FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Nykomling
|
Försökte igår på ett flertal banker att lösa in checken från Google och jag vill höja ett varnande finger för föreningssparbanken. De ville ha 500:- för att lösa in checken och då skulle jag vara tvungen att vänta 30 dagar innan jag kunde få ut den. Jag gick direkt och öppnade ett konto på SEB som bara ville ha 125:- för att lösa ut den. Är det någon annan som haft liknande problem?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har de senaste 12-15 åren använt FSB, ibörjan så visste de inte vad en "utlandscheck" var för något så det tog en jäkla tid för dem att lösa in den. När de höjde så gick jag till Nordea och det har fungerat bra tills nyligen då de sa att de inte ville göra FSB's jobb..
Nordea kräver nu helt plötsligt (ialla fall där jag bor) att du ska göra dina affärer där dvs ha ditt löne eller företagskonto på banken. Själv har jag FSB så de vägrade lösa in checken om jag inte satte in motsvarande belopp på ett bankkonto för att visa att jag ska använda deras bank. Jag har efter mycket jobb lyckats få alla affiliate företag att direkt sätt in på ATM på checkar över $1.000 vilket fungerar mycket bra. I vissa fall så kommer checkarna med DHL eller likn, då det ställs krav på försäkring över en viss summa och då är det bara att gå till banken.. / Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skickar själv in checkar direkt till postgirot för insättning på eget konto. Tror de tar runt 200 spänn vilket ju inte är superbilligt. Men är i alla fall skönt att slippa gå till banken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är kund i Handelsbanken så jag gick dit med min check. De reagerade på att det inte var en bank som hade ställt ut den, utan Google själva. Då finns det tydligen ingen garanti för att man får pengarna, eller något i den stilen. De berättade att de normalt tar 1000 kronor i de fallen. Men eftersom jag är känd så fick jag det för 100 kronor mot att jag skrev under att jag skulle lämna tillbaka pengarna om checken skulle studsa...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har FSB och har löst in en del checkar. Tyvärr behandlar dom en väldigt olika, men lite tips är:
1. Gå till ditt "hemma" kontor. 2. Se till att ha pengar på kontot eller på andra konton alt fonder som säkerhet för banken. Jag och min sambos semesterkonto står på mig och där brukar det finnas en del pengar vilket dom tycker om 3. Försök att prata med samma person varje gång, efter ett par ggr vet hon/han om att man är den där jobbiga jeveln med utlänska checkar så då brukar det gå bra. 4. Försäkra dom om att du är en trogen kund och att du givitvis tar smällen om checken visar sig vara ogiltlig, och att dom då får dra tillbaka pengarna från ditt konto. Du får ev skriva på ett papper om detta. Om detta inte funkar så blir det nog till att betala dom där 500:- och låta banken lösa in checken genom inkasso eller vad det är dom gör. Alternativet är att skicka tillbaka checken till google och be dom betala direkt till ditt konto. Har gjort detta en gång till en annnan "partner". Men jag tycker det borde gå bra att lösa in den på banken, google e ju inte direkt okända! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|