Kom ihåg mig?

Nu blir .SE domänerna dyrare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-20, 10:56 #10
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Precis som .SE tidigare skickade ut en faktura per domän...

Jag säger inte att .SE är perfekt rent administrationsmässigt men det har blivit väldigt mycket bättre med införandet av EPP och den nya affärsmodellen.

DK Hostmaster stänger av domäner lite som de känner för det, waitinglisten för droppande domäner är totalt hål i huvudet, domäner som går ur karantän släpps vid helt randomiserade tider (känns som de manuellt släpper dom efter ett par tuborg på lunchen) och deras reg servern lever sitt egna liv lite då och då och skickar felmeddelanden som inte ens dom själva vet vad dom betyder. Bara för att nämna några saker som jag spontant kommer på just nu.
.DK har blivit väldigt mycket bättre bara senaste året måste jag ändå säga, inte minst vad det gäller snabb support. Men ja det finns ganska mycket problem som dom borde rätta till, inte minst vad det gäller dropförfarandet eller som du nämner, att domäner kan bli suspendade och ligga dekativerade för evigt(!?).

Det var mer ett exempel för att visa vad det faktiskt kostar att drifta domäner under rimlig kostnadskontroll. Däremot, tittar man rent ekonomiskt på det hela så blir jag osäker på om .SE ens gjort några mer avancerade modeller(invånare/internetpenetration mot kostnad) för hur prissättningen faktiskt påverkar mängden nyregistreringar men framförallt förnyelser.

Visst, ccTLD's drivs ofta av stiftelser eller organisationer som är tätt eller helt knutna till respektive stat. Men jag tycker inte det vore konstigt om det här blev en EU-fråga där man tar beslut om vilka max-nivåer varje ccTLD får ta ut och vilka funktioner som måste finnas. Det kan rimligen inte vara för mycket begärt att varje ccTLD, alla fall i Europa, ska ha samma struktur på whois-svar, dropförfarande, osv.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017