FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Att man säljer med vanlig svensk moms förstår ju vem som helst. Men jag undrar hur jag ska bokföra det jag köper in? Om nu denna text står med för tysk moms.. bokför jag då det i min bokföring, deras moms.. bokför jag ingen moms alls? Eller vad. xD
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Räkna ut fiktiv moms på 10000kr vilket blir 2500
1900 kredit 10000 4058 debet 10000 2645 debet 2500 2614 kredit 2500 Klart |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
FYI: Om du har betalat t.ex. tysk moms så ska du ta upp den separat som en utgift och när du får tillbaka summan (ansök via e-tjänst hos Skatteverket) så tar du upp det som en inkomst. Har inte gjort det i Visma EF ännu men det kommer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilket i text betyder? Använder bokföringsprogrammet Visma Enskild Firma och ser inte ut som det går att använda koder på det sättet!?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ingen aning om hur man gör i visma ef men googla baskoderna så får fu fram namnen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
EDIT: Du måste hålla koll på vilken momssats som gäller. Klicka på länken i hjälptexten som dyker upp när du bockat i bockrutan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, tack! Men bortsett från det.. det du skrev, vad betyder det i "vanlig text"? Vill förstå mer än i koder.
Vad betyder detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det kallas omvänd skattskyldighet och inträffar vid köp av varor/tjänster inom eu.
I praktiken innebär det att du bokar momsen men direkt drar bort den. Skv abvänder infon för statistik i eu-handel bla. För dig blir det inga monetära utlägg bara en extra rutin vid boföring samt ett extra fält att fylla i vid momsdeklarationen Googla termen så har skv en bra och uttömmande förklaring. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för infon!
Gäller samma sak vid köp av varor/tjänster utanför eu? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Beror på... Du kommer få moms o tull från din speditör om försändelsen är rätt deklarerad o då betalar du in momsen som vanligt typ
Bankkonto - kredit Varuinköp utanför eu - debet Ingående moms - debet Tull - debet |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|