Kom ihåg mig?

Åtgärder mot kund som ej betalar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-27, 20:23 #1
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Enkelt uttryckt, en kund vägrar betalar för utfört arbete och slingrar sig, lovar betalning via internetbank samma dag, sedan blev han sjuk så han hann inte, eller kunde inte men lovar göra det nästa dag.
Inget klagomål på det arbete jag gjort.
Formella påminnelser utskickade så den biten är klar.

Funderar på att dra det direkt till kronofogden nu på onsdag.
Men hur är det med att göra något med hemsidan?
Dvs stänga ned den (återställa till den gamla versionen) släcka ned två andra domännamn som jag gjort åt honom samt fimpa epostkontona som hör till sidan?

Beloppet är mindre än 7.000:- fast jag kan (som en del kanske vet) gå i taket för betydligt mindre belopp om jag känner mig lurad/bedragen av någon.

(Den sista veckan har inte varit bra)
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 20:56 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Du kan endast återta materialet om du i avtalet angett ägandeförbehåll, dvs att allt material tillhör dig tills full likvid erlagts. Om detta ej gjorts har du inga juridiska rättigheter att göra ingrepp i levererat material, detta tillhör kunden. Det som återstår är kronofogden och hopp om betalning den vägen.

Detta inlägg gör inga anspråk på att vara fullständigt juridiskt korrekt, för en helt korrekt bild hänvisas till praktiserande jurist.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 21:17 #3
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Du kan endast återta materialet om du i avtalet angett ägandeförbehåll,
F*n också det har du ju alldeles rätt i. Tack
Vilket jag naturligtvis har glömt att ange på fakturorna (räcker som avtal). Suck det borde jag efter mina år i försäljningsbranschen ha tänkt på, men men, de villkoren har alltid varit förtryckta på fakturaseten tidigare.
Har bara råkat ut för det här en gång tidigare och då åkte jag ut och hämtade pengarna ur deras kassalåda* (var en butik).

(*jag ringde strax före och sa att jag kommer, skall jag kanske lägga till)
Oläst 2006-02-27, 21:40 #4
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
He, he... ja, man kan bli sur för sådana saker. Men rätt är att du kan inte släcka ner deras grejer, då har de hållhake gentemot dig. Du kan ju hota om att göra det, de kanske inte har kollen. Jag föreslår att du ber om en delbetalning, kontant eller via överföring. Undvik fogden, det tar tid och er relation kan bli jobbig som 17.

Jag fick nys om att en kund en gång var på väg i kk så jag började ringa. Alltid trevlig, men jag bad om att få delbetalningar, och fick en del då och då. Fick ut 20 av 25000 innan de släckte ner. Men, han sa att om jag inte legat på personligen och ringt och ringt så hade jag inte fått några pengar. Så, ring eller åk dit. Var bussig men ligg på som en igel. Då öppnas snart plånboken.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 22:43 #5
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by hubbert@Feb 27 2006, 21:17
Citat:
Du kan endast återta materialet om du i avtalet angett ägandeförbehåll,
F*n också det har du ju alldeles rätt i. Tack
Vilket jag naturligtvis har glömt att ange på fakturorna (räcker som avtal). Suck det borde jag efter mina år i försäljningsbranschen ha tänkt på, men men, de villkoren har alltid varit förtryckta på fakturaseten tidigare.
Att ange ägarförhållandet på fakturan är inget avtal. Du måste ha angett det innan du skickar fakturan. Så länge fakturan inte är betald har kunden inte godkänt dina eventuella texter på fakturan. Betalar han utan att anmärka på dina texter på fakturan, då har han godkänt dem och du har ett avtal.

Jag klagar alltid på fakturaavgifter. Det kan kanske anses småaktigt, men dels är det en principsak, dels så blir det pengar när det är många fakturor. Har jag snackat pris med någon och jag har fått veta att det ska kosta t.ex. 5.000 kr, då ska jag inte få en faktura på 5.050 kr.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 23:01 #6
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by guran@Feb 27 2006, 23:43
Betalar han utan att anmärka på dina texter på fakturan, då har han godkänt dem och du har ett avtal.
Just äganderättsförbehåll blir ju i princip meningslösa i och med betalningen. Andra texter (vad det nu skulle vara?) ställer jag mig ytterst tveksam till om de innebär någon form av anbud genom att stå med på fakturan -- eller framförallt att betalningen skulle utgöra accept. Vad bygger du detta på? (Ledsen att stjäla tråden, hubbert.)
Oläst 2006-02-27, 23:04 #7
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Att ange ägarförhållandet på fakturan är inget avtal. Du måste ha angett det innan du skickar fakturan. Så länge fakturan inte är betald har kunden inte godkänt dina eventuella texter på fakturan. Betalar han utan att anmärka på dina texter på fakturan, då har han godkänt dem och du har ett avtal.
Undrar om det verkligen stämmer. Som kutum har en kund 8 dagar på sig att protestera mot en faktura. Har han inte gjort det så är fakturan inkl en sådan generell avtalstext som ägarrättsförbehåll godkänd.
Ok de 8 dagarnas invändning bör nog då också anges på fakturan.
Men värt att notera, fakturan skickas ju ut efter att ett avtal träffats (muntligt eller skriftligt).

Edit:
Citat:
Just äganderättsförbehåll blir ju i princip meningslösa i och med betalningen.
Ja men då är ju det inget problem om du fått betalt.

Citat:
Andra texter (vad det nu skulle vara?) ställer jag mig ytterst tveksam till om de innebär någon form av anbud genom att stå med på fakturan -- eller framförallt att betalningen skulle utgöra accept
Anbud (tolkat som offert) kan du mycket väl ha med på en faktura men det är ju inte bindande efter som det just utgör ett anbud. Det är inte riktigt det vi pratar om här.
Oläst 2006-02-27, 23:11 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av hubbert
Undrar om det verkligen stämmer. Som kutum har en kund 8 dagar på sig att protestera mot en faktura. Har han inte gjort det så är fakturan inkl en sådan generell avtalstext som ägarrättsförbehåll godkänd.
Ok de 8 dagarnas invändning bör nog då också anges på fakturan.
Men värt att notera, fakturan skickas ju ut efter att ett avtal träffats (muntligt eller skriftligt).

Det torde vara tveksamt om någon åtta-dagars-frist får speciellt stora konsekvenser. Betalning ska ju endast erläggas med vad som är avtalat (se 47 § köplagen). Vad som sagts tidigare angående äganderättsförbehåll stämmer; ett sådant kan åtminstone inte få sakrättslig verkan om det endast finns på fakturan som skickas efter leverans.

Om äganderättsförbehållet muntligen eller skriftligen överenskommits före köpet så gäller självklart det.

Citat:
Anbud (tolkat som offert) kan du mycket väl ha med på en faktura men det är ju inte bindande efter som det just utgör ett anbud. Det är inte riktigt det vi pratar om här.
Jag syftar på att ett äganderättsförbehåll på en faktura får ses som ett anbud (enligt min tolkning av det som skrivits ovan) och ställer mig tveksam framförallt till betalningens funktion som accept (det är ju inte avtalet om äganderättsförbehåll betalningen rör).
Oläst 2006-02-27, 23:17 #9
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
47 § Har köparen fått en räkning, är han bunden av det pris som har angetts i räkningen. Detta gäller dock inte, om han inom skälig tid meddelar säljaren att han inte godkänner priset, om ett lägre pris följer av avtalet eller om det fordrade beloppet är oskäligt.
Menar du denna text? Vad är då skälig tid?

Citat:
Vad som sagts tidigare angående äganderättsförbehåll stämmer; ett sådant kan åtminstone inte få sakrättslig verkan om det endast finns på fakturan som skickas efter leverans.
Ok får återkomma imorgon om detta.
Har tidigare i andra arbeten varit med om att återta varor med hänvisning till detta.
Oläst 2006-02-27, 23:23 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
47 § Har köparen fått en räkning, är han bunden av det pris som har angetts i räkningen. Detta gäller dock inte, om han inom skälig tid meddelar säljaren att han inte godkänner priset, om ett lägre pris följer av avtalet eller om det fordrade beloppet är oskäligt.

Menar du denna text?
Ja.

Citat:
Citat:
Vad som sagts tidigare angående äganderättsförbehåll stämmer; ett sådant kan åtminstone inte få sakrättslig verkan om det endast finns på fakturan som skickas efter leverans.

Ok får återkomma imorgon om detta.
Har tidigare i andra arbeten varit med om att återta varor med hänvisning till detta.
Det tvivlar jag inte på. Frågan är ju dels om äganderättsförbehåll endast skedde genom fakturan (alternativt följde av handelsbruk) och dels om köparen bestred återtagandet.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017