FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Säg att jag skulle vilja spindla t.ex. Blocket och hämta viss information från deras sidor (alltså inte kopiera deras annonser och återpublicera dem utan bara hämta en liten bit information och sammanställa den på en annan sida, t.ex. göra en mashup). Vad jag förstår finns det inga juridiska hinder mot detta i sig.
Men läser man blockets robots.txt (http://www.blocket.se/robots.txt) står det uttryckligen att man inte får använda sökrobotar eller automatiska tjänster för att komma åt deras sidor utan tillstånd. Har det någon juridisk betydelse eller ska man bara se det som ett önskemål från Blocket? Sen inser jag att Blocket, om man nu skulle göra något sånt, har olika sätt att stoppa spindlar/scrapers att genomsöka deras sidor, blockera ip-adresser osv. Men det är en annan femma... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Frågan är hur t.ex. allaannonser.se gör, antagligen har de ett avtal med blocket.
Att använda info från blocket på det viset gynnar ju bara dem eftersom det driver trafik till deras annonser så de borde ju bara tycka det är bra. Föreslår att du kontaktar dem. Från blockets faq: Får jag kopiera material från blocket.se till min egen hemsida? Nej, databasen är skyddad liksom originella texter, konstnärliga bilder och samtliga fotografier. Om du kopierar detta utan tillstånd begår du ett brott mot Upphovsrättslagen. Om du dessutom lägger ut kopian på din hemsida begår du ytterligare ett brott mot Upphovsrättslagen eftersom du gör kopian tillgänglig för allmänheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du får se till att ha din hosting på en plats som inte tar hänsyn till upphovsrätten.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Allaannonser och Blocket gör upp
Den årsgamla tvisten mellan Allaannonser och Blocket är löst och parterna har enats om ett samarbete. http://internetworld.idg.se/2.1006/1.54385 Förstår inte hur det skulle kunna vara olagligt då skulle inga sökmotorer få hämta info, frågan är ju hur man använder informationen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag vet också att Ted Valentin ingått en överrenskommlse med Blocket att få göra just detta för sin annonskartan.se. Så jag tror på att kommunicera med Blocket.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |