Kom ihåg mig?

Får företag ändra beloppet på en order?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-19, 13:18 #11
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Fick efter många om och men detta svaret idag. Människa vilket strul det har varit.

Hej Daniel!

Efter att jag gått igenom ditt ärende har jag upptäckt att du råkat ut för ett systemfel.

Vi på Inkclub AB ber om ursäkt för det besvär detta har orsakat dig och att ärendet har dragit ut på tiden.
Felet är helt och hållet vårt och du skall självfallet kompenseras för detta.

Vi vill också tacka dig för att du uppmärksammat oss på att våra rutiner hade en brist, så att inte du eller någon annan kund råkar ut för samma sak igen.
Vi hoppas att vi fortfarande har ditt förtroende, då vi gärna vill se dig som kund hos oss i framtiden.
Jag har krediterat kostnaden för ditt köp hos oss.
Beloppet på 664:- kommer omgående att återbetalas till det kort som användes vid din beställning.
Du behöver inte retunera varorna du köpt - dessa får du självklart behålla utan kostnad som kompensation.
Har du redan retunerat varorna skickar vi gärna dessa åter till dig kostnadsfritt, om du så önskar .
med vänlig hälsning
Inkclub
Daniel29 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 02:45 #12
Kondomkungen.se Kondomkungen.se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Kondomkungen.se Kondomkungen.se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Bra svar från dem.

De har skött sig mot mig som kund under den tiden jag använde bläckpatroner. Ett helt ok företag enligt mina upplevelser.

Fast faktum är att jag slutade handla av dem för en ganska löjlig sak kan tyckas. Jag frågade vilka som levererade deras påsar varpå de svarade att det var hemligt.
Kondomkungen.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 10:42 #13
Neos avatar
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare
Neos avatar

Reg.datum: Mar 2003
Jag råkade ut för samma sak hos D7.se.
Då var fakturan jag skulle betala inte på samma belopp som beställningsbekräftelsen, med samma anledning; "man kan inte kombinera rabatter". Jag orkade då inte bråka, men efter jag läst denna tråden blir det nog att bry sig lite mer nästa gång!
Neo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 10:47 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by Daniel29@Aug 29 2007, 13:50
Jag har en fråga som jag behöver få svar på.
Jag beställde 5 bläckpatroner från företaget inkclub.
Jag fick 10% rabatt genom att använda en speciell länk. Jag hade även en rabattkod som gav mig fotopapper på köpet.

Beloppet som stod på deras hemsida var 598:- och det stod även i ordererkännandet jag fick på mail.
När jag sedan kikade på vad de dragit från mitt kreditkort så blev jag förvånad över att de hade dragit 664:-
Detta utan att kontakta mig. Så jag mailade dem och frågade varför de gjort så. Anledningen var att man inte kunde kombinera dessa erbjudanden(10% och fotopapper på köpet).
Får företag göra så? Jag har inte ens ett kvitto som visar det högre beloppet.
Jag har fått erbjudande att skicka tillbaka patornerna och få pengarna tillbaka.
Det är inget problem att göra eftersom jag inte öppnat patornerna ännu.
Dock så vill jag ha en frankerad kartong skickad till mig? Är det för mycket begärt tycker ni?
Det här är ett typiskat fall av avtalsbrott från Incclubs sida.

Du har ett avtal med en tydligt specificerad leverans till kostnaden 598 SEK. Du har dessutom en orderbekräftelse på det.

Att du över huvud taget debiteras ett högre belopp är totalt förkastligt. Gör en reklamation till banken på mellanskillnaden. Det är IncClub som ensidigt ändrat avtalsvillkoren i efterhand, vilket man inte får göra enligt lag, alla parter måste vara överens för att ändra ett ingånget avtal.

Du har INGEN som helst skyldighet att återsända de levererade bläckpatronerna, du har betalt för dem.

Att IncClub anser att du inte kan kombinera olika erbjudanden, är ju i så fall upp till dem. Om de är uppenbart orimligt resultat av ett sstemfel så kan man inte begära att leverantören ska stå fast vid ett sånt erbjudande, men i detta fall verkar ju priset helt rimligt och erbjudandet likaså trots att de "räknat fel" i sitt system.

Det äventyrar ju inte direkt deras existens av detta "fel" utan de får helt enkelt bita i det sura äpplet och rätta sitt system själva på egen bekostnad.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 10:51 #15

Citat:
Originally posted by Daniel29@Sep 1 2007, 15:17
Bankkillen jag pratade med sa att han skulle sätta in mellanskillnaden på mitt konto och så löser de resten med inkclub. Men jag vet inte om jag vill behålla deras saker längre.

Har egentligen lust att debitera inkclub milerstättning till banken för reklamationen, parkeringsavgift och tiden det har tagit med allt strul.
Som konsument har du rätt att få betalt för dina merkostnader, skriv en räkning och skicka till dem med hänvisning till dina merkostnader.

OBS!! Var tydlig med att specificera att detta gäller merkostnader för din reklamation. Annars får man inte bara skicka en räkning utan föregående avtal.
Oläst 2009-01-06, 10:55 #16

Citat:
Originally posted by Daniel29@Sep 19 2007, 12:18
Fick efter många om och men detta svaret idag. Människa vilket strul det har varit.

Hej Daniel!

Efter att jag gått igenom ditt ärende har jag upptäckt att du råkat ut för ett systemfel.

Vi på Inkclub AB ber om ursäkt för det besvär detta har orsakat dig och att ärendet har dragit ut på tiden.
Felet är helt och hållet vårt och du skall självfallet kompenseras för detta.

Vi vill också tacka dig för att du uppmärksammat oss på att våra rutiner hade en brist, så att inte du eller någon annan kund råkar ut för samma sak igen.
Vi hoppas att vi fortfarande har ditt förtroende, då vi gärna vill se dig som kund hos oss i framtiden.
Jag har krediterat kostnaden för ditt köp hos oss.
Beloppet på 664:- kommer omgående att återbetalas till det kort som användes vid din beställning.
Du behöver inte retunera varorna du köpt - dessa får du självklart behålla utan kostnad som kompensation.
Har du redan retunerat varorna skickar vi gärna dessa åter till dig kostnadsfritt, om du så önskar .
med vänlig hälsning
Inkclub
Bra tvärvändning av IncClub! Så ska man kompensera en kund när man gjort fel som leverantör.

Då får du kompensation för dina extra kostnader och IncClub har hanterat dig som kund på ett bra sätt tycker jag (inte från början givetvis, men efter lite sprattlande så...).
Oläst 2009-01-06, 13:04 #17
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Jan 6 2009, 11:47
Citat:
Originally posted by -Daniel29@Aug 29 2007, 13:50
Jag har en fråga som jag behöver få svar på.
Jag beställde 5 bläckpatroner från företaget inkclub.
Jag fick 10% rabatt genom att använda en speciell länk. Jag hade även en rabattkod som gav mig fotopapper på köpet.
Beloppet som stod på deras hemsida var 598:- och det stod även i ordererkännandet jag fick på mail.
När jag sedan kikade på vad de dragit från mitt kreditkort så blev jag förvånad över att de hade dragit 664:-
Detta utan att kontakta mig. Så jag mailade dem och frågade varför de gjort så. Anledningen var att man inte kunde kombinera dessa erbjudanden(10% och fotopapper på köpet).
Får företag göra så? Jag har inte ens ett kvitto som visar det högre beloppet.
Jag har fått erbjudande att skicka tillbaka patornerna och få pengarna tillbaka.
Det är inget problem att göra eftersom jag inte öppnat patornerna ännu.
Dock så vill jag ha en frankerad kartong skickad till mig? Är det för mycket begärt tycker ni?

Det här är ett typiskat fall av avtalsbrott från Incclubs sida.
Du har ett avtal med en tydligt specificerad leverans till kostnaden 598 SEK. Du har dessutom en orderbekräftelse på det.
Att du över huvud taget debiteras ett högre belopp är totalt förkastligt. Gör en reklamation till banken på mellanskillnaden. Det är IncClub som ensidigt ändrat avtalsvillkoren i efterhand, vilket man inte får göra enligt lag, alla parter måste vara överens för att ändra ett ingånget avtal.
Du har INGEN som helst skyldighet att återsända de levererade bläckpatronerna, du har betalt för dem.
Att IncClub anser att du inte kan kombinera olika erbjudanden, är ju i så fall upp till dem. Om de är uppenbart orimligt resultat av ett sstemfel så kan man inte begära att leverantören ska stå fast vid ett sånt erbjudande, men i detta fall verkar ju priset helt rimligt och erbjudandet likaså trots att de räknat fel i sitt system.
Det äventyrar ju inte direkt deras existens av detta fel utan de får helt enkelt bita i det sura äpplet och rätta sitt system själva på egen bekostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel29
Bankkillen jag pratade med sa att han skulle sätta in mellanskillnaden på mitt konto och så löser de resten med inkclub. Men jag vet inte om jag vill behålla deras saker längre.

Har egentligen lust att debitera inkclub milerstättning till banken för reklamationen, parkeringsavgift och tiden det har tagit med allt strul.
Som konsument har du rätt att få betalt för dina merkostnader, skriv en räkning och skicka till dem med hänvisning till dina merkostnader.

OBS!! Var tydlig med att specificera att detta gäller merkostnader för din reklamation. Annars får man inte bara skicka en räkning utan föregående avtal.
Om du hade läst hela tråden så hade du kanske sett att personen i fråga fick tillbaka hela beloppet(!) för över ett år(!) sedan.

Edit: Det var jag som inte läste hela tråden, missade sida 2

Sluta gräva upp lik Kondomkungen.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 14:43 #18
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem

elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar

Vidare så (har?) de hanterat personuppgifter på ett direkt olagligt sätt. Jag orkade dock inte bråka mer än att skicka mail till dem som de inte svarade på.

Vid min beställning stod något i stil med: "Ange personnummer (kommer endast att användas för att verifiera identitet vid fakturabetalning)".

När jag ett par år senare hade flyttat och gift mig skulle jag beställa (gratis) patroner åt min fru.

"FEL - detta erbjudande kan endast användas en gång per hushåll".

Så de använde inte alls mitt personnummer enbart för att säkerställa fakturabetalningen. De lagrade personnummret för intern kundhantering. Kan inte tänka mig att det är ok enligt PUL att göra så.

Måhända har de skärpt sig, jag har aldrig beställt från dem igen.

Jag har inte något emot att lämna ut personnummer, men då skall det stå vad de använder de till!
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 14:55 #19
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Riktigt bra lösning av inkclub. Ni andra som slutat handla där, en för att dom inte avslöjade deras leverantör, nästa som slutat handla för att erbjudande data lagrades för att minimera att samma hushåll beställer fler varor osv osv. Är det inkclub det är fel på? Tror att det är bra att analysera sig själv först.

Edit: felstavning
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017