FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag undrar lite snabbt hur det går till med moms på saker som jag köper in och senare ska sälja vidare.
Har hittat en grossist som har prylar som jag nu vill köpa. Har varit i kontakt med dom och fått pris på totala summan ink. frakt. till Sverige. Säg att jag köper in saker för 10 000 kr från t ex. Storbritannien, Tyskland eller liknande. Av dessa 10 000 kr som jag handlar för, ska jag sen när jag bokför skriva 8 000 kr och 2 000 kr som moms eller ska jag plussa på (pengar som inte finns), 10 000 kr och 2500kr? Vet att det är olika beroende på om det är ett land inom EU osv. Förklara gärna hur det fungerar. Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
EU-land: Ge leverantör ditt VAT-nummer så köper du momsfritt. Du säljer varan som
vanligt med moms i Sverige. Utanför EU: Du köper momsfritt (Tax-free) och säljer varan med moms i Sverige. Jag tror du lägger på momsen på inköpet och kvittar den sen direkt mot försäljningen.. Skatteverket har alla detaljer på sin site med massvis av exempel i sina PDF:er. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
EU-land: OK, så detta inköp bokför jag som 10 000, 0 kr moms. Men när jag säljer så säljer jag såklart med moms?
EU-land som är aktuellt för mig just nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Läs på Skatteverket.se.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vet att allt står på Skatteverket, precis som svaret på majoriteten av dessa frågor här på WN. Men jag hatar att läsa på deras hemsida då det finns sjukt mycket information och det är svårt att hitta svaret man söker. Därför frågar jag här.. där jag oftast (alltid) får svar av personer som är kunniga och arbetat med liknande saker som jag gör och kan därför ge mig ett korrekt svar.
Skatteverket.se känner vi alla till, till och med jag. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Frågan är ju om dessa 10 000 är inkl eller exkl tysk moms. Du slipper betala eventuell tysk moms, men du betalar moms som vanligt när du säljer i Sverige. Ska det vara helt korrekt och 0% tysk VAT ska även texten ”Reverse charge – intra-community supply of goods – article 138.1 and article 200 in directive 2006/112/EC” stå med enligt en momsexpert vi tidigare anlitat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Konstigt, det har det aldrig stått på mina fakturor från leverantörer i Tyskland, Holland och England. Fick den senaste i måndags. Ingen sådan text.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur gör du Westman? Om du köper in för säg 10 000 kr från Tyskland, Holland eller England.. hur bokför du detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Att man säljer med vanlig svensk moms förstår ju vem som helst. Men jag undrar hur jag ska bokföra det jag köper in? Om nu denna text står med för tysk moms.. bokför jag då det i min bokföring, deras moms.. bokför jag ingen moms alls? Eller vad. xD
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|