![]() |
Nu har det blivit dags, känner att man har vuxit ur vanliga webbpaket och vill investera i en egen server. Jag har under längre tid haft lite koll på dell och deras olika servrar och har fastnat för 1850. Och gillar möjligheten att själv kunna konfigurera den efter egna önskemål. Såg nu i samband med att deras nya servrar lanserats så har de väldigt fina erbjudanden på den och känner att det är dags att slå till. Tänkte dock givetvis höra med er här innan då det verkar finnas mycket stor erfarenhet och kunskap :)
Konfigurationen som jag kollat på är denna: DELL PowerEdge 1850 med dubbla Intel Xeon 3 GHz med 2MB L2 cache. * 2GB DDR2 SDRAM Memory (2x1GB 400MHz single rank DIMMs) (kanske ganska lite, men börjar hellre med mindre och uppgraderar) * C3 RAID 1 med PERC 4e/Di embedded dual channel RAID controller, with 256MB of cache * 2x 146GB 10,000rpm 80-pin U320 SCSI hard drive pris ca 19 000 kr Det var väl i princip det jag tänkt. Den ska driva webb, mail och databas för åtminstone ett par större och några mindre webbplatser. Jag har varken tid eller kunskap att bygga ihop en egen server i delar. Och om ni har någon annan rekommendation säg då helst inte bara "en HP server" utan gärna vilken som skulle motsvara dessa specifikationer. Då jag själv har haft svårt att hitta någon riktigt bra motsvarighet. Så vad säger ni? Är det något jag bör "byta ut" eller lägga till? |
Skaffa snabbare hårddisk när du lix håller på :)
|
dr grazzys patenterade megatips: kör två separata burkar, en för apache med relativt lite kräm och en feting för databasen.
Jag lovar, du kan köra en webbserver på en vanlig p4 som utan problem matar en dual xeon databas-burk för fullt. Problemet med att ha både apache och mysql på samma burk är att varje anrop kommer att skapa två (tre) processer, först en ny tråd för apache, sedan en för php / asp / whatever (detta beror ju såklart lite på.. men det är fortfarande massa minne som skall allokeras osv) och sedan en för mysql. Det blir ju då apaches_minne + phps_minne + mysqls_minne som skall ligga i dina 2gb, mysql kan utan problem tugga i sig 1.5gb om du har 1gb index och vill ha lite query_cache. Att inte låta mysqls index ligga i ramminnet är rent resursslöeri då dina cpus kommer att stå och vänta på att diskarna skall läsa in dem hela tiden (10k rpm eller 20k rpm, de är fortfarande två magnituder långsammare än ditt ram). Sååå.. släng ut apache och php på en egen burk, där diskhastighet och cpuhastighet inte alls är lika vitalt. Då får mysql mycket bättre spelrum.. Men.. det är ju inget som hindrar dig från att börja där du är nu och sedan gå vidare på detta sätt.. Jag kan iaf personligen rekommendera det. |
Tillägg: noterar förnöjt att jag utgår från att du använder apache/mysql, vilket är en lösning för män. Men i princip gäller samma premiser för andra system. Även om jag inte har en aning om hur man tvingar tex mssql att allokera minne för just index.
|
Om du kikar på 2850 kan du få till hotswap på diskar och nätagg.
Tror de är likvärdiga i övrigt. Givetvis kan det vara bra att köra mail, databas och webserver på egna maskiner - men då måste du ha tre servrar. Om du inte har någon jättebelastning går det säkert bra att köra allt på samma burk i alla fall till en början - så kan du komplettera med resten senare. Beställ inte via webben. Det lönar sig att prata med Dells säljare och pruta, pruta, pruta :) |
Citat:
Däremot får man betala för ett U till. |
Fast du får bara in två diskar i en 1850
|
Att gå från ett Webbhotell till att köpa in 3 servrar för köra mail/mysql/webb känns som lite väl stort steg. Från några 100 i månaden till startavgift på 40.000 eller något samt colo för 3 servrar.
Så stor belastning lär han inte ha om han går från ett Webbkonto, även att köpa server med mer än 2 diskar kan antagligen också ses som onödigt. |
Tack för era svar, jag borde kanske ha sagt det från början att servern ska hosta ASP.NET sidor och kommer därför drivas av windows 2003 server och IIS6. Tillsammans med MySql 5 (och kanske även MS-SQL Express). Min budget är inte heller helt obegränsad och ligger upp till 20k för själva servern.
Citat:
Citat:
Citat:
Tack för tipset att pruta, skall självklart göra så. Någon som vill dela med sig hur prutbara DELL är, handlar det om 10%, 20% eller mer från priserna på hemsidan, även när man inte är ett stort webbhotell som behöver ett 10 tal servrar? |
Är inte värd betala runt 1.000 per extra disk för få 15k istället för 10k i ditt fall.
Är din max kostnad 20k exkl eller inkl moms? Du kan få 2-3 st DELL 1425SC för det priset lär jag gissa, men då utan raid eller hotswap. Går ju alltid sätta i ett eget raid kort för spara pengar. Är olika hur prutbara dom är, men du bör alla fall kunna få extra minne gratis etc. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson