Kom ihåg mig?

Polisen positionerar mig automatiskt, Hur?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-25, 09:29 #11
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2004
Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Lite mer info om triangulering:

I Norge är det endast (vad jag vet) tillåtet att använda vid nödrätt (saknade personer) och när polisen behöver spåra kriminella. Som patrikweb säger så söker man på MSISDN som omvandlas till IMSI/ICC som sedan "pingas" från basstationerna där signalstyrkan mäts från de olika masterna.

I storstäder är det som sagt väldigt enkelt att få en exakt position medan det på landet är glesare med basstationer och positioneringen blir lite mindre exakt.

Kan även tilläggas att 3G/4G-stationer har betydligt sämre räckvidd än de gamla 2G-stationerna. Just därför man måste slänga upp så många i tätbebyggda områden
Mer juice = mindre räckvidd.

Vet inte om det tillförde diskussionen så mkt, men det var äntligen ett område jag faktiskt visste något om så jag kände att jag ville informera lite

Senast redigerad av digi den 2012-01-25 klockan 09:32
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 09:48 #12
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av digi Visa inlägg
Lite mer info om triangulering:

I Norge är det endast (vad jag vet) tillåtet att använda vid nödrätt (saknade personer) och när polisen behöver spåra kriminella. Som patrikweb säger så söker man på MSISDN som omvandlas till IMSI/ICC som sedan "pingas" från basstationerna där signalstyrkan mäts från de olika masterna.

I storstäder är det som sagt väldigt enkelt att få en exakt position medan det på landet är glesare med basstationer och positioneringen blir lite mindre exakt.

Kan även tilläggas att 3G/4G-stationer har betydligt sämre räckvidd än de gamla 2G-stationerna. Just därför man måste slänga upp så många i tätbebyggda områden
Mer juice = mindre räckvidd.

Vet inte om det tillförde diskussionen så mkt, men det var äntligen ett område jag faktiskt visste något om så jag kände att jag ville informera lite
Det går ju att få fram viss information om vilket nät som en moiltelefon befinner sig i med en Home Location Registry slagning, dom är i regel publika och går att göra gratis hos en del leverantörer. Storskaligt får man dock pröjsa en krona eller 2. Men den ger bara en översikt på vilken operatör och nät mobilen befinner sig i.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 18:43 #13
digis avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Det går ju att få fram viss information om vilket nät som en moiltelefon befinner sig i med en Home Location Registry slagning, dom är i regel publika och går att göra gratis hos en del leverantörer. Storskaligt får man dock pröjsa en krona eller 2. Men den ger bara en översikt på vilken operatör och nät mobilen befinner sig i.
Yes! Går att få fram en hel drös med info genom en slagning i HLR. Beror såklart på vilken mjukvara/hårdvara som används osv. Ganska vanligt att man får fram om nr har några spärrar eller liknande, samt gateways för MMS osv

På jobbet använder det dock endast för internt bruk för att felsöka och se om saker funkar som det ska
Oläst 2012-01-25, 22:35 #14
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Denna gamla klassiska tjänsten fungerar otroligt bra. Har använt den i snart 10 år och är mycket nöjd. Ett riktigt plus är att den fungerar i hela världen.

Real time GPS tracking:
http://www.track-your-partner.com/
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 22:38 #15
digis avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Denna gamla klassiska tjänsten fungerar otroligt bra. Har använt den i snart 10 år och är mycket nöjd. Ett riktigt plus är att den fungerar i hela världen.

Real time GPS tracking:
http://www.track-your-partner.com/
Haha, klockren!
Oläst 2012-01-29, 11:38 #16
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Ringer du ett nödnummer (112, 11414 etc) ifrån en mobiltelefon skickas det automatiskt med gpskoordinater om telefonen har stöd för GPS, det i samband med triangulering av masterna kan positionera dig väldigt exakt i storstadsmiljö, och ganska så exakt i landsbyggd.

Ringer du ett nödnummer ifrån ett fastnätsnummer så ser de vilken abonnenten är, och på vilken adress numret är kopplat till.

http://www.reddit.com/r/IAmA/comment...ything/c3iscyk
Fel. Ringer man från mobil kan SOS endast se vilken basststation som man är uppkopplad till. Informationen dyker upp som en overlay i form av en tårtbit på operatörens karta.

Hur vet jag detta? Jag har åtskilliga gånger varit på olika SOS-centraler i Sverige. Senaste för några veckor sedan. Nu rullar SOS iofs ut ett nytt system, så exaktare positionering kanske kommer med det systemet?
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017