FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tycker dieter är strunt rent ut sagt. Ät rätt och rör på dig är tveklöst den bästa lösningen. Ger inte det resultat alls så konsultera en läkare (självutnämnda hälsoexperter är ungefär lika trovärdiga som Jehovas vittnen) så att det inte handlar om några ämnesomsättningsproblem eller liknande.
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är svårt att röra på sig om man är överviktig, därför kan en diet för att snabbt gå ner mycket i vikt vara en bra lösning. Det var det för mig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ät mindre och rör på dig, så lätt är det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Det beror på att kolhydrater höjer blodsockerhalten. Hög blodsockerhalt är giftigt vilket gör att kroppen frigör ett hormon som heter insulin för att "ta hand om" det överskott av socker som åker runt i blodet. Insulinet skickar så mycket blodsocker som möjligt till förbränning (det är därför man ofta känner sig varm när man ätit godis) och omvandlar resten till fett som stoppas in i fettceller för lagring. (det är därför kolhydrater ökar fetman på kroppen). Det är detta blodsockerfall som gör dig trött, inte genom att du har lågt blodsocker som är den allmänna uppfattningen. En liten video som på ett illustrativt sätt förklarar lite. http://www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE&NR=1 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
1. Dra ner på drycker med mycket energi som läsk, juice osv och på dålig energi som godis och snacks. (Om du inte redan har gjort det.)
2. Köp en skonsam träningsapparat som du kan använda framför TV:n. T ex roddmaskin eller gåmaskin som även tränar armar. 3. Gå ner i vikt långsamt men säkert och förbättra samtidigt din kondition och styrkan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack till er alla som har svarat och skrivit i tråden, väldigt glad att ni hjälper till och berättar hur ni har gått ner i vikt och eran syn på dieter etc.
Jag väger 97KG och jag är 188 CM lång, så lite överviktig är jag nog allt (?) faktiskt ingen aning. Känns som man har ganska mycket runt magen såattsäga. Därför skapade jag tråden för att få lite inspiration ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har man bara några kilon att korrigera så hade inte jag heller gått på en diet. Men om man har 5-6kg+ som man ska gå ner så pratar vi ändå om ett totalt underskott på kanske 45 000 kcal. Det är inget man korrigerar den närmsta tiden genom att äta så som man ska egentligen...
De flesta vill väl ändå så snabbt som möjligt vill bli av med överskottet för att sedan övergå i rätt vanor för att hålla vikten, precis som StefanBergfeldt under sin VLCD-diet. Inte nödvändigtvis under så många veckor men det är sjävklart indviduellt och på hur mycket man ska/vill gå ner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Motion är A och O för viktnedgång och allmänt välbefinnande. Tränar du på en nivå så att du svettas ordentligt flera gånger i veckan så bygger du en muskelmassa som bara den kräver en massa energi för att hålla igång, även i vila. Dessutom bränner du rejält på grund av motionen i sig. Kombinera det med råden ovan om att hålla igen på kolhydrater och sluta helt med socker så blir det resultat. Notera att viktminskningen när man börjar träna inte går så fort, du bygger tunga muskler och gör av med (relativt) lätt fett. Men muskelmassan sitter åtminstone på rätt ställen.
![]() Att gå ner med enbart diet går men är mycket svårare och går långsammare. Själv har jag plockat bort 20 cm runt midjan på detta sätt, ska bort en 5-6 cm till innan jag är helt nöjd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Absolut, men gå klarar de flesta, sedan får man ta det steg för steg precis som med all övning oavsett om den är fysisk eller inte. Man bör vara försiktig med att springa om man är alltför överviktig då det sliter på lederna. Motion och frisk luft påverkar även den psykiska hälsan och den allmänna prestationsförmågan i en positiv riktning.
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan tillägga att jag gick från 128kg när jag började.
Idag väger jag runt 100-strecket och mår mycket bättre! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|