Kom ihåg mig?

Sverok

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-25, 01:25 #11
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Finns det många som driver sidor med 'flera tusen medlemmar' och inte ser några alternativ till att hustla rollspelsförbund? Droppa ett PM till mig - jag tar bara 50% av era framtida intäkter!
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 02:29 #12
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by AndreasJ@Jul 25 2007, 01:16
Kommer ihåg att www.cs-manager.com hade något med sverok att göra när jag spelade det för nått år sen. De följde deras regler och skapade en styrelse och hade möten osv :P De lär ju ha tjänat rätt så mycket på det, men jag vet inte.. Men om en sån sida blir accepterade så kan det väl inte vara så svårt tycker man?
Antar att det rör sig om csm-spelforening?

I deras årsmöte 2005, som finns på http:// www. csm-spelforening .se/download.php?id=17 kan man läsa "360 000kr - Medlemsavgifter till cs-manager.com för förenings medlemar". Om man läser på sida två verkar 300k komma från sverok, kan det stämma?
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 03:37 #13
AndreasJ AndreasJ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
AndreasJ AndreasJ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar Lindgren
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasJ
Kommer ihåg att www.cs-manager.com hade något med sverok att göra när jag spelade det för nått år sen. De följde deras regler och skapade en styrelse och hade möten osv :P De lär ju ha tjänat rätt så mycket på det, men jag vet inte.. Men om en sån sida blir accepterade så kan det väl inte vara så svårt tycker man?

I deras årsmöte 2005, som finns på http:// www. csm-spelforening .se/download.php?id=17 kan man läsa "360 000kr - Medlemsavgifter till cs-manager.com för förenings medlemar". Om man läser på sida två verkar 300k komma från sverok, kan det stämma?
Japp, det är föreningen.

Det kan mycket väl stämma. Jag vet inte hur det ser ut (var som sagt något år sen jag var medlem där) men då fick man i alla fall välja mellan att antingen gå med i deras spelförening när man reggade sig (=gratis för användaren) eller betala av medlemsavgift på några tior.

Detta gällde de svenska användarna. Sen så finns det ju på ett antal andra språk också. Så de här killarna gör sig nog fina pengar Dels för pengar från sverok för svenska medlemmar, sen medlemsavgift av utländska och sen så kostar en massa saker i spelet pengar också. ( Members: 31 048 )
AndreasJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 10:55 #14
fors fors är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
fors fors är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar Lindgren
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasJ
Kommer ihåg att www.cs-manager.com hade något med sverok att göra när jag spelade det för nått år sen. De följde deras regler och skapade en styrelse och hade möten osv De lär ju ha tjänat rätt så mycket på det, men jag vet inte.. Men om en sån sida blir accepterade så kan det väl inte vara så svårt tycker man?
I deras årsmöte 2005, som finns på http:// www. csm-spelforening .se/download.php?id=17 kan man läsa 360 000kr - Medlemsavgifter till cs-manager.com för förenings medlemar. Om man läser på sida två verkar 300k komma från sverok, kan det stämma?
Usch, det där tycker jag är rätt fult gjort. Företaget CSM Online HB har alltså fått 360 000 kr från Sverok genom CSM-spelforening. Jag gissar på att det är samma personer som ligger bakom både företaget och föreningen. Snacka om ideelt arbete.
fors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-26, 18:45 #15
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Du måste först klara av en kontroll, dom ringer runt till slumpmässigt utvalda medlemmar i föreningen och frågar "Är du medlem i WN Spelförening?". Svarar för många Nej så får du inte dina pengar, många som fått bakslag där. Om du bara säger åt folk att registrera sig där, så kanske dom gör det men dom lär inte komma ihåg att dom är medlem i WN Spelförening sen.

Du måste redovisa vad du gjort för pengarna och vad föreningen har gjort under året, anordnat massa tävlingar t ex. Om du har köpt en massa servrar för pengarna så lär dom undra vad du använt servrarna till. Det går säkert och skriva att du anlitat en kodare (dig själv) för 1000 kr/h.

Om du sedan lägger ner föreningen så går alla saker du köpt till en annan förening. Så du kan inte starta en förening och köpa massa servrar och sedan lägga ner och ta servrarna själva.

Du kan säkert kunna ta ut några tusen till dig själv, men det lär blir rätt mycket jobb för du måste ha en fungerande förening som gör saker för medlemmarna.
Baldros är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-26, 20:22 #16
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Du kan alltid prova att starta en fotbollsförening annars. Där finns de riktigt stora pengarna!

Här är det dessutom så smart att du förutom att få stöd från centralt håll även får stort stöd direkt från kommunen, utan att någon ifrågasätter det! Du kan även klara dig undan bättre rent skattemässigt, något som dock är på väg att jämnas ut jämfört med andra former av föreningar.

SKillnaden är att det är lättare att fuska med en spelförening, men principen är densamma.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-27, 00:10 #17
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Finns en hel del smarta sätt man kan svindla bort pengar från Sverok när man har en föreningen där. Är ju bara att läsa igenom avtalen sedan hitta kryphål. Hitta själv en hel del som man kan använda.
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 01:10 #18
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar

Reg.datum: Feb 2004
Gammal tråd... men på bekommen anledning. Nån som vet om CS-manager fortfarande kör sin sverok-scam? :P

Lär väl finnas många föreningar som pungar ut massa cash från sverok (scam).
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 00:16 #19
tobiasa tobiasa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
tobiasa tobiasa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Finns många liknande sajter som fungerar likadant idag. r60.org tycker jag verkar ha en lite luddig budget, finns lite whine-trådar att hitta i deras forum ang. detta.
tobiasa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 10:07 #20
Albax Albax är inte uppkopplad
Medlem

Albax Albax är inte uppkopplad
Medlem

Men vaddå, det är väl bara för medlemmarna att gå på årsmötet och rösta bort styrelsen om man tycker att de inte sköter sig istället för att whinena i nåt forum.

Det är väl det som måste vara det största problemet med att driva en sajt som en ideell förening. Föreningar ägs ju av sina medlemmar och inte av någon enskild person som får göra vad han/hon vill med pengarna som kommer in. Det är i alla fall vad jag fått lära mig, men det kanske beror på hur stadgarna ser ut?
Albax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017