![]() |
Hur lätt är det idag med tanke på konjukturen att få tag i en duktig utvecklare? Vad har ni andra för erfarenheter? Pris mm? Jobbar de på distans eller drar man ner dem till kontoret?
|
Det är aldrig lätt att få tag i en duktig utvecklare. Många anser sig vara det men få är det egentligen.
|
Citat:
Till den ursprungliga frågeställaren: Undrar du hur konjunkturen har påverkat pris / arbetsplats eller är det mer generella funderingar? |
tartareandesire: Jag ska utveckla vad jag menar. Det är fortfarande lika svårt att hitta de riktiga diamanterna bland alla glasbitar.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Med erfarna utvecklare pratar jag om minst 10 års yrkeserfarenhet (från 20 års åldern och uppåt och ej studietid får räknas). Från 30-35 årsålders så har kan man ha tillräcklig erfarenhet att bli riktigt bra som utvecklare, före det så är det mycket läroperiod. Dessutom så är en erfaren utvecklare inte begränsad till enbart ett programspråk, det har en större bredd och djup i sitt kunnande.
Det finns bra utvecklare, men med de priser jag sett här på WN hittar du defnitivt ingen bra utvecklare. Om du vill anlita en konsult som är bra utvecklare får du betala från 600 och uppåt, under det priset får du skylla dig skälv, snålheten bedrar visheten. Men de riktigt bra utveckllarna får du betala ca 1000-1200 SEK/tim för trots lågkonjungturen. Enligt Computer Sweden så ligger genomsnittsarvodet på 931-932 SEK/tim. Jag är själv utvcklare men tackar nej till alla uppdrag under 600 det är en ren förolämpning för en erfaren utvecklare att få såna skambud. Dessutom pratar vi uppdrag som är minst 3-4 månader på heltid för att det ska vara intressant till det låga priset. Vill du anlita erfarna utvecklare som anställda så får du erbjuda fast anställning och minst 35000-40000 i månadslön (420000-480000/år) + 17% tjänstepension. Själv är jag 44 och medianlönen för min egen åldersgrupp ligger på 45 000 enligt idg.se/lonebarometern. Och då pratar vi fast anställning, inga osäkra visstidsanställningar eller konsultlöner (de som jobbar som anställda konsulter har betydligt mer betalt). En ordspråk som passar bra i detta sammanhang är: "man får vad man betalar för"... |
Ligger mycket i vad ConnyWesth säger, det är ju rätt enkelt att hitta en utvecklare med bra referenser, och du lär inte få honom för under 900-1500kr/timmen, eller så tar du en okänd utvecklare för 200kr/timmen för att spela lite poker. Själv har jag fått erbjudanden att göra programmeringsjobb för 400kr/timmen som jag gladeligen har tackat nej till.
|
Jag har en kille som är 33år gammal som är en riktig veteran. Han hör till den gamla klassen. Typisk en datornörd. Han har sysslat med datorer sen DOS tiden och varit IT konsult på DN bl.a. På DN tiden hade han samtidigt en CS server som han styrde med DN's godkännande. Han kan stort sätt alla hardcore språk som C++, php, asp, linux, Perl, .NET osv och det kan han flytande utan några problem.
Vill du ta kontakt med han så skicka mig ett PM. Mitt tips är att ta chansen nu när han är ledig. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson