![]() |
Nu blir .SE domänerna dyrare
.SE höjer priserna på domänerna gentemot registrarerna till 90 SEK (exkl. moms) per år från nuvarande dryga 80:-. Man motiverar det med att den starka tillväxten hittills kompenserat för inflation och kostnadsökningar men att man nu gör en mer konservativ bedömning av tillväxten framöver. De nya priserna börjar gälla den 1:a Januari 2015.
Som vanligt när det gäller prishöjningar är det slutanvändaren det kommer drabba. Vi lär se höjningar av både förnyelsekostnad och nyregkostnad hos i princip samtliga registrarer framöver. Kanske hade det varit vettigare att parera inflation och höjda kostnader med att sluta lägga miljontals kronor årligen på obskyra internetsatsningar genom internetfonden men vad vet jag... |
För mig personligen spelar det ingen roll om domänen kostar 80 eller 500 kr per år. Men det beror på att de domäner jag köper använder jag. Jag är ingen domainer eller nån som lägger hundratals namn på hög för att kanske nån gång i framtiden sälja tre av dem.
Vi tar redan idag mer än 80 kr exkl. moms när vi säljer domäner så för oss spelar det ingen större roll. Om vi kommer att lägga på någon/några tior återstår att se. |
Här finns en diskussion som tangerar denna:
http://www.wn.se/showthread.php?p=20494906#post20494906 Danmark har ungefär motsvarande volym registrerade .dk domäner som .se. Men de tar ca 39SEK /domän vilket är hälften av vad .se tar. Det borde vara långt mer rimligare att sänka priset för .se istället för som nu att höja det! Enligt deras bedömning så är tillväxten vikande och slutsatsen är att priset höjs! Sänker man priset så kommer tillväxten att öka och då får man in mostvarande pengar som behövs. Skillnaden att administrera några 100 000-tals domäner till kan inte motsvara intäkten i samma proportioner utan där måste bli pengar över. |
Det är ingen idé att klaga till .SE.
Den här typen av vansinne måste man diskutera direkt med PTS. (http://www.pts.se/sv/Kontakt/) För mig är det ett mysterium hur man kan höja priserna när det är en sänkning som hade varit mer lämplig. De 80kr som .SE idag tar ut är redan det ett ockerpris i förhållande till Europeisk standard och jag förstår inte alls resonemanget kring en ytterligare höjning. DK Hostmaster har en ganska intressant graf på vad det kostar att drifta en domän (https://stats.dk-hostmaster.dk/en/finance/domaincosts). Utgår vi då t.ex. från 2013 och att kostnaden per domän är 30 DKK eller 37 SEK så betyder det då att mellanskillnaden därifrån upp till 90 SEK, dvs 53 SEK eller hela 59% går till att täppa till massa hål som får ses som onödiga kostnader. Visst, vissa av funktionerna kanske är bra för utvecklingen av svenskt Internet.. men 59%. Nej nu får någon gå och registrera domänen www.tjänstefel.se. Vidare tror jag inte att denna prishöjning kommer resultera i en total intjäning som blir högre, utan snarare lägre då trenden för antalet registrerade .SE domäner kommer fortsätta falla, om man inte med konstgjord andning(kampanj) ska försöka putsa på statistiken(https://www.iis.se/domaner/statistik/tillvaxt/) innan året är slut. Jag tror helt enkelt man gett upp hoppet om att nå två miljoner .SE domäner och det blir många .SE-anställda som får gå med svansen mellan benen till jobbet när vår lillebror söderut går om oss. (https://stats.dk-hostmaster.dk/en/do...total_domains/) |
Jag håller med om mycket av det som sagts men samtidigt måste jag ändå säga att .DK är en av de sämst skötta toppdomänerna i Europa och därmed inte jämförbar med .SE när det kommer till kritan. DK Hostmasters system och affärsmodell är det verkligen stenåldersnivå på och en riktig huvudvärk för både registrarerna (eller snarare återförsäljarna) och registranterna. Där har istället .SE gjort ett riktigt bra jobb de senaste åren som självklart har kostat pengar att genomföra. Så att .SE har kostat och kostar mer än .DK att driva är inte så konstigt.
Därmed inte sagt att en prishöjning är försvarbar och rätt recept för att parera förhöjda kostnader. Det borde rimligtvis finnas en hel del andra kostnadsställen att skära ner på. Om .SE hade varit ett företag och inte en stiftelse och tilldelningen av administrationen av .SE zonen inte hade kunnat tas för given (i princip) så tror jag vi hade sett helt andra åtgärder i ett sådant här läge. Och absolut, lägre priser leder till fler domäner och att driva .SE med 2-3 miljoner namn i zonen borde rimligtvis inte leda till en högre overhead än att göra det med nuvarande volym. Grundproblemet är den indirekta monopolställningen. |
det påminner starkt om hur vissa företagare agerar när butiken går dåligt:
De ändrar öppettiderna så att de stänger tidigare för att spara på löneutgifterna.. eller så avskedar de personal o på det sättet stryper sig självt.. |
Dk-hostmaster har blivit mycket bättre de sista åren!
De kostar tom på sig att skicka ut en massa brev så fort man gjort någon ändring på någon domän eller köpt någon ny. Bara det måste kosta en väldans massa. vidare har de ett mycket enklare förfaringssätt vid överlåtelser som är helt digitalt utan någon analogt dokument som ska signeras... |
Citat:
Jag säger inte att .SE är perfekt rent administrationsmässigt men det har blivit väldigt mycket bättre med införandet av EPP och den nya affärsmodellen. DK Hostmaster stänger av domäner lite som de känner för det, waitinglisten för droppande domäner är totalt hål i huvudet, domäner som går ur karantän släpps vid helt randomiserade tider (känns som de manuellt släpper dom efter ett par tuborg på lunchen) och deras reg servern lever sitt egna liv lite då och då och skickar felmeddelanden som inte ens dom själva vet vad dom betyder. Bara för att nämna några saker som jag spontant kommer på just nu. |
Citat:
Det var mer ett exempel för att visa vad det faktiskt kostar att drifta domäner under rimlig kostnadskontroll. Däremot, tittar man rent ekonomiskt på det hela så blir jag osäker på om .SE ens gjort några mer avancerade modeller(invånare/internetpenetration mot kostnad) för hur prissättningen faktiskt påverkar mängden nyregistreringar men framförallt förnyelser. Visst, ccTLD's drivs ofta av stiftelser eller organisationer som är tätt eller helt knutna till respektive stat. Men jag tycker inte det vore konstigt om det här blev en EU-fråga där man tar beslut om vilka max-nivåer varje ccTLD får ta ut och vilka funktioner som måste finnas. Det kan rimligen inte vara för mycket begärt att varje ccTLD, alla fall i Europa, ska ha samma struktur på whois-svar, dropförfarande, osv. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson