FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
"JW Webbdesign "
Ok, det handlar oftast om både JW och Webbdesign. JW är ´redan taget och Webbdesign är inte urskiljande ur bolagsverkets synpunkt. Ring och fråga om det, de svarar gärna på det. Om du skulle lägga till en plats som t.ex. "JW Webbdesign Sweden" skulle du förmodligen få igenom det på bolagsverket. Det finns fler ord som inte är tillräckligt särskiljande, t.ex. "Solution", "Service" ... mm. Som du kanske ser på de namnen ovan ser du att "JW Design" och "JW Fly Design" skiljer sig med ett "Fly". Dessutom ser du inte på namnet vad det egentligen innehåller. Ett Exempel: Slå på bolagsverket på t.ex. "MEGABYTE" så har folk oftat andra ord inkorporerade i namnet, som t.ex. städer, länder, platser mm. Sedan kankse på deras sida eller i beskivningar av företaget utelämnar man "i MALMÖ" t.ex. och istället för att uppge "Megabyte i Malmö" saå säger man helt enkelt "MEgabyte". Det fullständiga namnet visar man endast ofta vid avtal och fakturor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för värdefull information.
Citat:
2. "webbdesign" är nyckelordet jag har sökmotoroptimerat min sida på och är det mest passande. (Domänen ligger nu i Googles sandbox ...) Jag ska ringa bolagsverket nu och se vad de säger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ang registrering hos PRV ovan. Bolagsverket är nytt och ingick tidigare i PRV, därav är det mycket möjligt att Bolagsverket lite slarvigt benämns PRV i ett antal år framöver...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bolagsverket hade stängt och öppnar igen på måndag.
Får ta en rejäl funderare över helgen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
/Bengt
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Att bråka med bolagsverket är ganska meningslöst. Precis som Hubbert och Bengt skriver är bästa lösningen att registrera ett längre namn och använda sig av ett kortare.
Jag kan ge ett exempel på företag som jag känner till gör så: www.tricom.se Om Tricom - Företagsfakta Företagsfakta: Tricom etablerades 1985. Då bolaget 1991 registrerades om till aktiebolag fick vi inte ha namnet Tricom data AB. Det namn som står registrerat hos patent och registreringsverket är: "Technical Reference Initiative to Computer Operation Methods & data of Scandinavia AB" Vårt namn mot marknaden är "Tricom data AB" eller enbart "Tricom" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi gör likadant - PRQ Internet / prq Inet. Bolagsverket tyckte att "PRQ Inet" skulle kunna förväxlas med bl.a. ett bolag som heter "INET Nätverkstjänster". Att försöka förklara att "inet" är en förkortning av "internet" var ganska meningslöst...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ok, det är spikat!
Är nu tillbaka till datorn och jag hade tänkt att det nog var bäst att göra som ovan. Frågade ett par vänner och en av dem hade även samma problem och löste det på samma sätt. Jag tror även att det kan vara något svårt att försöka rubba ett besult från en "paragrafryttare". Tack för er hjälp, skitbra forum. (var lite nervös att åter igen sätta 301 redirect på hundratals IBLs ...) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Medlem
|
Nyföretagarcentrum (nyforetagarcentrum.se) kan varmt rekommenderas vid problem och frågor vid registrering av företag. Använde mig själv av deras kostnadsfria hjälp när jag startade min firma.
Såhär i efterskott förstår jag egentligen inte riktigt hur jag lyckades få igenom endast "Stardust" som företagsnamn då det verkar vara registrerat varumärke i ett flertal kategorier hos PRV samt att det vid tidpunkten fanns företag med ordet i företagsnamnet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|