![]() |
Värdering av min webshop...
2 bifogad(e) fil(er)
Hej alla där ute.
Först ber jag om ursäkt om detta hamnar i fel kat. är lite osäker vart jag ska skriva detta men gör iaf ett försök här. Jag har alltså en webshop som jag drog igång nångång under 2007 och har haft en ganska skaplig försäljning med tanke på att detta är något som jag drivit på min fria tid efter mitt "vanliga" jobb. Driver den som Enskild Firma. Shoppen säljer i dag kläder till endast tjejer och det är ungdomliga kläder med en åldersgrupp på kanske 17 och uppåt då. Har ca 10k registrerade kunder och typ 7k av dom har valt att få nyhetsbrev om jag inte miss minner mig helt. Har väl under dom bästa perioderna lagt ca en timme på packning av kläder varje kväll och en del tid på att göra banners och annonser osv vilket väl kanske är det som tar mest tid och det som också gör att jag inte längre har tid eller ork att fortsätta tror jag. Bifogar lite info och som ni ser så har försäljningen gått neråt från kanske förra sommaren men det är då jag "släppt" detta och faktiskt inte lagt mycket tid alls på shoppen. Hade en topp under december förra året men då satsade jag på annonsering osv så det går om man vill och kan lägga tiden. År 2008 landade på totalt 826 539kr Just nu annonseras det inget utan det som säljs idag är något strö nyhetsbrev och kanske tidigare kunder och nån som hittar via google osv. Man måste ju också hela tiden uppdatera med nyheter har jag märkt annars sviker befintliga kunderna vilket väl är förståeligt. Där har det inte lagts mycket krut heller på sista tiden :( Så vad kan detta vara värt ni som vet? Ska jag försöka sälja eller ska jag helt enkelt sälja ut lagret och bara "lägga ner" det här? Tackar för synpunkter och önskar alla en bra dag och helg framöver här. |
Ingen kan ge dig ett exakt svar, då information fattas om t.ex.
- bruttovinst, marginaler, - alla kostnader, - domän, vilken butik det är. Att bara dela med sig omsättningen ger inte så mycket att gå på. Sedan utöver detta, så handlar det så klart om vad köparen tycket det är värt, vad han tycker om potentialen. Oftast kan uppgifter som t.ex. var grossisten finns (EU, Sverige, Kina ...) också spelar stor roll vid försäljning. Ja, det finns en del variabler ... |
Okej får återkomma med mer info då men det gäller www.fashionclub.se och produkterna inköps från andra EU länder rakt av.
|
Förutom de frågor som Helix tog uåå så¨saknas info om hur mycket total arbetstid och vilken karaktär på jobbet. Exempelvis så vill man vet ahur mycket administrativ tid det går åt för bokföring, och annan administration samt packning (du nämnde bara hur mycket tid det gick åt under en viss period), hur mycket tid på marknadsföring.
Hur stor kostnad har lagts på marknadsföring (dvs reklam) hur mycket har försäljningen ökat när du annonserat? Vad som är intressant att vet aär om du annonserat för 10 000 kr hur mycket har då försäljningen ökat, kan det vara + 50 000 kr? Är försäljningen angiven exkl moms? För att kunna göra en vettig värdering vill man se en komplett balans och resultaträkning, samt redovisning av total arbetstid. och vad skulle en rimlig lön vara för arbetstiden, om jag som potentiell köpare skulle leja bort allt jobb. |
Hej igen nu är jag tillbaka.
Iaf så har jag kikat lite på olika kostnader osv. och ska försöka förklara lite. Om vi kollar på 2010 som var mitt bästa år och då jag verkligen satsade på shoppen så hade jag 1846 ordrar med ett totalvärde på 1 119 000 kr inkl moms och frakter osv. Exkl. moms, frakt och avgifter som kunderna betalar så var summan 770 000 kr Under detta år hade jag ett resultat på + 135 000 kr före avdragen man gör och sen skatt. Värt att nämna här är att jag idag har ett mycket bättre avtal med posten som gör att fraktkostnaden har sjunkit rejält. För att svara på lite frågor som du ställer Conny: Admin tid i form av bokföring - jag har skött allt för hand, mycket på grund av att när jag startade så hittade jag inget lite mindre och lämpligt program för enskild firma som också hade just handel med EU länder inbyggt. Sen har jag haft ca 250 konteringar per år så det är inte mycket att göra alls faktiskt så jag har fortsatt för hand. Idag finns det ju en hel del smarta och enkla program och då går det ju om möjligt ännu fortare. Packningen ja det beror ju alldeles på orderingången men 10 ordrar på en dag snabbar man väl av på en timme med allt, utskrifter, packsoft osv. Har nog ingen exakt tid på det egentligen det har aldrig varit något jag funderat över jag har bara gjort det liksom det har inte varit något problem. Hur mycket tid man lägger på marknadsföring beror ju också på. Jag har valt att göra mina banners själv till stor del men ibland köpt in tjänsten när jag hoppat på nån kampanj eller liknande. Ibland "ingår" banner tillverkning också. Så inte är det mycket tid det kan man inte säga. Lite mailande och sen nån gång lite krafsande i PS. Lika så nyhetsbreven har jag gjort själv i PS. med bilder osv. Kostnad för marknadsföring var under 2010 - 165 000kr och då ingår allt som Blocket och Facebook annonser, massor av bloggreklamer, olika aff. nätverk osv. Att säga exakt vad man får tillbaka på 10k lagda reklampengar går inte men man kan lätt säga att lägger man pengar på det så säljer man så är det. Utan reklamen så finns man ju inte när det gäller att ragga nya kunder. Här är det ju också stor skillnad på vart man lägger pengarna helt klart. Visst har man gått på nitar som visat sig vara värdelösa och tvärt om, ställen man sett gett en enorm ökning, så det gäller att vara lite försiktig. Det som jag tycker verkar ha varit det allra viktigaste är ju att hela tiden köpa in nyheter och lägga upp dessa med nyhetsbrevsutskick osv. och det är väl här jag har brustit på sista tiden. Har tappat lusten lite men det känns dumt att bara lägga ner om det kanske ev finns någon som kunde tänka sig att ta över nu efter mina snart 5 år i det här och köra vidare med nya fräscha ideer och tankar. Det var kanske lite svar iaf. |
Bra siffror!
Om man räknar omsättningen 1 119 000 och delar den med marknadsföringskostnaden på 165 000 kr så får man en Ratio på 6,78 ggr (jättebra kvotvärde). Dvs i genomsnitt fick du ut 6,78 kr (1/6,78 => 15% det var billigt) i försäljning för varje satsad krona på marknadsöföring. Visst man kan inte veta exakt vad som är kopplat till vad och man kan nog föutsätta att om du satsar ytterligare 165 000 kronor på marknadsföring så kommer du att få mindre än 6,78 kr tillbaks på varje satsad krona. Det går att göra en grov uppskattning av kostnaden för bokföringen genom att ta de 250 verifikationerna och multiplicera med ett snitt på 200 kr (själv betalade jag drygt 438 kr per verifikation (128 000/292 verifikationer) när jag anlitade den dyraste externa redovisningsbyrån jag haft, oräknat min egen tid) så får du en beräknad kostnad på 50 000 kr vilket är helt rimligt som totalkostnad för administrationen. Frågan är vad nettovinsten blir efter att du tagit ut lön (arbetsgivaravgifter och pensionsavsättningar) och efter alla avdrag och normala kostnader? |
Jag har drivit detta som enskild firma vid sidan av mitt vanliga jobb så jag har inte gjort en enda avsättning eller lagt nån tid på avdrag osv utan jag har endast gjort det schablonavdraget på 25% som man gör och sen skattat på resterande belopp.
Så på året jag gav som exempel var iaf bruttovinsten 135 000kr. Så kan man grovt säga något om vad detta kan vara värt att släppa det vidare för? Eller är det bara småpengar så det är lättare att "bara" sälja ut lagret och stänga sidan? Tackar för all hjälp iaf och önskar en bra företagsam dag till er alla där ute. ;) |
Måste säga att jag är imponerad av ditt arbete. Så lite tid och ändå ha så bra snurr på allt. Jag hade behållit det och haft det lite som en pension. Så länge du orkar hålla på med det samtidigt som ditt ordinarie jobb så hade jag kört på.
|
Jag är också riktigt imponerad. Skulle också kört det vidare om du känner att du orkar. Fin liten sidoinkomst :)
|
Tack för snälla kommentarer och jo jag har hört förut att skicka mellan 1500-1800 ordrar om året inte alls är dumt för ett "vid sidan av jobb"
Visst var det en riktigt fin extra inkomst för "ganska" liten insats men det är ändå lite jobb och som det ser ut nu så har jag inte den riktiga lusten som krävs för att det ska snurra på som förr. Märker ju rätt fort om man inte lägger intresset på att handla in nyheter, (vilket för övrigt är det roliga), uppdatera hemsidan, göra nån annons, dra igång nån rabattkampanj med nyhetsbrev osv. så dalar ju försäljningen och det är där jag är nu. Dessa grejer är inte direkt jobbiga egentligen men finns inte glöden och som det ser ut nu med dalande siffror så är det svårt att få motivationen. Det har kommit upp andra "intressen" i livet som tar tid nu ;) Jag startade hela grejen med typ 20k egna pengar så trots att det idag inte går speciellt bra försäljningsmässigt så borde det ju absolut inte vara några större svårigheter att komma upp till och kanske över mina bästa siffror med rätt driv nu eftersom det mesta redan är grundat :) Idag syns jag ju ingenstans egentligen och självklart så säljer man inte mycket då :( Krävs kanske nytt blod och därför jag funderar om nån vill jobba vidare med detta. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson