Kom ihåg mig?

Dyr Groupon kampanj!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-04, 13:51 #31
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av freeride Visa inlägg
Vi fick besök av Groupon's marknadsavdelning i vårt forum. Genom en fejkad användare delade de med sig av "tips" som de hade hittat.

http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84293
Fick ett gott skratt! Tack!
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-04, 20:40 #32
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Svenska Kinnevik har tydligen investerat en slant i bolaget. Rejäl miss.
Har det varit en dålig affär från Kinneviks sida menar du?

I senaste rapporten står det att de har investerat ca 20 MSEK och att bedömt marknadsvärde (vad som nu menas med det?) är dryga 1 200 MSEK. Även om värdet på Groupon gått ned kraftigt på senaste skulle jag nog inte kalla detta för en rejäl miss. Men du kanske syftade på nånting som jag inte känner till?
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 11:20 #33
chatroulette chatroulette är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
chatroulette chatroulette är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
http://www.di.se/artiklar/2012/8/16/...de-av-groupon/
chatroulette är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-17, 13:40 #34
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Har det varit en dålig affär från Kinneviks sida menar du?

I senaste rapporten står det att de har investerat ca 20 MSEK och att bedömt marknadsvärde (vad som nu menas med det?) är dryga 1 200 MSEK. Även om värdet på Groupon gått ned kraftigt på senaste skulle jag nog inte kalla detta för en rejäl miss. Men du kanske syftade på nånting som jag inte känner till?
De tappade drygt hälften vid försäljningen men visst var det endast räknat på ekonomin en rejäl vinst. De tappar dock en del i trovärdighet också genom denna investering. Jag ser inte Kinnevik som ett investeringsbolag som ligger i framkant idag. Det var skillnad när herr Stenbeck själv stod i fören.
Oläst 2012-08-17, 20:12 #35
dAEks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
dAEks avatar

Citat:
De tappade drygt hälften vid försäljningen men visst var det endast räknat på ekonomin en rejäl vinst.
Man har inte tappat nånting - man har tjänat drygt 800% på investeringen. Kinnevik hade inte möjlighet att sälja aktierna i GroupOn även om de velat (vilket vi inte vet något om). Det har funnits någon klausul eller liknande som gjort att de inte har kunnat sälja de 6 första månaderna efter börsnoteringen. Kommer inte ihåg exakt, men något i den stilen var det.

Utfallet blev som sagt väldigt bra men visst hade det kunnat bli ännu bättre med tur och tajming... Börskurser är utanför bolagens kontroll så att jämföra med toppnoteringar tycker jag inte ger så mycket. Det viktiga är vad man faktiskt skapar för värde för aktieägarna - inte vad man kunde ha skapat. Kolla på Industrivärden, ett annat svenskt investmentbolag som har misslyckats med tajmingen ganska ordentligt ett flertal gånger de senaste åren. Man kan lugnt säga att det där med tajming inte är helt lätt om det öht är möjligt.

Citat:
De tappar dock en del i trovärdighet också genom denna investering.
Varför det? Vad kunde de ha gjort annorlunda menar du?

Citat:
Jag ser inte Kinnevik som ett investeringsbolag som ligger i framkant idag. Det var skillnad när herr Stenbeck själv stod i fören.
Kinnevik har en annan inriktning idag jämfört med förr och är t.ex. exponerade mot flera stora tillväxtmarknader. Man har relativt stor exponering jämfört med andra investmentbolag samtidigt som man nyligen gått ut med att man avser skapa en dominant, internationell aktör iom sammanslagningen av Korsnäs (ett av Kinneviks innehav) och Billerud. Tillsammans med IT-investeringarna verkar min bild vara ganska skild från din - jag tycker att man gör mycket rätt även om IT-biten gör mig lite skakis. Blir det fler affärer i stil med GroupOn kanske jag får ändra uppfattning.

När du skriver att man inte ligger i framkant är jag inte riktigt med på vad du menar. Har du lust att förtydliga vore det toppen.
Oläst 2012-08-17, 21:57 #36
dAEks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
dAEks avatar

Typiskt, nu går det inte längre att redigera inlägget så vi får leva med felaktig fakta i föregående inlägg för all framtid.

800% var visst rejält i underkant. Dumt av mig att ta siffror från huvudet och inte kontrollräkna. Jag skyller på att det är fredag.

Investering: 20 MSEK
Försäljning: 569 MSEK
Avkastning: 2745%
Oläst 2012-08-17, 22:08 #37
Supermoderator

Supermoderator

Jag skrev att de gjorde en rejäl vinst och menade att de tappade hälften mot det tidigare beräknade marknadsvärdet
Oläst 2012-08-18, 12:10 #38
dAEks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
dAEks avatar

Citat:
Jag skrev att de gjorde en rejäl vinst och menade att de tappade hälften mot det tidigare beräknade marknadsvärdet
Ehm, vet inte om jag hänger med här..

I april skriver du att investeringen varit en rejäl miss från Kinneviks sida, ett påstående som jag ställde mig lite frågande till. Först nu i augusti svarar du på detta och pekar på att de förvisso tjänat bra på affären men inte så bra om man jämför med tidigare bedömt marknadsvärde, vilket iofs är sant. VD:n kan/vill inte svara på om de har gjort någon bättre affär tidigare men du gav den betyget "rejäl miss" redan innan den var realiserad.

Kan du utveckla vad du menar när du skriver:

1. att investeringen i GroupOn varit en rejäl miss
2. att bolagets trovärdighet har rubbats iom investeringen
3. att man inte ligger i framkant

vore det toppen. Jag får nämligen inte ihop dessa one-liners.
Oläst 2012-08-24, 19:44 #39
dAEks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
dAEks avatar

Hepp, det var tydligen för mycket begärt. :/
Oläst 2013-09-15, 19:24 #40
dAEks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
dAEks avatar

En liten uppdatering med lite reflektioner som kanske kan intressera någon.

2013 har hittills varit ett år som behandlat Kinneviks aktieägare väl. Aktien har stigit över 70% exkl. utdelning, ganska anmärkningsvärt för att vara ett Large Cap-bolag får man väl ändå säga! Jämförelsevis är OMXS30 upp ca 15%. Aktieägare kan glädjas åt en omvärdering av bolaget men även en reviderad utdelningspolicy som verkar lägga mer vikt vid stadiga och ökande utdelningar jämfört med tidigare, något som jag tycker påminner om hur man ser på utdelningar på andra sidan Atlanten.

Det var inte särskilt länge sedan aktien handlades med substansrabatt på 30-40% och man fick online-satsningarna (Zalando, Avito etc) på köpet. Först nu på senaste verkar marknaden ha fått upp ögonen för segmentets potential och främst Zalando misstänker jag. Vid senaste rapporten framgår att online utgör 30% av Kinneviks portfölj.

Ägarandelen i Zalando har blivit större och numera direktäger man nästan 38% av aktierna. Några tvivel från ledningens sida verkar det inte finnas. Marknaden tycks också vara förtjust men det återstår att se hur det blommar ut. Handelsbanken har spått att Zalando går med vinst nästa år om jag inte missminner mig. Omsättningen växer kraftigt men verksamheten är fortfarande inte lönsam. Kan man vända till vinst och göra det uthålligt? Det känns som att marknaden redan svarat ja på den frågan, vad annars förklarar uppvärderingen?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017