FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Hade Proinet över två år, fungerade utmärkt under den tiden jag använde dem ( o Kjetil)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
OKWebhotel fick mycket skit för de problem som de drogs med när de köpte Proinet.
Proinet är vad jag vet avvecklat eller ligger numera i dvala? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Portlane verkar dyra när man behöver mer än 1 U? 4000 kr för 4 U? Oj, oj låter som 1990 års priser? Plus bindningstider? Känns lite förlegat?
Du bör kunna få ett helt rack idag för 8000:- där ström och viss bandbredd ingår. 500:- för 1 U är ok men som sagt allt annat där bör halveras om de skall hålla normal priser idag. Flera av de ledande leverantörerna ger dig 4 U för runt 1500 spänn. Mer bör du inte betala för 4 U. Kan det vara riktigt bra och ligga mer än dubbelt upp mot vad andra tar? Något annat du bör tänka på är vad du får för SLA (service level agreement). Vad händer vid nertid - får du stålar tillbaka eller kredit på nästa faktura? Kanske inte betyder något att få kredit men det sätter press på leverantören att se till att du får bra kvalitet. Jag hade rekommenderat att du tittar runt lite mer. Norman och XH ovan såg jag nu tar 1200 spänn för 4 U... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kanke missade att det ingick 100Mbit i priset med för 4U, helt skåp för 8.000 är med rätt dyrt idag.
Beror lite på elförbrukning, normalt inte platsen som är dyr utan kyla/el. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nja de har en port på 100 mbps - antar dock inte att du har dedikerad 100mbps ut för att du har en port på 100. Porten är 100 och sedan obegränsat med data. Vi vet alla att obegränsat inte funkar och att ett avtal måste styra det i så fall. Oavsett blir det lite tvetydigt vad du får.
Vi kör 1000 mbps i alla portar men det behöver inte mena att vi lägger fram en lina bakom med 1 Gbps. Nu köper vi iofs flera Gbps i våra linor så oftast har du tillgång till gigabit ut också. Håller med 8000 för rack idag är inte billigast. Fyller du dem med blad servrar är det billigt. :-) Speciellt om du får bra med bandbredd också. Det var mest en jämförelse för att visa hur dyrt det var. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Som du ser så står det Obg dataöverföring på 100Mbit port, på andra paketen står det angivet datamängd.
Och för det priset 4.000 för 4U så kan man utgår man även att det är 100Mbit. Står ju klart och tydligt att det är fritt. Obegränsad data på 100Mbit ser inte jag något konstigheter med för det priset alla fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Bara en 100 Mbits-lina kan kosta 10 lax hos "traditionella"
operatörer, så colo 4U med en sådan lina för 4000 spänn tycker jag låter riktigt bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
Men finns många som försöker mjölka mycket fortarande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ser inga avtal som styr detta med obebränsat - vi vet ju alla att obegränsat inte finns i praktiken. Det står också bara att det är porten som är 100 mbps? De har 1 Gbps totalt. Delar flera kunder - kanske 20 eller 50 rack på dessa 1 Gbps? Kanske det innebär linan också? Säger bara att det är otydligt om det är 100 mbps ut dedikerat då endast tio kunder skulle kunna få plats i den linan om de skall garantera detta. Dvs mindre än ett fullt rack på 1 Gbps. Inte omöjligt antar jag men får inte ihop ekvationen om de inte översäljer rejält. 1 Gbps kostar i alla fall 30 papp - på det kommer redundans mm. Känns som det inte kan vara 100 mbps dedikerat utan en port på 100 mbps som delar upp till 1 Gbps. I alla fall om de skall ha någon marginal...
Håller dock med om att om det är 100 mbps fritt ut dedikerat är det mycket bra. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|