Kom ihåg mig?

Filmtipsaren (Mjukvara och domännamn)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-22, 23:18 #31
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Ha, där ser man, jag backar med nöje med mitt uttalande. Bevisar hur källkritisk man ska vara, jag använde tidigare tre punkter, fick därefter reda på att det var två punkter av en bekant (tillsammans med en URL till en källa där det stod, med källa från nån språkinstitut blahblah). Sedan dess har jag tvingat mig själv att skriva med två punkter överallt :)

Jag övergår med nöje till tre punkter igen & tackar för upplysningen desdecado.

(Och ja, den här tråden är så off topic den kan bli, nästan bud på att flytta alla inlägg efter det första till papperskorgen hehe...)
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 00:41 #32
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Alla som har läst lite juridik vet att tolka lagar inte handlar om att läsa innantill ur en lagbok då det i många fall handlar om att tolka just ord för ord för att tyda det till ett sammanhang.

Det som står är att recept i allmänhet inte är skyddade av upphovsrätt. Vad som innefattas med recept framgår dock inte av den text som visas från PRV.
<!--QuoteBegin--jgul[/i]
fö, så gäller upphovsrätten upp till 75 år efter upphovsmanens död.

Vore det ett brott att skriva av ett recept så hade högst sannolikt stämningarna haglat mellan kokboks förlagen... [/QUOTE]

Vad jag vet så gäller väl upphovsrätten upp till utgången av det sjuttionde (70:e) levnadsåret efter upphovsmannens död (enl. UPPHRL 4 Kap. 43 §).

För övrigt är det väl aldrig på det viset att kokboksförlagen skriver av ordagrant från varandra. Då skulle antagligen också stämningarna haglat...

Att tilläggas kan väl att upphovsmannen ofta har överlåtit sin rätt för "tryck eller liknande förfarande mångfaldiga och utgiva litterärt eller konstnärligt verk" till ett bokförlag genom upprättandet av ett förlagsavtal.
[/quote]
Citat:
Alla som har läst lite juridik vet att tolka lagar inte handlar om att läsa innantill ur en lagbok då det i många fall handlar om att tolka just ord för ord för att tyda det till ett sammanhang.
Tolka lagar kan göras på flera sätt varav ett är ordagarnt som också är det valigaste, lagens syfte (teleologisk), liknande fall (Analogisk), motsats (e contarioo) (ex v BrB 12 kap åverkan vad som inte är åverkan enlig e contario)

Citat:
Det som står är att recept i allmänhet inte är skyddade av upphovsrätt. Vad som innefattas med recept framgår dock inte av den text som visas från PRV.
Högst sannolikt menas samma som i allmänhet menas med recept.

Citat:
Vad jag vet så gäller väl upphovsrätten upp till utgången av det sjuttionde (70:e) levnadsåret efter upphovsmannens död (enl. UPPHRL 4 Kap. 43 §).

För övrigt är det väl aldrig på det viset att kokboksförlagen skriver av ordagrant från varandra. Då skulle antagligen också stämningarna haglat...
Sorry tog det ur minnet ska givetvis va 70 år.

Jag vet inte om man kan säga att tillsätt 2 ägg och rör om har någon verkshöjd. (som det ofta står i kokböckers recept) Går ju inte skriva på så många olika sätt, vilket sannolikt gäller den mesta kurslitteratur också, ivf vad gällert kunnskapen...

Detta är inte vad immaterialrätten kom till för, utan att skydda text, bilder mm, som har verkshöjd.

Upphovsmannen kan givetvis överlåta upphovsrätten i delar eller helt...
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 02:47 #33
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
ehm, funkade visst inte att "citera" det senaste inlägget (pga nån bugg i IPB) på ett normalt sätt så formateringen får bli som den blir... verkar även vara en begränsning (bug?) som gör att man inte kan ha hur många QUOTE:s som helst i ett och samma inlägg.

Citat:
Originally posted by marcuss+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (marcuss)Alla som har läst lite juridik vet att tolka lagar inte handlar om att läsa innantill ur en lagbok då det i många fall handlar om att tolka just ord för ord för att tyda det till ett sammanhang. [/b]

Citat:
Originally posted by jgul+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (jgul)
Tolka lagar kan göras på flera sätt varav ett är ordagarnt som också är det valigaste, lagens syfte (teleologisk), liknande fall (Analogisk), motsats (e contarioo) (ex v BrB 12 kap åverkan vad som inte är åverkan enlig e contario)[/b]

jo, precis det jag skrev. givetvis ska man tolka lagar ordagrant (ord för ord) för att få ett sammanhang, men det innebär ju inte att man endast kan läsa innantill (rakt upp och ned) för att få fram rätt sammanhang.

Citat:
Originally posted by -marcuss
Citat:
Originally posted by -jgul

Högst sannolikt menas samma som i allmänhet menas med recept.
vad innefattas i ett recept då menar du? då menar du även att bilderna i receptet ingår i 'recept' och då alltså inte är skyddat enligt det citerade påståendet från PRV? ser man vad som i allmänhet räknas in i ett recepts betydelse skulle ju isåfall vara fallet eftersom även bilderna (i vissa fall) är en del av receptet (beskrivningen).
  • Norstedts synonymordbok [recept]: tillagningsföreskrift, ..., beskrivning, råd, tips, 'patent'
  • Norstedts, SAOL [recept]: beskrivning av tillredning av maträtt

Citat:
fö, så gäller upphovsrätten upp till 75 år efter upphovsmanens död.
Citat:
Originally posted by -marcuss
<!--QuoteBegin--jgul
@
Sorry tog det ur minnet ska givetvis va 70 år.[/quote]
ingen fara, tyckte bara att det första inte stämde med vad jag hade för mig..

<!--QuoteBegin--jgul

Rätten har fått sitt namn efter den speciella panna - paellera - som den lagas i.

En paella lagas oftast på skaldjur och kyckling, ris och kryddor, men tonfisk och skaldjur kan också kombineras. Spanjorerna anser att paella blir bäst när den lagas över öppen eld och gärna utomhus.

Det finns ett otal recept på paella, "varje spanjor har sitt eget recept" ofta ärvt från den äldre generationen.

Skala och hacka löken. Fräs den och riset i oljan i pannan tills det blir lätt brynt. Slå på buljong och musselspad. ...
[/quote]
Skulle nog tolka det som en text som kan skrivas på väldigt många individuella sätt utan att den skrivs identiskt lika utan uppenbar intention. Men som sagt, beror väl kanske lite hur saker och ting tolkas. Vet inte om det finns några prejudicerande fall när det gäller paella... Men skulle tro att detsamma gäller för ex.vis "Kerstins rabarberpaj".
Oläst 2004-04-23, 13:44 #34
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

offtopic snart? -host-

tycker lite synd om killen som, ja vad ville han? nått med filmer var det iaf.

borde gå att flytta hela recept-delen till juridik-sektionen..
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-26, 00:44 #35
nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

------
-------
---
--

Senast redigerad av nudie den 2011-06-02 klockan 12:14
nudie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-04, 19:22 #36
Flitig postare

Flitig postare

------
-------
---
--

Oläst 2004-05-20, 23:25 #37
Flitig postare

Flitig postare

------
-------
---
--

Senast redigerad av nudie den 2011-06-02 klockan 12:15
Oläst 2004-06-15, 13:12 #38
Flitig postare

Flitig postare

------
-------
---
--

Oläst 2004-06-15, 13:47 #39
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by nudie@Jun 15 2004, 13:12
Haha.. Fortfarande till salu! Intresserade, pm:a mig eller fråga ut mig på forumet!
Filmtipsaren.com inkl. allt annat material för 500lappen!
lycka till
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-15, 19:29 #40
Flitig postare

Flitig postare

------
-------
---
--

Senast redigerad av nudie den 2011-06-02 klockan 12:15
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017