Kom ihåg mig?

Trollen på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-11, 11:28 #31
Dynamic Dynamic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Dynamic Dynamic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Som få-inläggs-medlem kan jag tycka att det vore bättre att ta hänsyn till medlemstid / eventuella varningar än antalet inlägg. Jag postar inte så mycket men är här ofta och läser / söker. Har varit med ett tag. Det finns nog många vettiga ändå som inte automatiskt bör räknas till "trollen".

Att känna sig tvingad att först göra en massa inlägg innan man kan göra det inlägget man egentligen ville "kan" ju resultera i mindre seriösa inlägg, som någon skrev.
Dynamic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 12:29 #32
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Tjing pax för att vara med i lag syd.

Skämt å sido, att skapa ett nytt forum i forumet gör det väl inte bättre? Tydligare moderering, tydligare information till den som trollar och tydligare information till de seriösa användarna så går det över. Trollning går alltid i vågor och vad som händer med det beror på hur användarna hanterar trollen.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 12:29 #33
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Citat:
Originally posted by Dynamic@Oct 11 2006, 11:28
Som få-inläggs-medlem kan jag tycka att det vore bättre att ta hänsyn till medlemstid / eventuella varningar än antalet inlägg.
Håller med. Antal inlägg är en dåligt mått på kvalitet. Varningssystem kan ju missbrukas, men ett positivt poängsystem är kanske bättre. En knapp där man kan ge poäng till de skribenter som skrivit något bra. Det är positivt.
Sen kanske moderatorerna kan vara snabbare med att agera när en tråd spårar ur och blir föremål för nonsens och/eller pajkastning. En kortare avstängningsperiod är nog ockås en bra läxa för de inblandade. och eftersom det krävs två för att träta är det nog lika bra att stänga av alla kombattanterna någon dag eller två. Sen ska allt vara bra igen.
Många inlägg innehåller ock ganska lite info. En kommentar av typen "sök först", " se manualen" med mera är kanske inte så otrevlig, men rätt så intetsägande. Bättre att tiga ihjäl dumma frågor.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 12:35 #34
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by elprisguiden@Oct 11 2006, 12:29
Bättre att tiga ihjäl dumma frågor.
Definiera "dumma frågor".
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 12:38 #35
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Dynamic@Oct 11 2006, 11:28
Som få-inläggs-medlem kan jag tycka att det vore bättre att ta hänsyn till medlemstid / eventuella varningar än antalet inlägg. Jag postar inte så mycket men är här ofta och läser / söker. Har varit med ett tag. Det finns nog många vettiga ändå som inte automatiskt bör räknas till trollen.
Att känna sig tvingad att först göra en massa inlägg innan man kan göra det inlägget man egentligen ville kan ju resultera i mindre seriösa inlägg, som någon skrev.
Håller helt och hållet med, att någon skriver många inlägg har ju ingenting att göra med kvaliten på dessa inlägg. I vissa fall skulle jag snarare säga att det är tvärtom. Själv försöker jag bara skriva när jag har något att säga eller behöver tips och råd.

Jag gillar inte heller idén med att man ska behöva vänta innan man skriver första inlägg. Tillväxten lär bli nära noll i sådant fall. Kan tycka att det är lite mycket "forum för inbördes" redan idag.

Varningar låter däremot som en god idé liksom att det krävs ett godkännande innan man får skriva inlägg.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 12:39 #36
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Hur skulle det se ut med betygsskalor? Numrera från 1 - 10 med en klar och tydlig beskrivning över vad som "krävs" för de olika stegen..

Ex:

1 - Tenderar att rasera WN´s framtid inom 30 dagar
2 - xxx
3 - xxx
4 - xxx
5 - Vidmakthåller WN´s nuvarande nivå
6 - xxx
7 - xxx
8 - xx
9 - xxx
10- Kompetens, auktoritet och en av WN´s mest betydande medlem

Varje inlägg skulle då kunna betygsättas av trådskaparen samt moderatorerna... Och kanske av dom som ligger över en viss nivå i betygsskalan.

Självklart skall denna betygsnivå vara ett snitt på totala mängden inlägg...

Vid den s.k medlemsansökan sker antagligen en enklare analys av de uppgifter som knappats in i profilen. Denna analys utföres av en lämplig (?) moderator... Utefter bedömningen av det som knappats in sker godkännande / komplettering / avvisning beroende på statusen.. Om denna nya medlem accepteras av moderatorn sätts medlemen automatiskt på nivå 5. Om det nu råkar vara så att det är ett "troll" som släpptes igenom kommer detta troll troligtvis att få betyget 1 efter sina/sitt första inlägg. Då skulle effekten kunna bli att denna stätts till "read only" under 30 dagar... Därefter få han/hon en ny chans att bättra sig efter denna tillrättavisning.

Ett system liknande detta skulle heller inte tvinga fram mer eller mindre onödiga inlägg för att nå upp till normen om ett visst antal inlägg..
Om man ser till den positiva effekten att dom som verkligen bidrar med hjälp och information får höga betyg och respekt på forumet.

Ett system som slår väl ut åt båda håll med andra ord.. Något att utveckla?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 12:42 #37
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamic
Som få-inläggs-medlem kan jag tycka att det vore bättre att ta hänsyn till medlemstid / eventuella varningar än antalet inlägg.
Håller med. Antal inlägg är en dåligt mått på kvalitet. Varningssystem kan ju missbrukas, men ett positivt poängsystem är kanske bättre. En knapp där man kan ge poäng till de skribenter som skrivit något bra. Det är positivt.
Sen kanske moderatorerna kan vara snabbare med att agera när en tråd spårar ur och blir föremål för nonsens och/eller pajkastning. En kortare avstängningsperiod är nog ockås en bra läxa för de inblandade. och eftersom det krävs två för att träta är det nog lika bra att stänga av alla kombattanterna någon dag eller två. Sen ska allt vara bra igen.
Många inlägg innehåller ock ganska lite info. En kommentar av typen sök först, se manualen med mera är kanske inte så otrevlig, men rätt så intetsägande. Bättre att tiga ihjäl dumma frågor.
Hoppla, du var ju redan där ser jag
Oläst 2006-10-11, 12:48 #38
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by Storen@Oct 11 2006, 11:39
...Om man ser till den positiva effekten att dom som verkligen bidrar med hjälp och information får höga betyg och respekt på forumet...
Kan ju fungera som en morot till att förhålla sig sakligt och konstruktivt...

Risk för "tråkvarning" möjligen, men det skall vi inte frånta humoristiska inlägg hoppas jag..
Oläst 2006-10-11, 13:00 #39
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar

Reg.datum: Nov 2005
För att binda in detta forum så att bara vissa får vara här är ju att börja ta betallt för att vara medlem. Tror nog att dom mesta troll skulle försvinna då väldigt väldigt snabbt.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 13:31 #40

Vad är problemet egentligen?
Spammande troll?
Flammande troll?
Okunniga ledamöter som har för lite erfarenhet för att göra relevanta inlägg?
Snobbig och nedlåtande attityd mot kategorin ovan?
De som skriver för många (innehållslösa) inlägg?
De som skriver för få inlägg (och därmed inte bidrar till forumet)?

Ingen medicin botar alla symptom.
Man får sila lite själv och titta bort ibland. Guldkornen hittar man ändå.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017