Kom ihåg mig?

IP-only ...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-19, 20:43 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Att ha 2 eller 3 leverantörer speler oftast inte så stor roll, inte om man vet att dom går i helt skild infrastruktur och att man inte sitter långt ut i access nät.

Sedan varför skriva BGP4? När man pratar BGP så vet man att det är 4 inget man ens behöver nämna. Låter bara så amatörmässigt säga så.

Handlar inte om enorma summor för hantera stora DDoS, handlar om komeptens och kunna routra om trafik på ett effektivt sätt och skilja.

Även dom stora DDoS med botnät är värdelösa, visst det är mycket kapacitet som fan men skitenkelt att blockera ut eftersom är värdelöst utformade och går filtrera ut långt upp i kedjan skitenkelt.

Du kan med 10-500Mbit skapa en betydligt effektivera DDoS attack i många fall som nästan extremt svårt att blockera ut eller förhindra medans en 10Gbit botnät är en barnlek emot en bra utformat DDoS.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-19, 23:42 #22
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Vad du hakar upp dig på småsaker Patrikweb.

Det är en självklarhet att de måste gå olika vägar. Det får man hoppas de som investerar i flera linor tänker på - eller hur. Under min tid i denna bransch (satte upp min första BGP4 lösning (fyran kommer a bara farten) 1996 i USA så vet jag inte hur många gånger det har grävts av en lina och BGP4 lösningen var räddaren. Nu har vi valt att köra 3 linor istället för två där varje lina har tillräckligt med bandbredd för att ta all trafik - det har gjort upptiden klart bättre. Detta var för ett företag jag startade där borta som jag sedan flyttade hit till Sverige som heter Ballou.

Jag hör att du aldrig varit med om en riktigt stor attack. Lite roligt dock... Först säger du det är skitenkelt att blockera ut och i nästa mening säger du hur lätt du skapar något som är extremt svårt att blockera? Jadu.... Jag har sett stora attacker och jag kan bara säga att när de är riktigt stora så tror jag inte någon här lätt tar hand om det. Det är min erfarenhet. Du verkar ha en annan och jag respekterar det.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-19, 23:57 #23

Lite OT, varför gick du över till en konkurent då om du har Ballou?

BGP4 kom väl 1994 om jag minns rätt, så har väl varit standard sedan dess. Men stör mig även folk som skriver BBB när det heter B2 (Jurdisk namn B2 Bredband AB).

Alltid så fula småsaker man kan störa sig på.

Jag sa att storleken på attacken inte spelar någon roll, men att extremt stora DDoS med botnät oftast är betydligt lättare blockera ut än små effektiva anpassade attacker med skitliten kapacitet.

Typ massa botnät som skickar massa trafik på port 22 och UDP, helt värdelöst så är lätt bara droppa. Även lätt sätta filter längre upp i kedjan med.
Oläst 2009-07-20, 00:08 #24
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jo BGP har hängt med riktigt länge. Var länge förundrat över hur lätt jag fick igång det i USA medans det tog oss inpå 2000-talet innan det kändes relativt enkelt här - dvs att få med sig operatörerna på det fullt ut.

Nja jag gick inte till en konkurrent utan startade nytt. Ballou såldes av 2001 och litet senare kom City Network till... har ängnat en hel del tid med det sedan dess. Tycker det är roligt med online lösningar och grunden i det är ju data centrat.

Relaxa lite med hur man skriver saker. Inte värt att hetsa upp sig över. :-) Låt oss vara glada för varje dag man slipper attacker... det kan vi definitivt vara överrens om.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-20, 00:21 #25

Jag får attacker vet inte hur många gånger i månaden, hade en typ igår som hade hållt på i 3 dygn. Fast är man lat så låter man null0 ge en fin graf bara på vissa routrar.

Men normalt ovanligt med DDoS över 10Gbit, några Gbit kan man ju alltid räkna med. Värre i vissa andra länder.

Men fåtal leverantörer i Sverige som klarar av några DDoS, om man då inte räknar dom stora leverantörer.
Oläst 2009-07-21, 00:49 #26
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Originally posted by overlake@Jul 12 2009, 22:35
Patrikweb verkar sitta inne med blueprints på alla Svenska leverantörers nät och infrastruktur.
Inte blueprints kanske, men det är kul att någon har lite koll iaf när det är så många som inte har nästan någon koll alls.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017