Citat:
Originally posted by Pim@Mar 19 2005, 08:14
Men allstå - domänen ligger fortfarande i "whois:en" och det står fortfarande "*domainname.date_to_delete: 2005-03-18".. Är detta också en fördröjning?
Tack på förhand!
Vänligen,
Pim
|
NIC-SE har tydligen ändrat tidpunkten för den faktiska avregistreringen. Från början var det avregistrering på morgonen efter, följt av karantän ett dygn senare vilket medförde att domännamnet helt upphörde att "existera" i whois och karantänlistor i ett dygn och många därav trodde det var ledigt för omedelbar nyregistrering.
Efter påpekande från mig så ändrade de det i oktober förra året till att göra både avregistreringen och placeringen i karantän under en och samma morgon, vilket medförde bara en kort tid då domännamnet upphörde att "existera" enligt whois m.m.
Nu verkar inte avregistreringarna längre köras på morgonen efter utan jag skulle gissa på att de gör sina körningar innan midnatt och att alla domännamn som då avregistreras är de som har ett domainname.date_to_delete som redan varit (dvs. dagens datum - 1 dag) vilket igår inte matchade det domännamn som du var ute efter. Det innebär att det domännamn som du är intresserad av borde avregistreras någon gång innan midnatt inatt följt av att hamna i karantän strax innan kl. 6 imorgon bitti.
Ännu ett alternativ är att de fortfarande kör avregistreringarna på morgonen men av någon oförklarlig anledning ställt om det så att det bara gäller domännamn vars domainname.date_to_delete är den aktuella morgonens datum - 2 dagar.
Jag ska se om jag kan luska ut lite mer exakta tider i natt och få några av mina teorier ovan bekräftade.