FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej
Vi har precis anställt en till person i företaget. Vi sysslar med ehandel och har skapat ett vanligt anställningsavtal som jag hämtade från internet bara. Följande: http://download.vismaspcs.se/verktyg...ningsavtal.pdf Däremot undrar jag vad mer vi bör skriva avtal på? T.ex om att hålla våra interna hemligheter mm. Har glömt vad dessa avtal heter, någon som har bättre koll ? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det inte det som kallas för NDA?
(non-disclosure agreement) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja det kan det mycket väl vara. Tack för hjälpen, ska googla det och hitta några bra mallar.
Alla tips mottages tacksamt. Bugar och bockar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sekretessavtal heter det på svenska.
Ett slags "lojalitetsavtal" för att begränsa konkurrens kan vara bra att ta fram. Ni vill ju inte att en person ni tränat upp sticker till en konkurrent med en hög kunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Har ni redan anställt personen så är det för sent att komma dragandes med nya avtal. Den anställde har ingen som helst skyldighet att skriva på ytterligare avtal efter att anställningsavtalet är påskrivet av båda parter.
Är det tillsvidareanställning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Provanställning, så i praktiken har de lite tid på sig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lagen om företagshemligheter räcker i normalfallet långt.
Jag har använt mig av avtal där den anställde inte får använda företagets mobiltelefon för privata samtal. Primärt i syfte att den inte ska förmånsklassas; men också för att skydda sig från extrema mobilräkningar med betalsamtal etc. Som anställd har jag fått skriva på sekretessavtal lite sent, men det har jag ändå inte upplevt som några konstigheter.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för svaren. Har ni tips på någon bra mall för detta sekretess och lojalitetsavtal? Vill att det ska vara så bra som möjligt!
Jobbar inom ehandel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Vissa saker är ju redan reglerad i lag som ändå gäller utan skriva extra avtal.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Ja, men du ska inte förvänta dig att arbetstagaren känner till sådana lagar så därför är ett avtal högst nödvändigt för att de ska få informationen. Annars kommer de tro att det är fritt fram och sen är det upp till dig att försöka driva det civilrättsligt. I ett avtal kan ni avtala om ett färdigt vite vid avtalsbrott.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|