Kom ihåg mig?

Köpkraften på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-03, 12:23 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Jag tänker främst på följande när jag säljer en sida:

- intäkter per månad, är det över 10k SEK så tycker jag man borde ta mer än den vanliga 12xmånads inkomst
- utgifter per månad
- tid som behövs för underhåll sidan
- besökare antal och statistik överlag
- nische, en sida i hälsonischen säljer bättre än recept sida (nu får man räkna in andra saker också i försäljningen här men du förstår säkert)
- domän, ju "bättre" domän desto mer pengar får du för den

Lite saker som jag kom att tänka på just nu iaf.
Intäkten har liten eller ingen relevans för priset på en webbplats. Det är vinsten EFTER alla kostnader som du räknar upp plus kostnaden marknadsmässig lön (om man exempelvis lejer bort allt arbete som behöver utföras) och avdrag för lokalkostnader (för arbetsplats).

Många utgångspriser här på köp o säljforumet är helt orealistiska då de räknar intäkten som grund för en värdering. Så gör man inte i något sammanhang inom företagsvärdering.

Jag har bara sett några enstaka med realistisk värdering.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-03, 15:04 #12
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Intäkten har liten eller ingen relevans för priset på en webbplats. Det är vinsten EFTER alla kostnader som du räknar upp plus kostnaden marknadsmässig lön (om man exempelvis lejer bort allt arbete som behöver utföras) och avdrag för lokalkostnader (för arbetsplats).
Driver man redan ett flertal sajter och betalar för egen server som man bedömmer att sidan som ska köpas in kan driftas tillsammans på den servern så spelar kostaden för säljarens hosting inte någon roll.

Arbetar man hemifrån/från ett café/bibliotek/lokala parken så spelar kostaden för lokalerna som säljaren har ingen roll.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-03, 21:16 #13
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Det är mycket vanligt med värdering baserat på omsättning. Det sker hela tiden, överallt och i alla branscher. Extra vanligt i tillväxtbranscher där man vill ta marknadsandelar snabbt och i branscher där det är svårt att ta marknadsandelar.

Att bara värdera objekt utifrån vinst endast eller omsättning endast är dock helt meningslöst då det förutsätter att det inte finns någon upside för köparen i affären om denne inte tänker skruva på endera/eller båda mätetalen.

Men om Conny helst köper företag X som omsätter 1000 kr per år med 20 kr i vinst, så köper jag istället företag Y som omsätter en miljard med 20 kr i vinst. Värderingen är ju uppenbarligen den samma enligt detta fyrkantiga resonemang. Jag är nöjd med mitt köp och Conny också. Alla vinner, förutom i morgon då jag lägger mina 20kr i vinst (alternativt tar ett banklån på 200 miljoner säkrat mot mina tillgångar på 20 miljarder som jag fick på köpet men saknade värde enligt Conny) på att radera ut Connys företag och helt plötsligt tjänar 40kr.

WINNING!
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 02:09 #14
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Det är mycket vanligt med värdering baserat på omsättning. Det sker hela tiden, överallt och i alla branscher. Extra vanligt i tillväxtbranscher där man vill ta marknadsandelar snabbt och i branscher där det är svårt att ta marknadsandelar.

Att bara värdera objekt utifrån vinst endast eller omsättning endast är dock helt meningslöst då det förutsätter att det inte finns någon upside för köparen i affären om denne inte tänker skruva på endera/eller båda mätetalen.

Men om Conny helst köper företag X som omsätter 1000 kr per år med 20 kr i vinst, så köper jag istället företag Y som omsätter en miljard med 20 kr i vinst. Värderingen är ju uppenbarligen den samma enligt detta fyrkantiga resonemang. Jag är nöjd med mitt köp och Conny också. Alla vinner, förutom i morgon då jag lägger mina 20kr i vinst (alternativt tar ett banklån på 200 miljoner säkrat mot mina tillgångar på 20 miljarder som jag fick på köpet men saknade värde enligt Conny) på att radera ut Connys företag och helt plötsligt tjänar 40kr.

WINNING!

Absolut, detta ar nog uppenbart for de flesta. En vardering som inte tar hansyn till omsattningen ar ju ratt vardelos. Om jag har utgifter pa 10 miljarder och inkomster pa 10 miljarder och alltsa ingen vinst men sen lyckas forbattra nagon liten detalj i min process som sparar 0.1% pa mina kostnader sa har jag ju plotsligt en vinst pa 10 miljoner. Gor man samma forbattring i Connys foretag har man val som bast tjanat en kopp kaffe.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 10:01 #15
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Rent generellt gäller att ju mer värdefull din webbplats och/eller domän är desto mindre är behovet av att utannonsera en försäljning. Man attraherar normalt sett intressenter och bud ändå. Det kan tvärtom till och med vara negativt att annonsera.
Helt enig där.
Jag har köpt/sålt flera domäner och sajter här på WN i summorna 5-30 k utan problem.
Men när jag nyligen här på WN annonserade ut en dyrare klockren datingsajt som bara pumpar in tiotusentals kronor i månaden utan jobb nyligen blev den tråden totalförstörd med skräpinlägg och konstiga påståenden.
En försäljning här på WN funkar nog inte när det handlar om dating och stora pengar iaf. Rent skadligt för försäljningen som tartaren skriver.

I fortsättningen blir det missdomain.se för den typen av svenska affärer.
Jag och en kollega som också håller till lite här på WN håller på med en ny sajt för enbart våra egna domäner som är till salu.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-04-04 klockan 11:28 Anledning: egenreklam borttagen
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 10:33 #16
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg

WINNING!
Hehe, det där funkar för ett fåtal duktiga affärsmän som dej.
Gemene man bör nog följa Connys råd för säkerhets skull
Priset man törs betala hänger helt klart på om man tror sej kunna göra nått bättre av sajten än nuvarande ägaren.
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 11:49 #17

Ett företag som omsätter en miljard och har en bestående vinstförmåga på 20 kr per år har stora problem!

När jag pratar om vinst så menar jag inte en tillfällig vinstdipp, utan en bestående normal vinstförmåga.

Men det är inte alls så att man värderar företag utifrån omsättning. Värderingen bygger på förmågan att generera vinst och positivt cash-flow.

Vissa företag har en bestående intjänandeförmåga på 2% av omsättningen och andra har en bestående intjänandeförmåga på 20% av omsättningen, dessa företag får givetvis helt olika värdering. Värdet blir då mer beroende på vinsten än på omsättningen.

Det finns företag som under en längre tid har gått med förlust eller med mycket låg vinst, kanske p.g.a. långvarig misskötsel eller av andra historiska skäl men som efter en omorganisation av en ny ledning och med ny affärsplan kan generera en 20-procentig bestående vinstnivå, ett sånt företag värderas INTE efter den 20-procentiga nivån utan efter den aktuella nivån på vinst, men där kanske omsättningen spelar en roll, för man ser att företaget kan sälja sina produkter men de kan inte tjäna pengar.

Men värdering utifrån omsättning (för att "köpa marknadsandelar" eller "omstruktureringsbolag") värderas inte omsättningskronorna till samma pris som vinstkronorna.

Vi kan ta exempel på ett sånt nyckeltal som kallas P/S eller (Price/Sales) ett normalt börsnoterat industri eller handelsföretag som har ett P/S på lägre än 0,6 brukar normalt befinna sig i kris eller en s.k. turn-around-situation. Man använder aldrig omsättningen som värderingsfaktor men kan använda P/S för att se om ett företag är i en turn-round-situation eller inte. P/S på 0,2 förekommer på börsen.

Anledningen till att man inte kan använda omsättning som en värderingsgrund är att den inte är relevant för företagets förmåga att generera vinst. Investerare är intresserad av företagens förmåga att generera vinst på sikt.

En investeringsstrategi är att gå in i ett bolag som är undervärderat därför att det inte har genererat den vinst det har potential att göra, då värderas bolaget lägre av marknaden. Därför att det finns andra bättre alternativ för investerarna att satsa sina pengar på.

Warren Buffet använder en strategi där han ser till bolagets långsiktiga förmåga att tjäna pengar (dvs göra vinst i relation till det totala kapitalet i bolaget), omsättningen är inte intressant.
Oläst 2013-04-04, 16:26 #18
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg

Många utgångspriser här på köp o säljforumet är helt orealistiska då de räknar intäkten som grund för en värdering. Så gör man inte i något sammanhang inom företagsvärdering.

Jag har bara sett några enstaka med realistisk värdering.
Conny jag tror det är flera som har sagt till dig att allt du säger behöver köpare och säljare inte tänka på när man ska sälja enstaka sidor här på forumet.

Oftast så räknar man intäkter och då har man redan dragit bort serverkostnad och domän eller så skriver man det bara. Så vadå liten eller ingen relevans för priset?

Du kan ju inte värdera en tom sida till låt oss säga 50 000:- när en affiliate sida som omsätter 2000:- per månad per automatik kanske säljs för eller runt samma pris. Ibland förstår jag inte hur du tänker.

De flesta sidor som säljs här behöver man inte ens göra större analyser för som du alltid brukar göra. Oftast är det någon som sitter hemma som har gjort sidan, server och domän kostar inte mer än 500 per år totalt och nu gör jag grova beräkningar. Då behöver man inte ha med lön, personalkostnad och allt sånt som du tänker på oftast. Allt behöver inte vara avancerat
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 19:53 #19

Jisses.... Jag tyar icke mer.... :-(
Oläst 2013-04-05, 13:19 #20
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Conny jag tror det är flera som har sagt till dig att allt du säger behöver köpare och säljare inte tänka på när man ska sälja enstaka sidor här på forumet.

Oftast så räknar man intäkter och då har man redan dragit bort serverkostnad och domän eller så skriver man det bara. Så vadå liten eller ingen relevans för priset?

Du kan ju inte värdera en tom sida till låt oss säga 50 000:- när en affiliate sida som omsätter 2000:- per månad per automatik kanske säljs för eller runt samma pris. Ibland förstår jag inte hur du tänker.

De flesta sidor som säljs här behöver man inte ens göra större analyser för som du alltid brukar göra. Oftast är det någon som sitter hemma som har gjort sidan, server och domän kostar inte mer än 500 per år totalt och nu gör jag grova beräkningar. Då behöver man inte ha med lön, personalkostnad och allt sånt som du tänker på oftast. Allt behöver inte vara avancerat
De saker som Conny tar upp är alla relevanta när man köper en webbplats ur ett professionellt syfte. Dock så köper många här sidor och driver dessa mer på hobbybasis och då behöver man inte nödvändigtvis ta med alla parametrar som Conny tar upp.

Man måste skilja på köparens olika syften och kan inte dra alla över en kant.

Bara min åsikt i diskussionen :-)
Rob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017