FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Alla kan väl råka köpa reklam utan att ha superanalyserat resultatet av det. Blir man uppringd av Groupon så låter det säkert alldeles förträffligt bra och Groupon lär knappast upplysa om verkligheten.
Det de flesta inte känner till är att de som köper dessa erbjudanden är en kultur i sig, dvs. folk som hoppar från det ena erbjudandet till det andra. De blir näst intill aldrig en återkommande kund. Många frisörer och andra som håller på med skönhet har en fast kundkrets. De vill öka den och går på det här med Groupon. Vad händer. 1. De får erbjuda sina tjänster billigt till personer som aldrig återkommer. Finns således ingen chans att tjäna igen rabatten. 2. De får tacka nej till fullbetalande kunder för de är uppbokade av rabattkunder. Här förlorare de kunder som kunde ha blivit återkommande kunder. 3. De får tacka nej till återkommande som blir förbannade. Här riskerar de att bli av med sina återkommande kunder. Frågan är hur många år det tar innan Groupon har betat sig igenom alla småföretager i Sverige och därmed hela deras affärsmodell faller i bitar? Alla idéer har en produktlivscykel. Gäller bara att hopp av den i starten på nedförsbacken, om ni funderar på att köpa aktier i Goupon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag förstår mig inte på den här typen av försäljning. Oftast är erbjudandena inte ens bra för mig som kund. Jag tycker mig spara mer pengar genom att handla direkt av de företag vars produkter och tjänster jag vill åt, och slipper då stressas att handla saker jag egentligen inte behöver för tillfället.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Termen groupon "Need a Cake" ger i skrivande stund 57800 resultat på Google. Oavsett vad dealen kostade bageriet är det en struntsumma med tanke på uppmärksamheten de fått.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Edit: Var inget. Bageriet sysslar visst med hemleveranser så du har helt rätt.
Senast redigerad av Adestro den 2011-11-24 klockan 15:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Istället för att slänga massa pengar/tid i sjön för att fiska upp engångs-köpare (som endast letar efter "bra deals). Så kan man lika gärna stå utanför sin butik/stå på stan och dela ut dessa deals själv. Lägg pengarna på att ge kvalité istället och se till att få återkommande kunder. Finns massor att hitta på nätet om detta. Googla på "why groupon is bad for your business".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om jag förstått allt rätt så finns det ingen försäljningsgräns på dessa deals ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sådana här kampanjer lämpar sig inte för alla typer av företag. Syftet är så klart att få fler kunder på bekostnad av lönsamheten per kund. Det kan fungera, men inte om kostnaden per kund ökar exponentiellt. Om kund nr 1000 kostar lika mycket att hantera som kund nr 1, så kan det däremot vara en bra deal, förutsatt att man har marginaler att rabattera sin priser så kraftigt, samtidigt som man betalar provision per sale.
Det är märkligt hur många företagare som inte ens har grundläggande kunskaper i företagsekonomi. Nästan alla yrkesaktiva personer har idag utbildning inom sitt yrkesområde. Men inte egenföretagare. Många skulle höja på ögonbrynen om en läkare aldrig hade satt sin fot på läkarutbildningen. Men ingen tycker det är konstigt med en egenföretagare som inte ens har läst en termin företagsekonomi. Man behöver ingen flashig utbildning för att lyckas som egenföretagare. Men det här exemplet visar att många entreprenörer skulle tjäna på att i alla fall gå en grundkurs i ekonomi. Så alla ni som driver eget och som läser den här tråden. Gör er själva en stor tjänst och anmäl er till en distanskurs i FEK A ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nej det är inte riktigt samma sak. Du kan inte stå utanför din butik och dela ut värdecheckar då tappar du fokus på din försäljning och det är ju inte så roligt? Har du sedan en e-handel så är det inte så lätt om du inte står på stan men då klassar jag det som spam. Groupon är bra, men är inte lämpad för alla branscher. E-handel och restauranger är två bra kategorier. Det du nämner med hit n run kunder stämmer inte riktigt. Meningen med groupon är att fånga kundens intresse. Tänk dig om du har en produkt som du via groupon tjänar 75 kr. 750 Köper. 150 ångrar sig. 600 lägger order. Om jag räknar lågt så kommer 20 st av dessa att handla igen. Eller så kan du göra en merförsäljning på hälften av alla som har köpt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|