FAQ |
Kalender |
![]() |
#141 | ||
|
|||
Medlem
|
Läste detta nyss i en kanal.
[L**] info: polisen har tagit en massa maskiner i beslag, men inte våra (bimbo och min t.ex.) [L**] däremot [L**] så tog de... och lyssna nu... [L**] routrar och switchar. [L**] vilket kapade linan. [L**] alltså massa utrustning från den serverhall som i sin tur servar bimbo och gorm. [L**] M** lät som lugnet själv, lite störd över att hans verksamhet förlorar pengar på att inte ha någon uppkoppling men [T**] vafan ska de med dem till ??? [L**] de följde bara order tydligen... poliserna som gjorde tillslaget kunde inget [L**] men det finns en ÄNNU roligare sak [L**] de slog dessutom till mot bankgirocentralen (en annan serverhall) [L**] därifrån tar de övervakningskamerornas bilder på vilka som ställt in servrar etc [L**] men när de skulle få ut bilderna [L**] så visar det sig att det är SSP som har den kunden ![]() [L**] "oj vad rörigt det blev" sa polisen tydligen [L**] M** säger att polisen får fixa akutfiber från bahnhof till hans kontor om de vill ha ut några bilder |
||
![]() |
![]() |
#142 | |||
|
||||
Medlem
|
hu?
dom har rensat PRQs hall och i BGC TPB racket. Thats a fact. |
|||
![]() |
![]() |
#143 | ||
|
|||
Medlem
|
Well är en hel del i den här soppan som antagligen inte har gått helt rätt till...
Citat:
Att stänga ner Piratbyråns webbsida är som att, som någon tidigare nämnde, stänga ner vilken organisation som helst som ställer sig emot något för att skapa debatt. Citat:
Om ovan är olagligt så borde i princip alla typer av sätt att dela med sig filer med vara olagligt - mejl, google, msn osv. Jag kan ju trots allt maila en kopierad mp3-låt och därmed sprida den. Att maila i sig borde inte vara olagligt, dock att maila mp3-låten. Här har jag dock viss förståelse för att Polisen gör en razzia och vill gå igenom det hela för att få det prövat i domstol - även om jag är ruskigt skeptisk till hur det hela skulle bli i slutändan. Hur domen skulle se ut, med tanke på ovan argument att t.ex. google isf skulle vara olagligt... Det är dessutom aningen frustrerande att, som vissa antyder, antipiratbyran har ett så pass stort inflytande över åklagare och polisen som de har - de verkar på något sätt "viktigare" än andra. Enligt uppgift lär stora påtryckningar ha kommit ifrån andra länder, och det är i sig också lite märkligt. Skall vår polis lyssna mer bara för att stora utländska aktörer ställer sig bakom något och vill få sin vilja igenom? Men det är väl kanske inget nyhet... !? Bör noteras att jag varken stödjer eller är emot fildelning, TPB, Piratbyran, Antipiratbyran etc. Båda sidor har argument som egentligen är vettiga. Vad jag dock stödjer, och anser är förbannat viktigt, är den fria rättigheten att i Sverige få tycka och säga vad man vill - möjligheten att skapa debatt, och ha egna åsikter (oavsett om dem är emot vad vi idag har regler och normer - om jag vill debattera för fri fart på motorvägarna skall jag få driva debatt i den frågan, utan att någon stänger ner min webbsida frihastighet.nu)... För övrigt lider jag även med de som inte alls är inblandade i den här frågan men trots det har drabbats... Edit: Några stavfel - samt att hur det hela än slutar skall det bli intressant att följa... |
||
![]() |
![]() |
#144 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men även efter lagändringen så kan man ju konstatera att bl.a. Antipiratbyrån har agerat väldigt metodiskt. Låg nog en hel del tanke bakom anmälan på personerna som bara hade delat ut en enstaka film. Hade man anmält en "storpirat" direkt så hade väl straffvärdet även där förmodligen hamnat på böter. Nu har man fastställt att bara en film är ett fruktansvärt brott osv. Men det som förmodligen har gjort att allt har dröjt är att frågan kring TBP är väldigt komplicerad. Det blir ändå svårare att förklara hur TPB har medverkat till upphovsrättsintrång, än om man har en fildelare som själv har delat ut en film. Iom att det förra redan är avgjort, är nog TPB helt enkelt nästa naturliga steg. Är även övertygad om att de ansvariga kommer att dömas. Kravet på medverkan i svensk rätt är löjligt lågt och uppsåt finns det gott om; TPB har ju själva gått ut i media gång på gång och uppmanat till att folk ska ladda ner piratkopierat material från nätet. För att inte tala om alla publicerade emails. TPB var väl medvetna om vad som skedde på sajten, solklart fall av medverkan enligt mig. |
||
![]() |
![]() |
#145 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Sedan de senaste lagändringarna har ingen prövat medhjälp till upphovsrättsbrott, så det skall bli intressant att se vad man kommer fram till. Det är ju ganska uppenbart att utan TPB och liknande sajter skulle priatkopieringen vara väsentligt mindre omfattande... Om det räcker för att få ihop medhjälp är ju frågan. Att de sedan tjänat feta pengar på detta är väl också sannolikt...
![]() |
#146 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Man blir förbannad på hur det får gå till. Jag vill ha våra servrar tillbaks NU.
|
|||
![]() |
![]() |
#147 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#148 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Eller? |
|||
![]() |
![]() |
#149 | ||
|
|||
Medlem
|
Vore roligt i sådana fall - de kan ju beslagta min soffa för att se om det är olagligt för mig att husera piratkopierade filmer utbrända på DVD på min soffa.
|
||
![]() |
![]() |
#150 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Spindel: Håller fullständigt med dig. Alla vet precis vad The Pirate Bay har gjort. Har ju svårt att tro att servrarna kommer ge någon mer kunskap.
|
||
![]() |
Stängt ämne |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|