FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har suttit och väntat nu på att en domän ska "läggas i" karantän. Men inget händer fast det står "*domainname.date_to_delete: 2005-03-18"
Vad är fel? Har jag fått allt om bakfoten att den ska gå ut natten mellan den 18e och 19e? ![]() Tack på förhand och god natt :blink: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du menar att du väntar på att domänen ska bli fri för registrering igen? Enligt NIC-SE så kan jag tyda precis som du att domännamnet blir registrerbart dagen efter det datum som står i karantänfilen.
Men det hela i din situation beror säkerligen på någon eftersläpning i systemet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Domännamnet hamnar först i karantän senare i natt. Det avregistreras någon gång vid 4- eller 5-tiden för att från och med strax innan kl. 6 hamna i karantän.
Under en kortare period kommer det alltså både vara osynligt vid whois-sökning och vid sökning i de databaser som finns över domännamn i karantän. När det väl hamnat i karantän så dröjer det 30 dagar till den aktuella midnatten som domännamnet återigen blir möjligt att nyregistrera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack och förlåt att jag var lite otydlig, jag var jätte trött. Men allstå - domänen ligger fortfarande i "whois:en" och det står fortfarande "*domainname.date_to_delete: 2005-03-18".. Är detta också en fördröjning?
Tack på förhand! Vänligen, Pim |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Lite komiskt, jag kollade också på ett namn som skulle bli ledigt natten till idag. Nu ser jag att de flyttat fram delete datum ca två veckor och satt statusen on hold.
Innebär det att någon annan har gjort en registrering men ännu inte betalt avgiften eller hur ska man tolka det? /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Ursäkta mig... Kan man söka på domäner som går ut en viss datum? Eller måsta man ha ett namn? Kan man ex. skriva in: Sök domän som löper ut den 22/3 2005...
Jag är inte alls hemma på detta, men tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Tror inte man kan göra den typen av sökning i NICs register, det man kan göra är att kolla lite på listan över domännamn som riskerar att deaktiveras. Den listan finner du på adressen
http://www.nic-se.se/kundtjanst/deaktivering.shtml /Anders Holgersson EDIT: Inte betrodd att göra klickbara länkar ännu ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Listan över domäner i karantän finns på http://www.nic-se.se/external_pages/...te_domains.txt.
På vår förstasida www.neware.se finns även listan sorterad på datum. /Niklas Elelid |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Precis som de ovan skriver så är det en liten fördröjning.
Det är många fina domänamn som går ut just nu så man kan nog inte räkna med att få något av dem men försöka är aldrig fel :) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Detta får mig osökt att tänka på företag som registrerade namn mer eller mindre i realtid, fanns det något som man kunde sätta sig på kölista så de försöker regga vid en specifik tidpunkt eller måste man lägga beställningen just när namnet kommer med i listan igen? /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|