FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag tror att chanserna blir svåra att vinna i ett rättsmål som detta då det ligger på kundens ansvar att betala fakturorna i tid, även om man inte ser skymten av de. För företagen skickar ut fakturorna som en tjänst, de har ingen skyldighet till det, eller har jag fel? Lycka till med detta iaf, jobbig sits som du hamnat i! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo, det blir nog till att betala de där 1100, vill inte ha det här hängande över mig ett halvår och sen åka på ytterligare några tusen...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste betala för ditt abonnemang i alla fall.
tipset här är att betala mot att det inte blir ett fastställt utslag => betalningsanmärkning => ingen kredit/hyresavtal på tre år. Dessa få hundralappar kan du gott betala för att slippa det stöket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du bara en betalningsanmärkning och har betalt den så syns inte den. Det är när du får din andra betalningsanmärkning som båda syns.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I kort - du är alltid skyldig att betala dina räkningar även om du inte mottar dem. Det är ditt personliga ansvar att veta att det ska betalas.
t.ex. "jag har ett abonnemang - alltså får jag en månadsfaktura, varför har jag inte mottagit en sån?" Sen kan man tycka och tänka vad man vill om det, det finns undantag men det är en grundregel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lite osäker men en underrättelse måste ju ske på ett sätt som gör att du mottar den. Det är ju därför intrum m.fl skickar underrättelsemän (Eller vad det nu heter) som får dig att PERSONLIGEN ta mot en underrättelse.
Du kan ju hävda att du inte blivit korrekt underrättad eftersom underrättelsen inte skickats till din folkbokföringsadress, alltså den adressen du förväntas bo på. Om jag vore du skulle jag ta kontakt med inkasso-bolaget och telenor och argumentera i dom banorna och få dom stryka detta. Även Telenor och inkassobolaget har kostnader för detta, samt tid. Nu tjänar dom ju grymma pengar på detta men desto tidigare ett ärende kan lösas desto bättre för alla parter. Du kan väl inte gå till domstol eftersom du bestrider ju egentligen inte fodran? (Förutom avgifterna såklart) Du kan ju stämma telenor, men det verkar ju inte skäligt. Tror det är effektivare och föra en diskussion om det orimliga i situationen och påpeka att du har lite kontakter med pressens privatekonomiavdelningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Till att börja med. Om du inte hunnit skicka in något till KFM så ska du inte göra det. Det ligger inte i ditt intresse att bli delgiven. Du ska inte skriva på något.
Har du redan skrivit på och skickat in delgivningskvittot eller på annat sätt blivit delgiven är det viktigt att du omgående bestrider till KFM - då avbryts processen. Telenor måste då stämma dig om de väljer att gå vidare. Har det hela gått till som du hävdar låter det osannolikt. Vad gäller betalningsanmärkning är min uppfattning den att om du bestridit till KFM och förlorat i tingsrätten så har du fortfarande viss tid på dig att reglera skulden innan den leder till en betalningsanmärkning. Det är så jag har förstått reglerna. Jag rekommenderar att du skickar ett brev till Telenor, inkassobolaget och KFM. Du beskriver omständigheterna och ber dem återkalla ärendet. Du bör poängtera att du bestrider det hela. Det jag tycker vore skäligt är att du betalar skuld och påminnelseavgift. Eventuellt också inkassoavgift och dröjsmålsränta. Jag föreslår att du skriver i ditt brev att åtminstone inkassobolaget bör ha en skyldighet att se till att inkassokrav etc skickas ut till rätt adress. Om du tycker det är värt pengarna att bli av med det kan du ju också betala runt tusenlappen för att få allt avslutat direkt. Det känns inte som motparten har gjort rätt - men kanske kan det vara värt pengarna (det är ändå småpengar det handlar om) att bli av med problemet? Någonstans har jag också läst att var och en skall stå sina egna kostnader i småmål, att det skulle vara praxis, men jag har ingen vettig källa på det och är väldigt osäker på om det faktiskt tillämpas.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu har jag skickat in delgivningskvittot, annars skickar de en delgivningsman och den kostnaden kan man få stå för.
Vad händer om man bestrider, blir det någon slags dialog eller är nästa steg tingsrätten? Det tråkiga är att man i Telenors kundtjänst inte kan få prata med någon annan än de där finniga callcenterungarna som ger olika bud beroende på vem man pratar med, eller bara lägger på luren när de tycker att de inte kan hantera situationen med deras inövade standardsvar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du är alltså delgiven. Då kan du antingen bestrida ärendet eller betala för att slippa betalningsanmärkning.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Helt otroligt vad många felaktiga påståenden som kan ges i en och samma tråd.
För det första. Om du bestrider en fordran och sedan förlorar i tingsrätten så får du INTE en betalningsanmärkning förutsatt att du betalar det av tingsrätten fastställda beloppet inom den tidsfrist som ges. För det andra blir du rimligen inte ersättningsskyldig för Telenors rättshjälp, enligt en dom från HD. http://www.hogstadomstolen.se/Domsto...6%20beslut.pdf För det tredje så är det vanligt att kärande hörs via telefon och således inte behöver inställa sig och därmed uppbärs inga kostnader för detta. Om det är som du säger: Du har inte bett Telenor ändra din faktureringsadress. Så bör du skriftligen meddela kronofogden att du bestrider fordran. Kontakta sedan Telenor och berätta att du självklart betalar originalfakturans belopp men inget mer eftersom de på egen hand ändrat din faktureringsadress till en felaktig sådan. Då får Telenor välja, antingen accepterar de ditt erbjudande eller så tar de upp fallet i tingsrätten där du rimligen borde få rätt. Det värsta som kan hända är att du blir tvungen att betala hela beloppet till Telenor. Då har du däremot lärt dig hur ett civilrättsligt mål fungerar för "en billig summa". Seså, skicka nu ett bestridande till kronkalle. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|