FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Den ena säger det andra och den andra säger det ena. Vill faktist veta vad jag kan göra med domänerna.
Stämmer det du säger wasabi att man kan göra 301 till huvuddomänen ifrån de andra domänerna? Vi säger att en domän jag köpt heter sturesvensson.se Om jag söker på: sture svensson, kommer jag då hitta det resultatet? Eller kommer jag inte göra det som FredrikNas säger? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Så här SKA du göra om du vill ha nån nytta av domänerna:
Allt annat är i princip helt verkningslöst såvida inte folk MANUELLT skriver in dina nyinköpta domännamn i URLen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom seo-guide.se så du får grundande kunskaper inom SEO. Om jag var du, så skulle jag ha en huvudsida samt göra satellitsajter av dom andra som i sin tur länkar till huvudsidan för att ge den länkkraft.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Mr. Wasabi menar att din huvuddomän inte tar skada om du pekar in dom andra domänerna på samma webbhotell med en 301:a (d.vs en permanent redirect). _Men_ om du har köpt 7st domäner utan historik eller tidigare trafik så kommer det att se ut såhär: satellitsida_1.se --301--> satellitsida_2.se --301--> satellitsida_3.se --301--> -------------------------------Huvuddomän.se satellitsida_4.se --301--> satellitsida_5.se --301--> satellitsida_6.se --301--> Där alltså den direkta type-in adressen för varje satellitsida kommer att leda direkt till huvuddomän.se Detta medför att det mesta av kraften från varje enskild satellitsida blir överförd till huvuddomän.se. Men i ditt fall så har ingen av satellitsidorna någon trust, eller tidigare inlänkar, så det är en helt onödig process som inte gör någon nytta (men inte heller någon skada som Wasabi påpekade). I ditt fall hade det varit bäst att bygga 6st satelliter (sidor som har som syfte att driva trafik till huvudsidan) där du skriver om olika nischer och intressanta kringliggande ämnen runt ditt huvudämne (ämnen som du vill ha trafik till din huvudsida på). sedan länkar du artiklarna in till din huvudsida från satellitsidorna. Skulle du däremot ha haft en befintlig huvudsida och köpte 6 gamla domäner (domäner med inlänkar och en närvaro i googles serp), så kan du få en viss vinst genom att köpa dom och 301:a till din huvudsida. (med .htaccess kan du sedan styra dom inkommande länkarna från den gamla domänen dit du önskar på den nya sidan. Te.x säg att den gamla sidan hade väldigt många inlänkar till gammal_sida.se/undersida_om_sokoptimering/ då hade jag förslagsvis rekommenderat dig att vidaresända besökare till en motsvarande sida på din egen huvuddomän: huvuddomän.se/din_egen_sida_om_sokoptimering_som_du_nu_skriver_e fter_att_ha_läst_en_seo_guide/ Jag hoppas att detta klarade upp det något Senast redigerad av FredrikNas den 2011-11-10 klockan 11:47 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej nice
![]() Då kan jag som du sa göra små info-sidor på mitt webhotell och som berättar om vad min huvudsida gör sen kan jag länka dit? Det gör väl inget om info sidorna ligger på samma webhotell? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du säger små sidor, men kom ihåg, desto bättre satelliterna är, desto mer trovärdighet ger dom åt din huvudsida, du borde skriva seriösa artiklar om varsitt nischat ämne till varje enskild satellit. säg te.x att huvudsidan din handlar om bilar: Satellitsida a skriver om bildelar Satellitsida b skriver om bilimport Satellitsida c skriver om amerikanska bilar osv osv Många menar olika angående om IP har något att säga, jag menar att IP är viktigt, och rekommenderar att du sprider sidorna på olika webbhotell. Dock kan det kännas tungt i början, speciellt om man har en begränsad budget. Jag gjorde det som så i början att jag lånade lite utrymme från vänner, och lånade i gengäld ut från mitt första webbhotell. Dock så får man ju webbhotell för några få kronor under kampanjtider nu det kommer helt garanterat en julkampanj om några veckor. Kom ihåg att skriva riktigt mycket content, och skriv det väl. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Instämmer till fullo med vad FredrikNas skriver. Bra förtydligande av mitt svar
![]() Det där med IP är ganska omdiskuterat. Särskilt svårt blir det när det bara handlar om 7 domäner. Då kan det vara svårt att få lönsamhet i "outsourcingen". Jag skulle rekommendera dig att låta dessa satelliter ligga på samma webbhotell tills vidare. När/om du bestämmer dig för att utöka verksamheten, passa då på att skaffa ett eller två nya webbhotellkonton och lägg 5 satelliter på vardera. Enligt mig handler det om att balansera melan lönsamhet och nytta. Att ha ett webbhotellkonto per satellit kan bli väldigt dyrt. Detta måste i så fall kompenseras av nyttan. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|