FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag glömde nämna att jag har både ett forum samt blog på samma server. forumet kör med SMF och bloggen är via Wordpress
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En sak som kanske kan hjälpa lite, i alla fall om samma användare laddar samma sida mer än en gång, är att se till att utnyttja HTTP:s If Modified Since för att sidan inte ska behöva genereras igen om inget är ändrat sedan sist. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Köper man idag inte ALLTID 1 "stor" server framför 2 "små" när man ställs inför dessa beslut, och sedan kör 2 eller flera virtuella maskiner i den?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
my bad...det händer sällan, men även den bästa kan ju ha fel
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad jag hade gjort är att parkera en varnish-cache framför din apache-box. Du bloggar inte alls ofta nog för att inte ha en fet cache framför din applikation.. Det kommer sänka lasten rejält!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Isåfall tror jag mer på en bra konfigurerad cachande reverse proxy, nginx eller apache.
Men din vps är fullt tillräcklig, jag är övertygad om att problemet endast handlar om fel programvara alternativt helt fel konfig på grejerna. Betala en konsult 2000kr för att fixa programvara i en engångsavgift istället för att betala 1000-1500kr extra varje månad för mer serverkraft. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
tack för all tips. funderar på o anlita en snubbe från den här sidan: https://www.getafreelancer.com/
håller på o testar om det hjälper o sänka ned timout från 15 sek till 5 sek nu. testat det i 1 dag nu o det verkar ok. ska testa lite mer sen under full load |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Flitig postare
|
jag vet inte exakt hur det är men php har ju en inställning för minnesgräns.. memory_limit.. har för mig den påverkade prestanda. ställa upp den kanske?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|