FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ang. räkenskapsår:
Nu är det halvårsskifte och första räkenskapsåret får vara upp till 18 månader om man önskar. Så gjorde vi, startade i augusti 2007 och kör på till 20081231. Fr.o.m om 1h 40 min så kan man köra till 20091231. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Har långt kvar tills du fyller 18 år så be en förälder eller nära släkting om hjälp. men om du har möjlighet så vänta med registreringen tills du fyllt 18 år. Under tiden kan du skriva en affärsplan och göra upp budget (ekonomisk planering) det tar sin tid när man gör det första gången. Du får inte ingå bindande avtal innan du fyllt 18 år så det är svårt att bedriva ett företag innan man är 18 år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du får ingå bindande avtal i din näringsverksamhet från 16 års ålder, och du får också förfoga fritt och självständigt över alla dina egna ekonomiska medel. Sen kan jag ju påpeka att det mycket väl kan vara bökigt att driva enskild firma som under 18, om inte annat så för att ditt organisationsnummer sätter av alla hårdkodade omyndighetsspärrar i olika system. Det kan bland annat krävas lite social skicklighet för att få banken att orka krångla med manuella konton. Men juridiskt är det inga som helst konstigheter och jag vet flera som gjort det. Se föräldrabalken 9 kap 5 § och 13 kap 13 §. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|