FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Möjligen fel kategori detta, men min laptop har pajjat! Åtminstone så vill inte windows installationsprogram varken formatera eller installera operativsystemet på nytt. Hänvisar till skadad disk bland annat, och detta felmeddelande kommer endast när jag försöker formatera med FAT-system. Vid NTFS så fungerar det nästan (!) smärtfritt.. Så nu undrar jag om det är till nackdel att köra med just NTFS istället för det "vanliga" FAT..? //Nämnas kanske bör att inget våld mot datorn har förekommit ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
NTFS är yngre, säkrare, stabilare och snabbare så det är helt klart att föredra framför FAT32.
Vad menar du med "nästan smärtfritt" när du kör NTFS? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
För att komplettera elofsson; framförallt mer funktionellt än FAT32. ;)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Åfasiken! Då har jag alltså rivit håret i onödan? Trodde att FAT var att föredra...
Med nästan smärtfritt menas att jag kan inte formatera HD:n utan att meddelandet "disken skadad" kommer upp, och installationen avslutas då. Detta gäller endast vid normal formatering och inte då jag formaterar enligt (snabb) alternativet.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
På en normal disk ska inte felmeddelandet dyka upp alls. Jag kan inte minnas att jag har sett det någongång överhuvudtaget. Så om jag vore dig, skulle jag inte ta till en "workarround" och välja filsystem som inte klagar vid formateringen och sen lagra viktiga data på den. Nu är det kanske så att NTFS har bättre hantering av trasiga disksektorer och därför inte visar meddelandet, men mer vet man inte. Tyvärr är microsofts felmeddelande inte alltid så klara. Iallafall, NTFS är att föredra inte minst för att man då för första gången kan få ens tillstymmelse till kvazisäkerhet på en windowsmaskin i och med att filsystemet stödjer ACL-er. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sen får vi ju inte glömma att FAT32 inte kan hantera filer över 4-5 gb stora, vilket är ganska vanligt nu mer vad jag vet. NTFS klarar väll mer eller mindre onändliga filstorlekar och partitioner, iallafall om man skall se till vad som är rimligt.
Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Håller med om att man inte skall lura sig genom att ta en annan väg som en lösning. Dock så undrar jag om fördelen med FAT endast är att det är säkrare? Datorerna , som standard, är väl konfigurerade enligt detta från början? Baktanke?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Lite att läsa: http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm /Janne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Må det vara så att du vill skydda dina barns ögon från din porrsamling eller privata brev från älskarinnor från nyfikna ögon på arbetsplatsen, så är endast NTFS som kan erbjuda skydd på den nivån. FAT32 tillåter access till alla som lyckas logga in på din maskin. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
´Tackar för svaren!
Lyckades installera allt på D: av någon konstig anledning? Varje gång jag försöker köra med FAT på C: så knasar det sig.. Står något om en .dll-fil och startpartitionen.. Upplever datorn som betydligt segare nu än tidigare också, men den fick väl en form av infarkt eller nått.. ![]() Jaja, bara att köpa nytt så klart.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|