Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Citat:
Originally posted by -inpbox@Dec 17 2008, 11:13
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Men vaddå, det är väl bara för medlemmarna att gå på årsmötet och rösta bort styrelsen om man tycker att de inte sköter sig istället för att whinena i nåt forum.
Det är väl det som måste vara det största problemet med att driva en sajt som en ideell förening. Föreningar ägs ju av sina medlemmar och inte av någon enskild person som får göra vad han/hon vill med pengarna som kommer in. Det är i alla fall vad jag fått lära mig, men det kanske beror på hur stadgarna ser ut?
|
Det ær korrekt det du sæger. Medlemmarna kan inprincip røsta ut styrelsen och ta øver allt sjælva.
|
Hur skulle de kunna ta över allt själva? Det är skitsnack.
Firman äger koden och domänen.
De hyr ut tjänsten till föreningen.
Om föreningen trilskas så kan de sluta hyra ut den eller höjja priset.
Medlemmarna kan inte göra ett dugg.
|
Att du i praktiken har rätt stämmer säkert. Det är dock inte riktigt så det är tänkt att det "ska" fungera. Men, medlemmarna kan givetvis alltid rösta bort en dålig styrelse och ersätta denna.
Om det nu finns ett bolag i botten som hyr ut tjänsten till föreningen, och vi säger att det är "konstruerat" för att fungera så. Om förenigen byter leverantör av lösning, eller helt enkelt upplöser sig självt, så har bolaget ingen kund kvar.
Det är ingen hemlighet att jag själv är anställd av en förening, men vi jobbar seriöst med detta. Inga bakomvarande bolag som äger kodbaser eller innehåll, vi låter istället föreningarna äga ett gemensamt bolag.
I vårt fall är det tvärt om konstruerat så att det inte ska gå för en enskild privatperson eller bolag att gå in och "plocka" pengar från föreningen. Givetvis köper vi in tjänster som kontor och serverplatser, till marknadsmässiga priser och inte av oss själva.