![]() |
Enkelt uttryckt, en kund vägrar betalar för utfört arbete och slingrar sig, lovar betalning via internetbank samma dag, sedan blev han sjuk så han hann inte, eller kunde inte men lovar göra det nästa dag.
Inget klagomål på det arbete jag gjort. Formella påminnelser utskickade så den biten är klar. Funderar på att dra det direkt till kronofogden nu på onsdag. Men hur är det med att göra något med hemsidan? Dvs stänga ned den (återställa till den gamla versionen) släcka ned två andra domännamn som jag gjort åt honom samt fimpa epostkontona som hör till sidan? Beloppet är mindre än 7.000:- fast jag kan (som en del kanske vet) gå i taket för betydligt mindre belopp om jag känner mig lurad/bedragen av någon. (Den sista veckan har inte varit bra) |
Du kan endast återta materialet om du i avtalet angett ägandeförbehåll, dvs att allt material tillhör dig tills full likvid erlagts. Om detta ej gjorts har du inga juridiska rättigheter att göra ingrepp i levererat material, detta tillhör kunden. Det som återstår är kronofogden och hopp om betalning den vägen.
Detta inlägg gör inga anspråk på att vara fullständigt juridiskt korrekt, för en helt korrekt bild hänvisas till praktiserande jurist. |
Citat:
Vilket jag naturligtvis har glömt att ange på fakturorna (räcker som avtal). Suck det borde jag efter mina år i försäljningsbranschen ha tänkt på, men men, de villkoren har alltid varit förtryckta på fakturaseten tidigare. Har bara råkat ut för det här en gång tidigare och då åkte jag ut och hämtade pengarna ur deras kassalåda* (var en butik). (*jag ringde strax före och sa att jag kommer, skall jag kanske lägga till) |
He, he... ja, man kan bli sur för sådana saker. Men rätt är att du kan inte släcka ner deras grejer, då har de hållhake gentemot dig. Du kan ju hota om att göra det, de kanske inte har kollen. Jag föreslår att du ber om en delbetalning, kontant eller via överföring. Undvik fogden, det tar tid och er relation kan bli jobbig som 17.
Jag fick nys om att en kund en gång var på väg i kk så jag började ringa. Alltid trevlig, men jag bad om att få delbetalningar, och fick en del då och då. Fick ut 20 av 25000 innan de släckte ner. Men, han sa att om jag inte legat på personligen och ringt och ringt så hade jag inte fått några pengar. Så, ring eller åk dit. Var bussig men ligg på som en igel. Då öppnas snart plånboken. |
Citat:
Jag klagar alltid på fakturaavgifter. Det kan kanske anses småaktigt, men dels är det en principsak, dels så blir det pengar när det är många fakturor. Har jag snackat pris med någon och jag har fått veta att det ska kosta t.ex. 5.000 kr, då ska jag inte få en faktura på 5.050 kr. |
Citat:
|
Citat:
Ok de 8 dagarnas invändning bör nog då också anges på fakturan. Men värt att notera, fakturan skickas ju ut efter att ett avtal träffats (muntligt eller skriftligt). Edit: Citat:
Citat:
|
Citat:
Det torde vara tveksamt om någon åtta-dagars-frist får speciellt stora konsekvenser. Betalning ska ju endast erläggas med vad som är avtalat (se 47 § köplagen). Vad som sagts tidigare angående äganderättsförbehåll stämmer; ett sådant kan åtminstone inte få sakrättslig verkan om det endast finns på fakturan som skickas efter leverans. Om äganderättsförbehållet muntligen eller skriftligen överenskommits före köpet så gäller självklart det. Citat:
|
Citat:
Citat:
Har tidigare i andra arbeten varit med om att återta varor med hänvisning till detta. |
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson