköpt telefon är att telefonen försäkringsmässigt är värd 0:-
Gäller detta generellt?
Så om det är inbrott och de tar telefonen så täcker inte hemförsäkringen?
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017