Kom ihåg mig?

Aftonbladets Politism.se attackerad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-13, 11:06 #1
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Problemet med de som driver antirasismfrågan är att de är lika dåliga på att lyssna på argument som SMR t.ex.

En enkel fråga som att "Tycker du att det är ok att ta in fler invandrare när vi inte ens kan ge de vi redan har ett vettigt mottagande?" får dem att gå i spinn och vräka ur sig svar i stil med "Du är rasist!" osv.

DDOS:a alla extremsajter så kanske andra slipper en del DDOS.

Suck.. Nej jag är inte allvarlig men jag är bra trött på både DDOS och extremister.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-13, 12:05 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Problemet med de som driver antirasismfrågan är att de är lika dåliga på att lyssna på argument som SMR t.ex.

En enkel fråga som att "Tycker du att det är ok att ta in fler invandrare när vi inte ens kan ge de vi redan har ett vettigt mottagande?" får dem att gå i spinn och vräka ur sig svar i stil med "Du är rasist!" osv.

DDOS:a alla extremsajter så kanske andra slipper en del DDOS.

Suck.. Nej jag är inte allvarlig men jag är bra trött på både DDOS och extremister.
Har inte du nu ungefär samma ensidiga syn på frågan som de du kritiserar? Vilka menar du "driver antirasismfrågan"? AFA? Kommentarproffsen på Aftonbladet.se? Några tonåringar som precis lärt sig DDoS:a? Hur många lyssnar på dessa tror du? Jag skulle nog ändå vilja påstå att samtliga politiska partier och flertalet stora organisationer och mediabolag i Norden är de som åtminstone mer offentligt är drivande i "antirasismfrågan". Du hittar nog inte många seriösa debattörer där som anser att man är rasist ifall man är emot fri invandring.

Sen är väl det du kallar för "ett vettigt mottagande" alltid relativt. Jämfört med de allra flesta länder i Europa och världen så är mottagandet i Sverige fortfarande mycket bra. Jämfört med exempelvis situationen i Syrien så är det väl till och med en förbättring att komma till Afghanistan idag.
Oläst 2013-11-13, 13:01 #3
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Har inte du nu ungefär samma ensidiga syn på frågan som de du kritiserar? Vilka menar du "driver antirasismfrågan"? AFA? Kommentarproffsen på Aftonbladet.se? Några tonåringar som precis lärt sig DDoS:a? Hur många lyssnar på dessa tror du? Jag skulle nog ändå vilja påstå att samtliga politiska partier och flertalet stora organisationer och mediabolag i Norden är de som åtminstone mer offentligt är drivande i "antirasismfrågan". Du hittar nog inte många seriösa debattörer där som anser att man är rasist ifall man är emot fri invandring.
Vissa journalister (som de gärna kallar sig) och en del politiska organisationer är de jag avser. Vad de kallar sig fluktuerar.
Ensidig? Jag är öppen för diskussion, det är knappast de personer och organisationer jag avser. Jag är dessutom av den åsikten att nästan alla argument har sin logiska grund men att det som behövs är att man väger dem tillsammans vilket de inte klarar av att göra då de vill utesluta alla argument och fakta som de inte tycker om. Oavsett dess bärighet. Vem avgör vilken som är en seriös debattör? Rasistkortet spelas av ganska många, se bara på de "seriösa" debattprogrammen och de som skriver krönikor i riksmedia. De finns där med.

Citat:
Sen är väl det du kallar för "ett vettigt mottagande" alltid relativt. Jämfört med de allra flesta länder i Europa och världen så är mottagandet i Sverige fortfarande mycket bra. Jämfört med exempelvis situationen i Syrien så är det väl till och med en förbättring att komma till Afghanistan idag.
Jag anser inte att det är vettigt att ta emot personer och sen låta dem leva i ovisshet i flera år. Dessutom så när det gäller barn så får kommunerna som bäst ett par månader på sig att ordna med skolgång åt barn som utöver språkförbistringar också behöver extra stöd. Som exempel fick en kommun 5 veckor på sig att utöka sina skolplatser med 60% - helt omöjligt. Hur bra är det då? Inte alls för någon. Sånt här måste finnas på plats, det duger inte att frakta runt flyktingar baserat utifrån vem som kan erbjuda billigaste boendet som det görs till en del idag. Det är inte vettigt.
Oläst 2013-11-13, 13:31 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Vissa journalister (som de gärna kallar sig) och en del politiska organisationer är de jag avser. Vad de kallar sig fluktuerar.
Ensidig? Jag är öppen för diskussion, det är knappast de personer och organisationer jag avser. Jag är dessutom av den åsikten att nästan alla argument har sin logiska grund men att det som behövs är att man väger dem tillsammans vilket de inte klarar av att göra då de vill utesluta alla argument och fakta som de inte tycker om. Oavsett dess bärighet. Vem avgör vilken som är en seriös debattör? Rasistkortet spelas av ganska många, se bara på de "seriösa" debattprogrammen och de som skriver krönikor i riksmedia. De finns där med.
Det handlar bara om ett fåtal extrema element med andra ord? Det är väl ändå inte detsamma som "de som driver antirasismfrågan"? Självklart finns det extremer på bägge sidor men det är som sagt var inte många som lyssnar på dessa och det är ganska meningslöst att diskutera med dessa personer. Däremot kan man med fördel argumentera mot deras åsikter. Debattprogrammen handlar för det mesta om provokation, action och underhållning numera och därför låter man gärna några sådana personer ta plats där. Visst att de kanske låter högt och syns men tror du verkligen att de tas på allvar av särskilt många? Deras praktiska inflytande är minimalt skulle jag vilja påstå.

Om du är öppen för olika åsikter så borde du emellertid också vara öppen för olika tolkningar av vad rasism innebär? Många nazister anser inte att de är rasister. En väsentlig andel av Sveriges befolkning anser att Sverigedemokraterna är rasister. Det anser inte de själva.

Citat:
Jag anser inte att det är vettigt att ta emot personer och sen låta dem leva i ovisshet i flera år. Dessutom så när det gäller barn så får kommunerna som bäst ett par månader på sig att ordna med skolgång åt barn som utöver språkförbistringar också behöver extra stöd. Som exempel fick en kommun 5 veckor på sig att utöka sina skolplatser med 60% - helt omöjligt. Hur bra är det då? Inte alls för någon. Sånt här måste finnas på plats, det duger inte att frakta runt flyktingar baserat utifrån vem som kan erbjuda billigaste boendet som det görs till en del idag. Det är inte vettigt.
Så ska det naturligtvis inte vara. Flera år vet jag inte riktigt varifrån du fått dock. Migrationsverket har exempelvis som mål att fatta beslut om asyl inom tre månader. De flesta invandrare som kommer till Sverige nu är exempelvis från Syrien och de får nu per automatik permanent uppehållstillstånd.

Problemet du tar upp är däremot inte isolerat till flyktingmottagande. Det är snarare så att staten ibland ställer orimliga krav på kommunerna samtidigt som kommunerna i vissa fall vägrar gå staten till mötes och man hamnar då ofta i situationer där två parter skyller på varandra. Jag skulle gärna se att man i princip helt avskaffar det kommunala självstyret (möjligtvis med undantag för vissa frågor), avskaffar landstingen och låter staten ta ansvar för hela den offentliga verksamheten.
Oläst 2013-11-13, 23:05 #5
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
En väsentlig andel av Sveriges befolkning anser att Sverigedemokraterna är rasister. Det anser inte de själva.
Och samma "väsentliga andel" anser att de inte fördomsfulla. Jag orkar inte ens le åt sånt längre... Jag har dock ingen koll på hur många SD-anhängare som är rasister då de är synnerligen underrepresenterade i min umgängeskrets så i teorin skulle påståendet om att alla SD-anhängare är rasister kunna vara sant. Dock håller jag det som osannolikt att alla är det.

Citat:
Så ska det naturligtvis inte vara. Flera år vet jag inte riktigt varifrån du fått dock. Migrationsverket har exempelvis som mål att fatta beslut om asyl inom tre månader. De flesta invandrare som kommer till Sverige nu är exempelvis från Syrien och de får nu per automatik permanent uppehållstillstånd.
Läst i artiklar, sett på tv och hört från ett par asylsökande som jag har träffat. Jag har ingen anledning att misstro detta då det poppar upp som fakta (enligt vad som sägs) i olika sammanhang och ingen bestrider detta - inte ens Migrationsverket.

Citat:
Problemet du tar upp är däremot inte isolerat till flyktingmottagande. Det är snarare så att staten ibland ställer orimliga krav på kommunerna samtidigt som kommunerna i vissa fall vägrar gå staten till mötes och man hamnar då ofta i situationer där två parter skyller på varandra. Jag skulle gärna se att man i princip helt avskaffar det kommunala självstyret (möjligtvis med undantag för vissa frågor), avskaffar landstingen och låter staten ta ansvar för hela den offentliga verksamheten.
Men det du säger visar ju faktiskt på att vi inte har en ordentligt genomförbar plan vilket var mitt argument. Ta fram en plan som går att genomföra och se till att alla är med på plan innan avspark.
Oläst 2013-11-13, 13:33 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Har inte du nu ungefär samma ensidiga syn på frågan som de du kritiserar? Vilka menar du "driver antirasismfrågan"? AFA? Kommentarproffsen på Aftonbladet.se? Några tonåringar som precis lärt sig DDoS:a? Hur många lyssnar på dessa tror du?
Jag gissar på att han syftar på många offentliga kulturpersonligheter och diverse ledarskribenter i våra större dagstidningar. Tex Henrik Arnstad, Åsa Linderborg och andra professionella förståsigpåare.

Jag kände inte till politism.se sedan tidigare. Men första länken jag klickar på leder direkt till vad jag tror är det Westman pratar om:
http://www.politism.se/story/varning...rna/#post-6842

Herman Lindqvist är historiker och skriver en ledare om det han tror kan utvecklas till en demografisk bomb. Demografiska bomber är knappast något nytt, utan sådant som historiker har befattat sig med sedan man började studera demografi. Tex så kan man se att om en befolkning utgörs av en stor andel unga, arbetslösa, män, så följer historiskt alltid revolution och/eller krig som ett brev på posten.

Men det borde Lindqvist inte ha sagt. RASISM skriker Margret Atladottir...

Jag tycker dock det vore intressant att veta om personer som Margret inte förstår vad Herman pratar om. Eller om hon verkligen anser att det är rasism att vilja analysera stora folkvandringar. Den ökande andelen unga, arbetslösa, män som vi ser under 2000-talet är till stor del invandrad. Till skillnad från tidigt 1900-tal, då den bestod av en babyboom.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-13, 23:09 #7
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag gissar på att han syftar på många offentliga kulturpersonligheter och diverse ledarskribenter i våra större dagstidningar. Tex Henrik Arnstad, Åsa Linderborg och andra professionella förståsigpåare.

Jag kände inte till politism.se sedan tidigare. Men första länken jag klickar på leder direkt till vad jag tror är det Westman pratar om:
http://www.politism.se/story/varning...rna/#post-6842

Herman Lindqvist är historiker och skriver en ledare om det han tror kan utvecklas till en demografisk bomb. Demografiska bomber är knappast något nytt, utan sådant som historiker har befattat sig med sedan man började studera demografi. Tex så kan man se att om en befolkning utgörs av en stor andel unga, arbetslösa, män, så följer historiskt alltid revolution och/eller krig som ett brev på posten.

Men det borde Lindqvist inte ha sagt. RASISM skriker Margret Atladottir...

Jag tycker dock det vore intressant att veta om personer som Margret inte förstår vad Herman pratar om. Eller om hon verkligen anser att det är rasism att vilja analysera stora folkvandringar. Den ökande andelen unga, arbetslösa, män som vi ser under 2000-talet är till stor del invandrad. Till skillnad från tidigt 1900-tal, då den bestod av en babyboom.
Bra skrivet och du har rätt i vilka jag syftade på (bl.a.).
Oläst 2013-11-13, 13:43 #8
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Du hittar nog inte många seriösa debattörer där som anser att man är rasist ifall man är emot fri invandring.
Hur många "seriösa debattörer" (läs proffstyckare/journalister, som i 9 fall av 10 bor och verkar på betryggande avstånd från de problem vars existens de förnekar) tror du skriver under påståendet "jag är emot fri invandring"?

Av princip skulle ingen av dem säga det, för då skulle ju deras åsikt sammanfalla med SD:s. Hemska tanke.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017