FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker det är svårt att hitta personer med rätt "mindset". Allt handlar inte bara om att knacka kod och få det att fungera, utan att hitta rätt lösning på rätt problem.
Många tror sig vara duktiga men när det väl kommer till kritan kan de inte leverera oavsett timarvode. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
"Men i Microsoft bok för certifieringsförberedelser står det att..." har jag hört för många gånger redan ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Även om man inte kan förvänta sig att man blir "expert" på så kort tid så måste man nog kräva att en som på fullaste allvar kommer kalla sig "utvecklare" behärskar alla begrepp inom objektorienterad design, vet vad en databas är, förstår skillnaden mellan maskinkod och IL-kod, förstår minneshantering "manuellt" och med garbage collector, fattar grejen med enhetstester, fattar skillnanden mellan funktionella och imperativa språk och generellt har lite koll på vilka trender som kommit och gått under vår branschs korta historia så att man vet vad som sög och varför. Vilka språk man hållit på med spelar ingen, eller i alla fall mindre roll, det är bara syntax. Problemet är t ex inte VB i sig. Problemet är bara om man skriver "VB-kod" dvs businesslogik direkt i UI:t så att koden blir omöjlig att underhålla eller migrera till en annan plattform. Det felet kan man göra oavsett plattform eller språk. Jag har under min universitetstid t ex fulkodat i både C och C++ medan jag under min yrkestid skrivit bra kod även i VB.NET. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vi använder generellt begreppet "Nörd" som något positivt, och vi använder det i stor grad om oss själva. I mitt umgänge är det en komplimang att kallas nörd. :P Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det inte en ganska allmän uppfattning om att det tar ungefär 10000 timmar att bli bra på något? Jag får också känslan av att det finns någon ”magisk” gräns kring 5 år när en hel del nya dörrar öppnas. Man förväntar sig mer av en person i det läget än man gör av en nyutexaminerad och även utbildningen får en mer undanskymd roll i förhållande till erfarenheten.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Trots att design patterns funnits så länge så är det få som drar nytta av dem. Composite Oriented Programming kämpar på o s v. Det finns en hel del nyttigt nörderi som folk inte hinner ta till sig på 2 år, hur mycket tur man än har med kvaliten på utbildningen. Det bästa sättet att luska fram kompetens är precis som sagts tidigare i tråden, ta hjälp av nån kodare du litar på. Kolla referenser. Ska du skaffa flera källarprogrammerare kan du ju ta in en lyxkonsult i början i några timmar för att sätta upp buildserver, automatiserade test och dylikt så att manegen är krattad innan jobbet sätter igång. Kom också ihåg, speciellt om du letar i den lägre prisklassen, att resultatet beror mycket på beställarens medverkan också. Det gäller även när du anlitar dyrare kodare, men de brukar vara bättre på att ställa krav innan saker barkar åt skogen. Jobba med en prioriterad åtgärdslista (backlog), se till att utvecklarna får lösa en uppgift (den viktigaste just nu) i taget och beta sig igenom funktionaliteten du ska bygga i prioritetsordning, dvs var involverad, svara på frågor. Det är jobbigt och tar tid, men är det bästa för slutresultatet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|