Kom ihåg mig?

Starta enskild firma, hur och var?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-30, 22:21 #21
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Ang. räkenskapsår:
Nu är det halvårsskifte och första räkenskapsåret
får vara upp till 18 månader om man önskar.

Så gjorde vi, startade i augusti 2007 och kör på
till 20081231.

Fr.o.m om 1h 40 min så kan man köra till 20091231.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 13:54 #22
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by coldKingdom@Jun 29 2008, 16:22
Hej!

Du kan gå in på http://www.foretagsregistrering.se och ansöka om F-Skatt, moms och bolagsregistrering.

Du kan ha företag från 16års ålder

Mvh
Andreas
Man måste vara fyllda 18 år för att få starta företag. Man kan få specialtillstånd av länsstyrelsen om man är från 16 år men det är bökigt och onödigt krångligt.

Har långt kvar tills du fyller 18 år så be en förälder eller nära släkting om hjälp. men om du har möjlighet så vänta med registreringen tills du fyllt 18 år.

Under tiden kan du skriva en affärsplan och göra upp budget (ekonomisk planering) det tar sin tid när man gör det första gången.

Du får inte ingå bindande avtal innan du fyllt 18 år så det är svårt att bedriva ett företag innan man är 18 år.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 14:03 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by KristianE@Jun 30 2008, 22:21
Ang. räkenskapsår:
Nu är det halvårsskifte och första räkenskapsåret
får vara upp till 18 månader om man önskar.
Så gjorde vi, startade i augusti 2007 och kör på
till 20081231.
Fr.o.m om 1h 40 min så kan man köra till 20091231.
Jag gjorde så när jag ombildade till AB och rekommenderar det inte. Det finns fördelar, men det finns nackdelar också. Från räkenskapsårets slut tills att siffrorna syns i offentliga register tar ungefär ett halvår. Även om jag bara omsatte 200 000 första halvåret hade det gjort underverk för kreditvärdigheten om det hade synts.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 14:24 #24
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av coldKingdom
Hej
Du kan gå in på http://www.foretagsregistrering.se och ansöka om F-Skatt, moms och bolagsregistrering.
Du kan ha företag från 16års ålder
Mvh
Andreas
Man måste vara fyllda 18 år för att få starta företag. Man kan få specialtillstånd av länsstyrelsen om man är från 16 år men det är bökigt och onödigt krångligt.
Har långt kvar tills du fyller 18 år så be en förälder eller nära släkting om hjälp. men om du har möjlighet så vänta med registreringen tills du fyllt 18 år.
Under tiden kan du skriva en affärsplan och göra upp budget (ekonomisk planering) det tar sin tid när man gör det första gången.
Du får inte ingå bindande avtal innan du fyllt 18 år så det är svårt att bedriva ett företag innan man är 18 år.
Det där stämmer helt enkelt inte. Det är inte länsstyrelsen utan överförmyndaren i hemkommunen som måste godkänna att du startar företag, men det är inte särskilt krångligt förutom det faktum att överförmyndaren oftast inte jobbar heltid direkt.

Du får ingå bindande avtal i din näringsverksamhet från 16 års ålder, och du får också förfoga fritt och självständigt över alla dina egna ekonomiska medel.

Sen kan jag ju påpeka att det mycket väl kan vara bökigt att driva enskild firma som under 18, om inte annat så för att ditt organisationsnummer sätter av alla hårdkodade omyndighetsspärrar i olika system. Det kan bland annat krävas lite social skicklighet för att få banken att orka krångla med manuella konton. Men juridiskt är det inga som helst konstigheter och jag vet flera som gjort det.

Se föräldrabalken 9 kap 5 § och 13 kap 13 §.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017