![]() |
Polisen positionerar mig automatiskt, Hur?
Idag när jag ringde till polisen för att kontrollera lite uppgifter gällande pass och så vidare, så positionerade dom mig helt automatiskt, Telefon tjänsten kände av i vilken kommun jag var i och även vart närmaste polis station var utifrån var jag stod.
Är detta en tjänst som endast polisen kan använda sig av och på vilket sätt gör dom det? |
du ringde från hemtelefon antar jag? med riktnummer?
|
Samma som bl a taxi i Uppsala har. Första gången blev jag lite ställd när de frågade om jag ville ha en taxi till xxx, dvs där jag just stod.
Hitta verkar ha något liknande http://www.hitta.se/DarDuAr/dda_faq.aspx |
Operatörerna har möjlighet att triangulera din mobiltelefon på vilka basstationer som har kontakt med den, det var inte helt billigt att få tillgång till dom APIerna, och tidigare så har man varit tvungen att ge medgivande för att dom ska få lov att spåra en.
Jag är inte helt 100 på att det är en sån tjänst som Hitta använder, men något åt det hållet. |
Systemet heter ELIR, som används av SOS och likande. Du skickar ett MLP request efter en viss API där du anger ett MSISDN CC + NDC + SN så blir mobilen spårad efter aktuell position.
Inget system vanliga dödliga har access till utan är som sagt för räddningstjänst + SOS. Ringer du från "fast" nummer så skickar din operatör vilken stad du befinner dig i. Vi lägger alltid på ett location ID när vi signalerar till SOS för våra egna kunder. För 112 är ju ett virtuellt nummer som ligger kopplat mot NDC 379 |
Ringer du ett nödnummer (112, 11414 etc) ifrån en mobiltelefon skickas det automatiskt med gpskoordinater om telefonen har stöd för GPS, det i samband med triangulering av masterna kan positionera dig väldigt exakt i storstadsmiljö, och ganska så exakt i landsbyggd.
Ringer du ett nödnummer ifrån ett fastnätsnummer så ser de vilken abonnenten är, och på vilken adress numret är kopplat till. http://www.reddit.com/r/IAmA/comment...ything/c3iscyk |
Ett fast telefonnummer är alltid knutet till en adress. Så där är det bara att slå i ett register. Vad gäller mobil telefoni så är det som abergman säger. Det fungerar som GPS och kallas triangulering. Man ser vilket avstånd du har till de tre närmaste basstationerna. Det blir inte helt exakt, men tillräckligt exakt för att polisen eller en taxibil ska veta på vilken gata som du befinner dig. Liknande tjänster finns att köpa för privatpersoner som vill följa sina barn eller vänner på en smartphone. Det var en del rabalder om det i media för en tid sedan, eftersom en del klantskallar hade avslöjat sig själva med otrohetsaffärer och krogrundor, då de egentligen skulle varit affärsresa eller sjukskrivna.
Att polisen använder den här typen av teknik "på skoj" för att erbjuda bättre kundtjänst var mer än vad jag visste. Du är säker på att de inte bara slog efter ditt telefonnummer på Eniro eller Hitta? |
Problemet är att idag finns inte "fasta" nummer längre, samband att man kan ha IP-telefoni eller till och med gå ha ditt "fasta" nummer till din mobil idag.
När det gäller adresser kopplade till nummer så är största delen från Teleadress register, dom hanterar även hemliga nummer. Dock bara SOS alarm som har tillgång till den delen av katalog. Vi skickar uppgifter dit själva om våra kunder, eller rent teknisk hade vi kunnat ändrat valfritt nummer så sätt. |
Många som hade kunskap i detta ämne visste jag kunde förlita mig på wn ;)
Jag tror det är som tidigare talare säger med gpskoordinater då jag ringde från en mobiltelefon som är oregistrerad. Blev väldigt ställd till hur lätt det var för dom att ta reda på vart jag var, Borde man inte godkänna innan om dom får positionera än på det sättet? men tack för svaren! |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson