FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skall du köra både databas och webb på samma burk.. så fega inte med ramminnet. Diskaccess skall undvikas i så lång mån som möjligt. Skillnaden mellan 10k och 15k rpm är marginell jämfört med boosten du får av 2gb ram till istället.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Kanske går det att få till en 1950 för ungefär samma pris? Det går säkert utmärkt med SATA-diskar om man önskar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi köpte precis in 6 st Dell 2850-servrar med en konfiguration som jag starkt rekommenderar:
Dual XEON 3.0GHz, 2 MB cache 4 GB RAM 2x36 GB HD, SCSI 15k, RAID1 3x146 GB HD, SCSI 10K, RAID5 DRAC-kort En sån här server gick lös på ca 28K + moms men värt det. DRAC-korten är guld värda, samma sak med disk-konfigurationen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
När beställningen gjordes så fanns inte 2950 än.
Offerten vi fick i veckan på 2950 som motsvarade 2850 som vi beställt så var det en stor prisskillnad, 7000 kr/server. Dom rådde oss dessutom att vänta till med beställningar på 2950 till åtminstonde jili eftersom det kommer nyare processorer då, och vi behövde servrarna omgående. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Min topp-3-lista över de generösaste säljarna/företagen:
1. fd. Compaq (konserter och VIP-pass = fritt med mat o dricka) 2. HP (julbord med dryck i massor) 3. DELL (gokart) Absolut sämst: IBM (knappt vanlig lunch) Sen så skulle jag gärna köra med DELLs maskiner men deras säljare vill inte komma ned i samma pris som IBM och Fujitsu-Siemens gjort. IBM kan pruta som f-n om man har lite tumme med säljaren. Kanske därför de knappt bjuder på lunch. Hehe. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för era svar igen, det är verkligen inte enkelt att välja server
![]() Citat:
<!--QuoteBegin--Aleborg[/i]@ Jun 10 2006, 20:48 DRAC-korten är guld värda, samma sak med disk-konfigurationen.[/quote] Jag har tittat lite på DARC-korten. Men förstår inte riktigt nyttan med dem? Vad kan man göra med dem, och hur använder man dem till ”vardags”? Jag har lite svårt att tolka texten angående nätverkskort på dells sida. Ingår det redundanta nätverkskort eller måste man köpa till ett extra i så fall? Just nu lutar det åt 1850 med samma konfiguration som i första tråden, fast med 73GB HD med 15000 RPM. Vad säger ni om PowerEdge och konfigurationen i övrigt? Och som patrikweb så fint lägger fram ( ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Se till att ha 3 diskar och kör RAID5, i praktiken innebär det att systemet fortsätter att snurra även om en disk går sönder. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|