Kom ihåg mig?

e-butik påstår att anti-statpåsen var bruten fastän jag inte har rört den.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-14, 20:08 #11
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Monkboll Monkboll är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Okej. Förstår.
Tyckte bara det lät lite lustigt.
Monkboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-15, 14:53 #12
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Vad gör jag med fakturan så länge?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-15, 14:54 #13
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

+ att de har skickat tillbaka paketet till mig mot 59:- postförskott. Måste jag ta ut det? Problemet med det är att då måste jag skicka tillbaka paketet till dem igen med hemleverans som kostar ungefär 150kr (dessutom för andra gången).
Oläst 2011-07-15, 15:38 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Du bestrider fakturan via tex e-post och anger orsaken till varför du anser att du inte är betalningsskyldig. Skriv alltså att du med stöd av konsumentköplagen har ångrat köpet, att du inte har brutit påsen och att även om du skulle ha gjort det så har du fortfarande rätt att åberopa ångerrätten enligt lag. För säkerhets skulle så kan du även bestrida fakturan till Klarna.
För att visa lite god vilja så kan du föreslå att ni låter Trygg E-handel eller ARN döma och att du förpliktigar dig att följa deras utslag. Då visar du samtidigt att du inte har för avsikt att betala om det faktiskt skulle vara så att de rent juridiskt har ett krav på dig (vilket som sagt verkar högst osannolikt).

Har du frågat dem varför de anser att Misco och av dem sålda grafikkort är undantagna från distansavtalslagen? Det finns som sagt undantag i lagen och vilka varor som omfattas bestäms normalt av rättspraxis, dvs tidigare domslut. Det kan ju vara så att du har köpt ett grafikkort där 3/4 av priset utgörs av bundlad mjukvara som inte omfattas av ångerrätten. Det jag menar är att du bör höra dig för hos Misco om varför de anser att konsumentköplagen inte gäller i det här fallet. De kanske har vattentäta argument och i så fall är det bara att gilla läget. Men det skulle verkligen förvåna mig.

Du behöver inte lösa ut postförskottet om du har ångrat köpet. Om det sedan visar sig att du har fel och att du inte har rätt att ångra köpet enligt lag, så kan du dock åka på att betala eventuell avgift för outlöst postförskott. Det kan röra sig om allt mellan 100 och 500 kr.

Edit: Jag utgår ifrån att du har köpt grafikkortet som privatperson och att du ångrade köpet inom 14 dagar från det att du mottog varan. Det är förutsättningarna för att konsumentköplagen ska skydda dig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-15, 16:31 #15
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Du bestrider fakturan via tex e-post och anger orsaken till varför du anser att du inte är betalningsskyldig. Skriv alltså att du med stöd av konsumentköplagen har ångrat köpet, att du inte har brutit påsen och att även om du skulle ha gjort det så har du fortfarande rätt att åberopa ångerrätten enligt lag. För säkerhets skulle så kan du även bestrida fakturan till Klarna.
För att visa lite god vilja så kan du föreslå att ni låter Trygg E-handel eller ARN döma och att du förpliktigar dig att följa deras utslag. Då visar du samtidigt att du inte har för avsikt att betala om det faktiskt skulle vara så att de rent juridiskt har ett krav på dig (vilket som sagt verkar högst osannolikt).

Har du frågat dem varför de anser att Misco och av dem sålda grafikkort är undantagna från distansavtalslagen? Det finns som sagt undantag i lagen och vilka varor som omfattas bestäms normalt av rättspraxis, dvs tidigare domslut. Det kan ju vara så att du har köpt ett grafikkort där 3/4 av priset utgörs av bundlad mjukvara som inte omfattas av ångerrätten. Det jag menar är att du bör höra dig för hos Misco om varför de anser att konsumentköplagen inte gäller i det här fallet. De kanske har vattentäta argument och i så fall är det bara att gilla läget. Men det skulle verkligen förvåna mig.

Du behöver inte lösa ut postförskottet om du har ångrat köpet. Om det sedan visar sig att du har fel och att du inte har rätt att ångra köpet enligt lag, så kan du dock åka på att betala eventuell avgift för outlöst postförskott. Det kan röra sig om allt mellan 100 och 500 kr.

Edit: Jag utgår ifrån att du har köpt grafikkortet som privatperson och att du ångrade köpet inom 14 dagar från det att du mottog varan. Det är förutsättningarna för att konsumentköplagen ska skydda dig.

Jag kontaktade Misco samma dag och de ansåg att eftersom att produkten är ESD känslig så upphör ångerrätten när anti-stat påsen är bruten. Jag har dock inte rört den.

I deras köpvillkor står det följande:

"I de fall varan har levererats från Misco i ESD-emballage (antistatpåse eller annan specialkartong som skyddar varan från statisk elektricitet) skall varan returernas till Misco i samma typ av emballage, i annat fall förverkas garantin."

Edit: Kan de verkligen skicka ut den mot postförskott till mig när jag inte har beställt någonting mot postförskott? Jag har ju inte gått med på att de ska skicka tillbaka den till mig mot postförskott.

Ringde Misco igen för att höra:

Talade med en i kundtjänsten där som var lika otrevlig som sist jag talade med henne. Hon sa att eftersom att jag har brutit förpackningen på en ESD känslig produkt så gäller inte ångerrätten. Att jag berättade att jag ej brutit förpackningen var inte relevant, det brydde hon sig inte om.

Edit2: Ångrade inom 14 dagar och som privatperson.

Senast redigerad av Lancelot den 2011-07-15 klockan 16:51
Oläst 2011-07-15, 20:03 #16
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Mycket märkligt bemötande du får av en såpass stor aktör.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-15, 20:18 #17
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Jag kontaktade Misco samma dag och de ansåg att eftersom att produkten är ESD känslig så upphör ångerrätten när anti-stat påsen är bruten. Jag har dock inte rört den.
Det spelar som sagt ingen roll om den är bruten. Enligt lag får du på ett försiktigt sätt prova produkten. Det går inte att prova ett grafikkort om man inte får ta ut det ur förpackningen.

Citat:
I deras köpvillkor står det följande:

"I de fall varan har levererats från Misco i ESD-emballage (antistatpåse eller annan specialkartong som skyddar varan från statisk elektricitet) skall varan returernas till Misco i samma typ av emballage, i annat fall förverkas garantin."
Det är ett krav som de får ställa. Det är inte konstigare än att man inte kan skicka tillbaks porslin eller glas i ett vanligt kuvert. Det är kundens ansvar att varan är hel när returen når säljaren. Men som jag förstår det så har de inte hävdat att grafikkortet skulle vara trasigt?

Citat:
Edit: Kan de verkligen skicka ut den mot postförskott till mig när jag inte har beställt någonting mot postförskott? Jag har ju inte gått med på att de ska skicka tillbaka den till mig mot postförskott.
Ja, de kan skicka postförskott till dig utan att du har beställt någonting. Men det innebär inte att du är skyldig att lösa ut det eller att du är betalningsansvarig.

Jag antar att du vill göra rätt för dig. Så bestrid fakturan varpå den blir tvistig och meddela att du vill att ARN prövar frågan. Enigt Miscos köpvillkor så förbinder de sig att följa ARN:s utslag. Anmäl även det inträffade till Trygg E-handel. ARN hanterar ett ärende via brev. Det är inte någon domstol.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-15, 20:24 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Håller med. Kanske går det dåligt eller så har de bytt support till något billigt callcenter i Vilnius. Be dem läsa den här tråden så kanske de kommer på andra tankar

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-15 klockan 20:26
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-15, 20:26 #19
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det spelar som sagt ingen roll om den är bruten. Enligt lag får du på ett försiktigt sätt prova produkten. Det går inte att prova ett grafikkort om man inte får ta ut det ur förpackningen.

1. Det är ett krav som de får ställa. Det är inte konstigare än att man inte kan skicka tillbaks porslin eller glas i ett vanligt kuvert. Det är kundens ansvar att varan är hel när returen når säljaren. Men som jag förstår det så har de inte hävdat att grafikkortet skulle vara trasigt?

2. Ja, de kan skicka postförskott till dig utan att du har beställt någonting. Men det innebär inte att du är skyldig att lösa ut det eller att du är betalningsansvarig.

3. Jag antar att du vill göra rätt för dig. Så bestrid fakturan varpå den blir tvistig och meddela att du vill att ARN prövar frågan. Enigt Miscos köpvillkor så förbinder de sig att följa ARN:s utslag. Anmäl även det inträffade till Trygg E-handel. ARN hanterar ett ärende via brev. Det är inte någon domstol.
1. Precis, jag förstår att de får ställa det kravet. De hävdar inte att grafikkortet skulle vara trasigt endast att anti-statpåsen var bruten.

2. Okej så jag behöver egentligen inte lösa ut det och då kan de heller inte fakturera mig på avgiften 250kr + moms (outlöst försändelse) ? Jag har nämligen inte gått med på det. I telefon berättade det att jag kommer få betala det om jag inte löser ut det.

3. Jag har mejlat ARN, jag kanske tom borde bestrida det skriftligt per brev. Har även klagat till trygg e-handel.

Tack för allt Gustav.
Oläst 2011-07-15, 20:28 #20
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Jag instämmer, det är verkligen märkligt. Först trodde jag att hon kanske hade haft en dålig dag, och det har ju alla; vi är ju trots allt människor. Men när jag ringde igen idag fick jag samma otrevliga bemötande och tråkiga attityd. Hon hänvisade också till vårt senaste samtal och sa att det var samma sak som gällde nu och att jag inte behövde ringa igen. Hon fick mig att känna mig som en bov eftersom att jag ringde Misco igen.
Ska ALDRIG mer handla där igen.

Senast redigerad av Lancelot den 2011-07-15 klockan 20:31
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017