WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Starta enskild firma, hur och var? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30216)

xarph 2008-06-29 15:53

coldKingdom 2008-06-29 16:22

Hej!

Du kan gå in på http://www.foretagsregistrering.se och ansöka om F-Skatt, moms och bolagsregistrering.

Du kan ha företag från 16års ålder :)

Mvh
Andreas

Vargen 2008-06-29 16:50

Fungerar alldeles utmärkt att registrera sig på deras sida!!

klein 2008-06-29 17:18

Citat:

Originally posted by xarph@Jun 29 2008, 15:53
Hej!

Nu när jag ska börja göra affärer med lite större företag så måste jag fixa en enskild firma. Då är frågan, hur och var startar jag en enskild firma? Jag bor i Malmö men har sett att man kan registrera firman över nätet via Bolagsverkets hemsida - är det säkert?

Jag är inte myndig än (17 år), hur fungerar det då? Kan det fortfarande stå på mitt?

Tack.

Med vänlig hälsning,
Simon

Skaffa en FA skattsedel, det räcker..

Läs dock på regler för enskildfirma, se till och ha 100% koll på bokföreningen från dag 1.. Man kan lätt bli lurad och tro att man är rik som egen företagare, och därefter spendera mycket pengar.

xarph 2008-06-29 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av xarph
Hej
Nu när jag ska börja göra affärer med lite större företag så måste jag fixa en enskild firma. Då är frågan, hur och var startar jag en enskild firma? Jag bor i Malmö men har sett att man kan registrera firman över nätet via Bolagsverkets hemsida - är det säkert?
Jag är inte myndig än (17 år), hur fungerar det då? Kan det fortfarande stå på mitt?
Tack.
Med vänlig hälsning,
Simon

Läs dock på regler för enskildfirma, se till och ha 100% koll på bokföreningen från dag 1.. Man kan lätt bli lurad och tro att man är rik som egen företagare, och därefter spendera mycket pengar.

Vad är skillnaden mellan F och FA-skatt egentligen? Läste lite om att A-skatt är för anställning.

Kristofer 2008-06-29 17:34

Citat:

Citat:

Originally posted by -klein@Jun 29 2008, 17:18
Citat:

Hej
Tack.
Med vänlig hälsning,
Simon

Vad är skillnaden mellan F och FA-skatt egentligen? Läste lite om att A-skatt är för anställning.

Har du FA-skattesedel så använder du F-skattesedeln när du fakturerar som företag och A-skatt när du är anställd.

ztream 2008-06-29 17:48

Finns ingen anledning att skaffa FA-skattsedel om du inte är anställd.

Det du anmäler är för F-skatt och moms, samt eventuellt registrerar dig som arbetsgivare. Allt detta gör du hos Skatteverket (https://www.foretagsregistrering.se/).

Hos bolagsverket registrerar du ditt företagsnamn om du vill skydda det. För enskild firma gäller skyddet bara i ett län om du inte betalar extra.

Skydd av firmanamn är dessutom totalt meningslöst för en enskild firma. Kalla dig för din hemsidas namn så har du ett unikt namn nog och namnskydd blir inte relevant eftersom du äger webbplatsen redan.

xarph 2008-06-29 18:53

Tack för ett informativt inlägg Dan! :)

Är det lätt att byta företagsets namn i framtiden då?

ztream 2008-06-29 19:37

Ja det är skitlätt för om du inte använder bolagsverkets namnskydd kan du kalla dig vad du vill tills någon tycker du inkräktar på ett registrerat firmanamn eller varumärke :)

xarph 2008-06-30 13:02

Citat:

Originally posted by ztream@Jun 29 2008, 19:37
Ja det är skitlätt för om du inte använder bolagsverkets namnskydd kan du kalla dig vad du vill tills någon tycker du inkräktar på ett registrerat firmanamn eller varumärke *

Hur ska man förklara sin verksamhet när man driver webbsidor där man tjänar pengar via annonserna? "Ange kortfattat de olika verksamheter som företaget kommer att bedriva "

I början av registreringen så finns det ett alternativ som heter "Registrera företag och skydda namn hos Bolagsverket"

Jag ska alltså inte välja detta?

Jag har iaf valt:

Ansöka om F-skatt hos Skatteverket
Anmäla företaget som arbetsgivare till Skatteverket
Ansöka om registrering till moms hos Skatteverket

Och vad menas egentligen med "Räkenskapsår"...

Hm, det var en del man måste fylla i :P

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson