FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men det kanske är till det bättre att USA och de allierade har har dragit tillbaka trupperna. Polisen och militären där nere måste få en chans att visa att de kan bekämpa brott och terrorism. De har ju fått mycket träning av amerikanarna. Landet måste försöka klara sig själv. USA och de allierade stannar ju inte för att försöka bygga upp en stabil demokrati, annars hade det skett längesedan. Skulle de stanna så hade det funnits andra motiv bakom det också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker det är bra att det Irakiska folket själva får bestämma sin framtid, men jag har även förståelse för att en övergångs/infasningsperiod behövs, eftersom landet kommer från ett läge med; "en korrupt diktator" -> "krig" -> "Terror" -> "osäker övergångsregering" -> "spirande men instabil demokrati" -> "summa summarum Instabilt samhälle".....
Men om de utlänska trupperna skulle vara kvar längre eller inte låter jag Irakierna själva bestämma.... Jag är glad att jag slipper ta ställning i frågan.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Samtidigt som denna ordning då ska verkställas utan folkligt stöd så vill man alltså ha en stabil folkstyrd stat som slutresultat. Och i både Afghanistan och Irak ska detta då skapas på initiativ av en stat som är ansvarig för minst lika mycket lidande som förtryckarna som de fördrev. Och med de förutsättningarna tycker iallafall inte jag att det blir lätt att säga huruvida en fortsatt ockupation faktiskt kan leda till en minskning av dödligt våld eller om det gör precis det motsatta. Att invasionerna var direkt kontraproduktiva från första början i det avseendet är jag däremot övertygad om. För mig ligger framtiden för en fredligare värld i ett demokratiserat säkerhetsråd snarare än kraftfulla nationalstater och militärallianser mellan utvalda.
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|