FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, då måste den nog bli Dell igen efter denna tråd
![]() Tänkte ställa en allmän fråga till er som använt Dell under många år, med tanke på att man ser måpnga begagnade burkar på marknaden. Om en server i dagens läge är specificerad för låt säga diskar på max 750GB, hur är det om man kommer vilja sätta in en 1,5GB disk om 3 år? Brukar det accepteras av burken eller är den största möjliga disken alltid den som specificeras vid köpet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Märkesservern har i princip tjänat in sig själv innan vi ens börjat titta på saker som garanti, serviceavtal och din arbetstid för att bygga servern. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
|
Tack för hjälpen. Blir en Dell eller två som förra gången
![]() Någon som har bra koll och kan kanske hänvisa till en bra artikel för skillnaden mellan en Opteron och nuvarande Xeon processorer? Jag står nämligen och väljer mellan en Dell 2950 och 2970. Dessuom tänkte jag fråga om vilka RAID-uppsättningar ni föredrar och kör på era servrar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Jag gillar RAID5.
Sen kan man t.ex. köra OS på RAID1 och andra diskar för storage i RAID5. Eller så köper man identiska diskar och kör RAID5 rakt över. Det har helt att göra med vad man ska göra. Sen gillar jag Intel. Deras Core2 diggade jag så skarpt att jag faktiskt slutade titta på AMD.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
|
Nja, men jag har verkligen börjat fundera på fördelen med Raid5 jämfört med Raid1, samt bra backupsystem ...
Som jag har sett så verkar det som om man får bättre prestanda med AMD Opteron på 64bits system idag, jämfört med Intel för samma summa. Dock har jag svårt och hitta bra recensionsartiklar som jämför båda ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ska du köra RAID 5 så bör du se till att ha en hårdvarukontroller. RAID 5 använder relativt beräkningsintensiva XOR-operationer för varje skrivet block. Därför gör det sig inte speciellt bra som mjukvaru-RAID. Vill du slippa köpa en server med hårdvarukontroller bör du satsa på RAID 1 istället.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Raid5 är onödigt om du inte ställer krav på bra diskprestanda, dock skulle jag inte valt någon mjukvaruraid.
Dock är det enda dyra i en server just diskar och kontroller. Kör supermicro som dedikerade servrar till kunder och aldrig haft något problem med dom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dells support är bra. Vi fick utbyteshårddiskar inom 24 timmar efter att vi felanmält. Vi sitter ju också i centrala Östersund så de fick skickas från södra sverige. När tekniken kom så bad vi han uppgradera bios / FW för raid, hårddiskar vilket han också gjorde utan extra kostnad (trots att detta inte ska ingå). Det är service det!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Heja Terabyte,
Jag kan rekommendera Dell PE 2950III (Jag har ingen erfarenhet av deras amd varianten). Jag kör med SAS kontrollern och kör varianter av raid 1/5/10, både med Windows, Debian, Redhat. du får en 2950 med 2x73gb 15.000 sas diskar, Quad Core Intel® Xeon® E5420, 2X6MB Cache, 2.5GHz, 1333MHz FSB för 9449 via dell.se nu. /Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Tack Martin. Jag har koll på priserna
![]() Jag skall ha ett raid-kort i, men frågan är bara om jag skall välja intel eller amd varianten, då jag tänkte köra 64bit Windows på den. Förmodligen blir det Raid1 eller raid10. Tack för svaren. Om någon har någon bra jämförelse medllan intel och amd på nuvarande servrar tar jag gärna emot tips. /Martin |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|