FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En domän är en unik identitet som ger möjlighet att välja t.ex. leverantör för blogg, e-post och en hel del andra viktiga tjänster. Behåller Emma sin domän livet ut har hon fullständig kontroll vad hon vill göra den, t.ex. flytta tjänsterna om en leverantör försvinner eller inte håller måttet. Hon kan vara säker på att hennes mailadress finns kvar, hon slipper besväret att maila alla sina kontakter för att byta mailadress från emmatretton @c*mhem.se till emmatretton @t*elia.se endast för att hushållet flyttar. För "trettonåriga Emma" eller annan individ innebär en subdomän inte samma flexibilitet. Det är som med telefonnummer, nu kan "trettonåriga Emma" byta från Tre till Comviq och ända ha samma telefonnummer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Alla har ju någon form av plan när man nyregistrerar en domän, sedan om planen är att parkera den eller om man skall utveckla en site det vet inte jag men det är ju där som säljaren sätter ett pris för att sedan överväga att gå vidare med en annan domän. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du kan jämföra med OMX-börsen, för aktier. Det är betalkursen som är det värde som köpare och säljare kan komma överens om. Så snart de inte kan komma överens så upphör affärerna i aktien och det finns då en sälj-kurs och en köp-kurs men ingen mer betalkurs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Problemet idag är väl att majoriteten av domänköparna är extremt oinsatta i; (i) värdering av immateriella tillgångar (ii) prisutvecklingen på domännamn Tittar man på utvecklingen så har avkastningen/värdeutvecklingen på domännamn varit ungefär 25-50% per år. (Ja det finns massor med undantag på bättre utveckling men även många som inte ännu avyttrats, varför man inte kan göra någon bedömning av värdeutvecklingen) Mig veterligen, finns det inga(eller väldigt få) tillgångsklassar som kan visa på samma avkastning, varför det egentligen är helt jävla hål i huvudet att sälja domännamn idag om man inte; (i) är i behov av likviditet för privata/akuta ändamål (ii) reinvesterar pengarna i nya domännamn Ja, det här är en VÄLDIGT spekulativ tillgångsklass. Men att tro att man värderar tillgångar enbart baserat på vad en köpare idag är villig att betala skulle jag säga är dagisnivå på argumentationen. Det finns rätt många Intellectual Property Hedge Funds, och jag kan säga dig, det är knappast någon fondinvesterare eller fund manager som värderar tillgångar så som du gör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker att det är väldigt problematiskt med alla dessa domänhamstrare och all spekulation som är kring domännamn. Det är så tråkigt när man försöker hitta ett domännamn till ett projekt och ser att nästan allt vettigt är upptaget. Hade det varit något vettigt på domänerna hade jag inte haft något problem med det alls, men när de allra flesta inte ens används utan bara är parkerade eller visar en sida där det står att domänen är till salu så känns det som något är väldigt fel.
Jag tycker det hade varit bättre om det fanns en begränsning på hur många domännamn man kan äga. 100 domäner per person känns som en rimlig gräns. Det fåtal som verkligen behöver fler än så av legitima själ skulle givetvis kunna få dispens efter en enklare prövning där grundkravet är att merparten av domänerna man äger antingen används till något vettigt eller någon form av skyddsregistrering av sina varumärken. Givetvis bör det även vara förbjudet med att man starar massa bolag bara för att kunna ha fler domäner samt bulvaner och liknande. Om man gör det riskerar man att förlora alla sina domännamn. Det bör vara tillräckligt för att avskräcka. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För att återgå till den mer väsentliga diskussionen om huruvida parkerade eller oanvända domännamn verkligen är ett problem så får du (och andra som anser detsamma) gärna ge något eller några exempel på domännamn som du skulle haft behov av till ett projekt men som var upptaget?
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-13 klockan 11:42 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag tycker det hade varit bättre om det fanns en begränsning på hur många fastigheter de kommersiella bolagen kan äga. 50 fastigheter per bolag känns som en rimlig gräns. Det fåtal som verkligen behöver fler än så av legitima själ skulle givetvis kunna få dispens efter en enklare prövning där grundkravet är att merparten av fastigheterna man äger används till att hyras ut till vettiga företag. Givetvis bör det även vara förbjudet att man starar massa fastighetsbolag bara för att kunna äga fler fastigheter samt bulvaner eller liknande. Om man gör det riskerar man att bli ifråntagen sina fastigheter. Det bör vara tillräckligt för att avskräcka folk från att bedriva affärsverksamhet i Sverige de närmsta 138 åren. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|