Kom ihåg mig?

Binero har tappat en av mina domäner!?!?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-11, 10:18 #1
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av Binero Visa inlägg
Vi ber om ursäkt för det här. En bugg orsakade att fel datum för förnyelse angavs i vårt system, problemet uppträdde i samband med transfer in till oss av en domän. Våra tekniker har åtgärdat problemet, samt dubbelkollat och i de fall det behövts ändrat förnyelsedatum på alla domäner som flyttats in till oss det senaste året.

MVH
Christer
Bra att ni fixat detta!

Denna bugg kunde uppenbart medfört att ett webbaserat företag förlorat sin inarbetade webbadress och därmed en stor del av sina kunder = potentiell konkurs.

Ett par funderingar:

1. Vilka åtgärder hade ni vidtagit om ni förlorat domänen Binero.se på ett motsvarande sätt?

2. Hur stor är ersättningen (om någon) när detta trots allt skedde?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-11, 11:08 #2
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Bra att ni fixat detta!

Denna bugg kunde uppenbart medfört att ett webbaserat företag förlorat sin inarbetade webbadress och därmed en stor del av sina kunder = potentiell konkurs.

Ett par funderingar:

1. Vilka åtgärder hade ni vidtagit om ni förlorat domänen Binero.se på ett motsvarande sätt?

2. Hur stor är ersättningen (om någon) när detta trots allt skedde?
1. Svårt att säga, eftersom risken för det är så extremt liten. Vi skulle troligen ha kört en ATF, eftersom det är ett domännamn som också är vårt företagsnamn och väl inarbetat.

2. Varje fall är unikt. Men om man läser våra avtalsvillkor framgår det att vi endast ersätter kostnaden för tjänsterna, dvs det vi själva tar betalt för samma domän. Oftast går vi dock långt utöver det.

MVH
Christer
Binero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-11, 11:19 #3
emeijer emeijer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 10
emeijer emeijer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Binero Visa inlägg
1. Svårt att säga, eftersom risken för det är så extremt liten. Vi skulle troligen ha kört en ATF, eftersom det är ett domännamn som också är vårt företagsnamn och väl inarbetat.

2. Varje fall är unikt. Men om man läser våra avtalsvillkor framgår det att vi endast ersätter kostnaden för tjänsterna, dvs det vi själva tar betalt för samma domän. Oftast går vi dock långt utöver det.

MVH
Christer
Fast punkt nummer två stämmer ju inte gentemot privatperson?

Citerar ur era villkor punkt 7.3

"Binero ansvarar enbart för skador som orsakas genom försummelse av Binero eller Bineros underleverantör. För Kund som inte är konsument, är Bineros skadeståndsskyldighet begränsad så att (i) indirekta skador inte ersätts (varvid utebliven vinst, förlorad besparing, förlorad goodwill eller förlust/förvanskning av data alltid ska anses som indirekt skada), och (ii) ett sammanlagt belopp motsvarande avgiften för den gällande avtalsperioden. Bineros ansvar är inte begränsat för skada som Kund kan visa har orsakats av grov vårdslöshet eller uppsåt från Bineros sida."

Mvh
Erik
emeijer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-11, 11:40 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av Binero Visa inlägg
1. Svårt att säga, eftersom risken för det är så extremt liten. Vi skulle troligen ha kört en ATF, eftersom det är ett domännamn som också är vårt företagsnamn och väl inarbetat.

2. Varje fall är unikt. Men om man läser våra avtalsvillkor framgår det att vi endast ersätter kostnaden för tjänsterna, dvs det vi själva tar betalt för samma domän. Oftast går vi dock långt utöver det.

MVH
Christer
Tack för svar!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-11, 18:14 #5
matzii matzii är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 757
matzii matzii är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 757
Citat:
Ursprungligen postat av Binero Visa inlägg
1. Svårt att säga, eftersom risken för det är så extremt liten. Vi skulle troligen ha kört en ATF, eftersom det är ett domännamn som också är vårt företagsnamn och väl inarbetat.

2. Varje fall är unikt. Men om man läser våra avtalsvillkor framgår det att vi endast ersätter kostnaden för tjänsterna, dvs det vi själva tar betalt för samma domän. Oftast går vi dock långt utöver det.

MVH
Christer
Nu är där något som är oklart, detta skrev du till mig 10/9 Christer:
"Tyvärr kan vi inte skaffa tillbaka domänen åt dig, men som en ursäkt för strulet har vi lagt på ett kvartal på ditt webbhotell utan kostnad. Vi beklagar verkligen förlusten av din domän."

varvid jag mailade tillbaka för att kontrollfråga om det verkligen stämmer och då svarade du:
"I våra avtalsvillkor framgår det att vi gör allt vi kan för att hålla allting online men om tjänsterna ändå felar kompenserar vi maximalt med kostnaden för tjänsterna under den tid de är otillgängliga. När det gäller en .nu-domän skulle det alltså röra sig om en summa på 129 kr."

Nu skriver du här att "Oftast går vi dock långt utöver det."
varför har ni valt att inte göra det med ersättningen till mig?

(som kuriosa kan jag nämna att samtliga andra supportärenden jag haft sedan den 23/8 blev lösta idag, ( jag påminde den 4/9)

Jag har över 600 domäner hos er på Binero och hade ni löst detta problemet professionellt så har jag accepterat lösningen och inte publicerat någon kritik här men i detta fallet är jag väldigt irriterad.
matzii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-11, 18:35 #6
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av matzii Visa inlägg
Nu är där något som är oklart, detta skrev du till mig 10/9 Christer:
"Tyvärr kan vi inte skaffa tillbaka domänen åt dig, men som en ursäkt för strulet har vi lagt på ett kvartal på ditt webbhotell utan kostnad. Vi beklagar verkligen förlusten av din domän."

varvid jag mailade tillbaka för att kontrollfråga om det verkligen stämmer och då svarade du:
"I våra avtalsvillkor framgår det att vi gör allt vi kan för att hålla allting online men om tjänsterna ändå felar kompenserar vi maximalt med kostnaden för tjänsterna under den tid de är otillgängliga. När det gäller en .nu-domän skulle det alltså röra sig om en summa på 129 kr."

Nu skriver du här att "Oftast går vi dock långt utöver det."
varför har ni valt att inte göra det med ersättningen till mig?

(som kuriosa kan jag nämna att samtliga andra supportärenden jag haft sedan den 23/8 blev lösta idag, ( jag påminde den 4/9)

Jag har över 600 domäner hos er på Binero och hade ni löst detta problemet professionellt så har jag accepterat lösningen och inte publicerat någon kritik här men i detta fallet är jag väldigt irriterad.
Ett kvartal webbhotell är betydligt mer än kostnaden för ett års domänregistrering.

Jag har full förståelse för att du är irriterad, och jag beklagar verkligen strulet. Vi har också åtgärdat problemet som var orsaken, så att sådant här inte ska kunna hända igen.

MVH
Christer
Binero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-12, 09:13 #7
eNamn eNamn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 90
eNamn eNamn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Binero Visa inlägg
Jag har full förståelse för att du är irriterad, och jag beklagar verkligen strulet. Vi har också åtgärdat problemet som var orsaken, så att sådant här inte ska kunna hända igen.

MVH
Christer
upprepar: "så att sådant här inte ska kunna hända igen"

så säkra på ovanstående att ni nu kan lova en riktig ersättning motsvarande marknadsvärdet på domän och andra förluster som företag eller privatperson drabbas av!?!

Är det bara vad du skriver eller något som ansvarig person på företaget kan bekräfta och skriva in i avtalet?

I annat fall är ditt löfte bara värd en pizza?
eNamn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-12, 10:07 #8
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
För att vara lite av en djävulens advokat så kanske domänägaren själv ska se till att tjänsten som sköter om domänen också svarar mot vad den är värd. Om man anser att domänen har ett värde av en pizza så är det väl fine men om den är "affärskritisk" så bör man se till att investera ett sådant belopp i tjänsten också.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-12, 12:40 #9
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
För att vara lite av en djävulens advokat så kanske domänägaren själv ska se till att tjänsten som sköter om domänen också svarar mot vad den är värd. Om man anser att domänen har ett värde av en pizza så är det väl fine men om den är "affärskritisk" så bör man se till att investera ett sådant belopp i tjänsten också.
Det mest basala kravet borde ju vara att en registrar (som ämnar vara seriös och oavsett prisklass) förmår se till att behålla domänerna som kunderna har betalt för.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-11, 12:21 #10
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
...
1. Vilka åtgärder hade ni vidtagit om ni förlorat domänen Binero.se på ett motsvarande sätt?
Som om Binero skulle kunna förlora binero.se liksom. http://sulo.se/2009/08/18/binero-se-i-karantan/
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017