FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej igen nu är jag tillbaka.
Iaf så har jag kikat lite på olika kostnader osv. och ska försöka förklara lite. Om vi kollar på 2010 som var mitt bästa år och då jag verkligen satsade på shoppen så hade jag 1846 ordrar med ett totalvärde på 1 119 000 kr inkl moms och frakter osv. Exkl. moms, frakt och avgifter som kunderna betalar så var summan 770 000 kr Under detta år hade jag ett resultat på + 135 000 kr före avdragen man gör och sen skatt. Värt att nämna här är att jag idag har ett mycket bättre avtal med posten som gör att fraktkostnaden har sjunkit rejält. För att svara på lite frågor som du ställer Conny: Admin tid i form av bokföring - jag har skött allt för hand, mycket på grund av att när jag startade så hittade jag inget lite mindre och lämpligt program för enskild firma som också hade just handel med EU länder inbyggt. Sen har jag haft ca 250 konteringar per år så det är inte mycket att göra alls faktiskt så jag har fortsatt för hand. Idag finns det ju en hel del smarta och enkla program och då går det ju om möjligt ännu fortare. Packningen ja det beror ju alldeles på orderingången men 10 ordrar på en dag snabbar man väl av på en timme med allt, utskrifter, packsoft osv. Har nog ingen exakt tid på det egentligen det har aldrig varit något jag funderat över jag har bara gjort det liksom det har inte varit något problem. Hur mycket tid man lägger på marknadsföring beror ju också på. Jag har valt att göra mina banners själv till stor del men ibland köpt in tjänsten när jag hoppat på nån kampanj eller liknande. Ibland "ingår" banner tillverkning också. Så inte är det mycket tid det kan man inte säga. Lite mailande och sen nån gång lite krafsande i PS. Lika så nyhetsbreven har jag gjort själv i PS. med bilder osv. Kostnad för marknadsföring var under 2010 - 165 000kr och då ingår allt som Blocket och Facebook annonser, massor av bloggreklamer, olika aff. nätverk osv. Att säga exakt vad man får tillbaka på 10k lagda reklampengar går inte men man kan lätt säga att lägger man pengar på det så säljer man så är det. Utan reklamen så finns man ju inte när det gäller att ragga nya kunder. Här är det ju också stor skillnad på vart man lägger pengarna helt klart. Visst har man gått på nitar som visat sig vara värdelösa och tvärt om, ställen man sett gett en enorm ökning, så det gäller att vara lite försiktig. Det som jag tycker verkar ha varit det allra viktigaste är ju att hela tiden köpa in nyheter och lägga upp dessa med nyhetsbrevsutskick osv. och det är väl här jag har brustit på sista tiden. Har tappat lusten lite men det känns dumt att bara lägga ner om det kanske ev finns någon som kunde tänka sig att ta över nu efter mina snart 5 år i det här och köra vidare med nya fräscha ideer och tankar. Det var kanske lite svar iaf. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|