Kom ihåg mig?

Betala .SE flera år framåt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-21, 21:23 #11
Kruger Kruger är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Kruger Kruger är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Vissa domäner har lyckats få en två års period genom en dubbelbetalning (tror jag det var)
fnbyggplat .se är en av dem. (Expire: 2011-01-21)
Om det är en bug och/eller den går att återskapa vet jag ej.
Kruger är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-24, 14:42 #12
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2007
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Originally posted by Kruger@Mar 21 2009, 22:23
Vissa domäner har lyckats få en två års period genom en dubbelbetalning (tror jag det var)
fnbyggplat .se är en av dem. (Expire: 2011-01-21)
Om det är en bug och/eller den går att återskapa vet jag ej.
Inte bara deras utan jag har stött på som har har det så någon bugg vet jag ej, kan vara så att dom har betalat för just 2 år, har inte fs-data detta sätt?
mynameisfredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-24, 16:46 #13
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
tillämpar inte loopia en form av pre-paid?
Jag är dock inte insatt i hur det fungerar.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 14:22 #14
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Kan väll egentligen bara tala för oss där man i vår egen domänhanterare kan man fylla på saldo och sedan markera att domänerna automatiskt skall förnyas mot saldot när det är dags. I princip är det alltså möjligt att skyffla in betalning för hur många år som helst och på så sätt automatiskt förnya domänerna varje år.

Registrarföreningen har uttryckt önskemål gentemot IIS att införa flerårsregistreringar. och det känns som att flersårsregistreringar är något alla parter tjänar på såväl slutkunder, registrarer och IIS själva. Vi får helt enkelt hålla tummarna för att IIS prioriterar det nu efter "andra chansen"!
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 19:43 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Mar 17 2009, 19:27
Mja, Xamda - registrarer är ju .SE´s partners. innehavarna är registrarernas kunder
Alltså ska väl kunderna uttrycka det önskemålet till sina registrarer.
Vill en registrar erbjuda flerårsbetalningar gentemot sina slutkunder, så finns det som jag ser det inget som skulle förhindra det?
Dvs ta betalt för en viss period och sedan automatiskt ombesörja att dessa domäner förnyas å kunds räkning under den betalda perioden.
Men såvitt jag har fått information, så ska det finnas planer för att implementera flerårsbetalningar för .se-domäner till registret längre fram. Men jag har ingen uppfattning om när i tiden det kan vara aktuellt.
Men då är det ju frågan om en förändring främst för registrarer och jag gissar att det inte är alla som är pigga att erbjuda det ut mot slutkund.
Men kan väl själv tycka att det är ett sämre ämne att ta upp nu innan modellbytet hunnit rota sig ordentligt.
Men herregud. Redan den gamla ombudsföreningen påtalade väl att det vore en bra idé har jag för mig.

I vilket fall är det så att så länge inte registryt erbjuder tjänsten så är registrarenas tjänster inte fullt pålitliga. Om nu registraren tagit betalt för tio år och går i konkurs efter tre... Då skiter det sig ändå.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 20:03 #16
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Mja, Xamda - registrarer är ju .SE´s partners. innehavarna är registrarernas kunder
Vill en registrar erbjuda flerårsbetalningar gentemot sina slutkunder, så finns det som jag ser det inget som skulle förhindra det?
Dvs ta betalt för en viss period och sedan automatiskt ombesörja att dessa domäner förnyas å kunds räkning under den betalda perioden.
Men såvitt jag har fått information, så ska det finnas planer för att implementera flerårsbetalningar för .se-domäner till registret längre fram. Men jag har ingen uppfattning om när i tiden det kan vara aktuellt.
Men då är det ju frågan om en förändring främst för registrarer och jag gissar att det inte är alla som är pigga att erbjuda det ut mot slutkund.
Men kan väl själv tycka att det är ett sämre ämne att ta upp nu innan modellbytet hunnit rota sig ordentligt.
Men herregud. Redan den gamla ombudsföreningen påtalade väl att det vore en bra idé har jag för mig.
I vilket fall är det så att så länge inte registryt erbjuder tjänsten så är registrarenas tjänster inte fullt pålitliga. Om nu registraren tagit betalt för tio år och går i konkurs efter tre... Då skiter det sig ändå.
Eller om man efter tre år bestämmer sig för att sälja domänen till någon annan, för att sedan ha betalat för sju kommande år helt i onödan - för både köpare och säljare.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 20:58 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Originally posted by -jonny@Apr 28 2009, 19:43
Citat:

Eller om man efter tre år bestämmer sig för att sälja domänen till någon annan, för att sedan ha betalat för sju kommande år helt i onödan - för både köpare och säljare.
Men i det fallet, att man säljer sin domän, så har man ju faktiskt gjort ett eget val att avstå det man betalt för och sannolikt får man ju betalt för domänen man säljer. Skulle systemet dessutom fungera så som det gör för många andra toppdomäner skulle de återstående sju åren kunna tillgodoräknas av den nya ägaren...
Oläst 2009-04-29, 11:07 #18
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Originally posted by -Spindel@Apr 28 2009, 20:03
Citat:
Originally posted by -jonny@Apr 28 2009, 19:43
Citat:

Men i det fallet, att man säljer sin domän, så har man ju faktiskt gjort ett eget val att avstå det man betalt för och sannolikt får man ju betalt för domänen man säljer. Skulle systemet dessutom fungera så som det gör för många andra toppdomäner skulle de återstående sju åren kunna tillgodoräknas av den nya ägaren...
Nja, tänkte mest om man skulle ha ett system där ombudet betalar varje år under den 10-årsperiod domänägaren redan har betalat för. Låt säga att domänägaren betalar 10 år till Loopia, säljer domänen till en som väljer Binero som ombud - Hur löser man allt det praktiska då?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 15:12 #19
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
[/QUOTE]
Nja, tänkte mest om man skulle ha ett system där ombudet betalar varje år under den 10-årsperiod domänägaren redan har betalat för. Låt säga att domänägaren betalar 10 år till Loopia, säljer domänen till en som väljer Binero som ombud - Hur löser man allt det praktiska då?

[/QUOTE]

Flerårsbetalningar kan vara bra om man kan lösa bl a det du pekar på ovan. Utan att ha tänkt färdigt så lutar jag just nu åt att flerårsbetalningar måste initieras från registry och att det är där pengarna ska förräntas under åren.

Sen måste man ha rutiner för vad som händer när en domän byter registrar och/eller ägare.

Om man ska spekulera (och nu gillar inte .SE vad jag skriver) så kan Näringsdepartementet få för sig att göra en upphandling som ger till resultat att IIS förlorar driften av .SE. I det läget gäller det att .SE har stenkoll på vilka domäner som är betalade hur länge och dessutom kan överföra uppgifterna till nya registryt som också kan ta emot dem utan att det blir fel. Inte helt enkelt.... och då kanske de som betalat i förväg bör ha kvar dokumentationen på det.

Som innehavare skulle jag dock inte vilja betala för för många år i taget, i varje fall inte förrän det finns klara regler för flerårsbetalningar.

Som registrar så ser jag också problemet med att uppfylla den klausul i avtalen som säger att en registrar har skyldighet att hålla reda på innehavarens aktuella uppgifter. Ju mindre kontakt man har med sin kund - desto större är risken att man inte har en susning om deras uppgifter.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-28, 01:38 #20
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2008
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Ni som arbetar nära källan.. Kan ni delge några nyheter/uppdateringar i detta ärende?.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017