FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jungledisk jobbar med inkrementella backuper. Har inte kikat så mycket på det för serversidan, men vet att en kraftfullare algoritm är på g samt att serverversionen borde komma väldigt snart. Junglediskteamet jobbar snabbt med nya versioner.
http://www.jungledisk.com/server/releasenotes.aspx |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Låter som du har bättre koll än mig forngren
![]() Har du möjligtvis deras system redan på en server? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nej, men ska antagligen köra på det så snart serverversionen är en stabil release. Jungledisk har som sagt historiskt varit snabba med nya releaser utan att det blir alltför buggigt. Det finns ju en gratis beta (förutom lagringen då) om du är mera nyfiken. Desktopprogrammet får lätt 5/5.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu levererar vi ju en sådan här tjänst själva så jag ska
försöka hålla mig så objektiv som möjligt. När det gäller remote backup så finns det ett par viktiga punkter att tänka på: * Säkerhet Hur skyddas ditt data? Laddar du upp det i klartext mot en FTP- server utan SSL så skulle (teoretiskt sett) en obehörig kunna läsa av din data. Är detta känslig data (företagskritisk och affärs- hemligheter) så är detta ingen bra lösning. När datat väl laddats över. Skulle någon som hackar backup- servern kunna komma åt min data, eller är även backupfilerna krypterade? Tas någon backup av din backup? Skulle hela helvetet braka loss och din server lägger av precis samtidigt som datorhallen backup- servern står i så blir det lite jobbigt. Man kan tycka att det är lite väl mycket paranoia, men detta är faktiskt en fråga vi får ganska ofta. * Bandbredd Hur ligger det till med bandbredden? Hur är bandbredden till din server fördelad mellan svensk och utländsk trafik? * Var lagras mitt data? För de allra flesta spelar detta ingen roll, men vissa företag har krav på sig att viss information inte får lämna landet, eller EU. * Användarvänlighet Är det ett enkelt gränssnitt man arbetar med, eller ett antal script? Nu kör du Linux och ett grafiskt gränssnitt kräver i så fall X-forward över SSH. Detta är inget svårt att sätta upp. Man kan hitta enkla guider om man söker lite. * Databaser Finns det något databasstöd, eller behöver jag scripta upp att först dumpa min databas till en fil? * Pris Pris är som alltid en viktig faktor. Det klart billigaste blir en scriptad lösning där man laddar upp mot en FTP-tjänst av något slag. Men vill man ha en mer komplett tjänst med kryptering, databasstöd och snyggare gränssnitt så kommer det kosta lite mer. Detta är inget konstigt egentligen då mjukvarorna som de flesta leverantörer av remote backup använder, kostar en hel del pengar. Jag kan ha missat något, men jag tror jag har fått med de som jag tycker är de viktigaste punkterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Däremot så kan jungledisk kryptera datan med en egen nyckel innan den skickas. Och nej, jag är inte köpt av jungledisk ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bra frågor Kristian och eftersom det är relevant för frågan så får du gärna gå in på hur era tjänster är utformade så att det går att jämföra med andra tjänster för att på så sätt hitta olika lösningar som kan passa just mig
![]() Om någon moderator vill bestraffa dig, eller någon annan, för att ni tillför information om backuptjänster och hur dom fungerar så hänvisa till mig så tar jag på mig det ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
forngren:
Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att radera datan eftersom de stora krypterade filerna syns i filsystemet. Man ser såklart inte varje fil från klienten utan den delar upp backupen i olika "block" i olika storlekar. Nu har jag inte testat att radera några av dessa filer, men jag antar att det är möjligt. Skulle det finnas någon form av skrivskydd så borde ändå root kunna häva detta. Då är det bra om leverantören har replikering. ![]() Fördelen att "backup-filerna" är synliga är såklart att det under- lättar vid både remote-replikering och ev. tape-backup. Krypteringsnyckeln sätter man själv. Viktigt är såklart att sätta en bra nyckel. Hos vissa kunder sköter vi all drift och då även deras backup. Då brukar vi sätta 30-40 tecken lång nyckel och sedan skriva ut den och lägga i ett kassaskåp/bankfack/motsv. Krypteringen i den mjukvara vi köpt använder 256-bitars AES. Det finns även några andra algoritmer att välja på. Mortekai: Vår tjänst bygger på en Java-klient som fungerar på i stort sett samtliga OS som stöder Java - Windows, Mac OS X, Linux, Solaris, BSD, Netware, AIX och HP-UX. Jag har säkert glömt någon. ![]() Gränssnittet är grafiskt och kör man headless så har vi en how-to över hur man aktiverar X-forwarding över SSH i både Ubuntu Server och CentOS. Vår primära datorhall för lagring ligger i Göteborg och på backup- servern har vi automatiskt replikering till en hall på annan plats i Sverige. Vi har valt att inte ha någon tape-backup, utan vi kör större disksystem på båda platser. Om kund önskar tape så har vi funderat på att erbjuda även denna tjänst. Eftersom flera av våra kunder har kört tape tidigare så brukar vi rekommendera att man fortsätter lokalt med denna en gång i månaden och på så vis bygger ett långtidsarkiv bakåt. Backup-tjänsten har stöd för Retention (spara raderade filer) i X antal dagar eller X backup-jobb. Vi brukar rekommendera att man sparar raderade filer i 30 dagar, men man kan spara dem upp till ett år. Rent tekniskt så känner mjukvaran av att du raderat en fil. Då markeras den som raderad på backup-servern och efter X dagar eller X jobb så kommer den tas bort. Tills dess tar den upp utrymme av backup-kvotan och kan lätt återställas direkt från backup-klienten. Kund sköter sin backup helt själv från mjukvaran och får ett mail skickat till sig efter varje jobb som direkt i rubriken säger om jobbet varit Lyckat eller Misslyckat. Man kan alltså lätt lägga ett filter på att skicka alla lyckade jobb till en mapp och markera dem som lästa, t.ex. Skulle något gå fel så skickas en utförlig HTML-rapport med i mailet så man kan se exakt var felet uppstod eller vilken felkod systemet skickade. Har du fler undringar får du gärna skicka ett PM. Annars kan du läsa mer om tjänsten på någon av länkarna i signaturen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
RsyncPalace, kan man iaf glömma, tecknade ett konto idag och det går med modemhastighet, runt 100-200kb/sek med rsync och jag provade att även skruva ner till endast blowfish encryption, men det skulle ta för mig 7 dagar att ladda upp 90Gb iaf så det är nåt som helt enkelt inte fungerar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja det går ju inte...vad sa man hos RsyncPalace om det?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Man sa ingenting utan gav mig tillbaka pengarna och stängde disputen på paypal.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|